• Vet inte vad jag vill heta

Tvättning av ullkappa?

Jag har en ullkappa som jag skulle behöva tvätta. Det står på tvättanvisningarna att den ska kemtvättas inte vattentvättas.

Min fråga är därför (kanske lite dum jag vet) om den kan tvättas i maskin på ylleprogrammet dvs. skonsamt? Eller blir den förstörd då?

Jag är tacksam för svar!

• Svar på tråden Tvättning av ullkappa?
  • Lena

Om den säger den ska kemtvättas hade jag inte kört den i maskin men däremot tvättat den för hand. Ull är smutsavstötande så det är ofta inte mycket tvätt som behövs.

Lena skrev 2009-10-07 22:08:45 följande:
    Om den säger den ska kemtvättas hade jag inte kört den i maskin men däremot tvättat den för hand. Ull är smutsavstötande så det är ofta inte mycket tvätt som behövs.
    Tack för ditt svar!
    Egentligen behöver den inte tvättas för att den är smutsig, utan mer att den behöver fräschas upp lite och få bort vindsdoften.
  • Lena

Vet inte vad jag vill heta skrev 2009-10-07 22:13:01 följande:

Tack för ditt svar! Egentligen behöver den inte tvättas för att den är smutsig, utan mer att den behöver fräschas upp lite och få bort vindsdoften.
    Häng ut den på vädring ett par dagar om du har möjlighet. Har du inte det häng den i badrummet när du duschar så blir den ångtvättad. Det tar bort de flesta dofter.
  • skorpionen80

Om du är rädd om den så lämna in den! Men om det inte spelar sådär jättestor roll om den blir förstärd eller inte så kan du ju alltid prova tvätta den på ullprogrammet alt handtvätta den.

Jag har just köpt en ullkappa och jag kommer inte våga tvätta den själv, utan jag kommer lämna in den när det väl är dags.

Tack för tipset om att hänga upp den i badrummet när jag duschar. Just nu hänger den ute också, så den kan nog användas imorgon.... med en fin ullkappa och en färgglad basker finns det inga tråkiga höstdagar

Svar på tråden Tvättning av ullkappa?