• Mrs Charles

Hur blir en kyckling till?

En korkad fråga men jag behöver svar. (Försökte googla men hittade inget vettigt!)
    Hur blir ett hönsägg egentligen befruktat? Lägger hönan ägget och sedan sprutar tuppen sin säd över ägget eller pippar dom och sedan lägger hönan befruktade ägg?
    Hjälp mig att få svar på en hemskt intressant fråga!

• Svar på tråden Hur blir en kyckling till?
  • fruOO

de pippar och ägget blir befuktat....
    hörde en bra sak på TV. De äggen vi äter är hönans "mens" de är obefruktade ägg som stöts ut av kroppen, som våran mens. (Nej, jag äter inte ägg. Gjorde inte innan jag hörde detta heller )

• Peztis

Har också alltid undrat det...

Hönan kan ju lägga obefruktade ägg, det är ju dem vi normalt äter upp.
    Men hur vet hönan att ett ägg är befruktat? För att hon vet att tuppen "gjort sitt"?

Nä, jag får inte heller ihop det.
    Det enda jag vet är att för att det ska utvecklas kycklingar så måste honan ruva då äggen behöver värme.

• Peztis

fruOO: men när vet hönan om hon ska ruva eller inte? Hur vet hon att det är befruktade ägg?

• Mrs Charles

Men jag har aldrig sett höns och tuppar göka? På tv har man ju sett alla möjliga djur. Men är äggen sådär hårda inne i hönan också? Hur kommer isf säden in i ägget? Eller stelnar det nör det kommer ut?

• fruOO

det har jag ingen aning om!
    i regel är väl de ägg som finns i affären från "hönsfarmar eller liknande. Hönan kanske ruvar på obefruktade ägg också annars, det visar sig ju om det är nåt i eller inte liksom...

• fruOO

Mrs CkE skrev 2009-10-07 22:48:03 följande:

Men jag har aldrig sett höns och tuppar göka? På tv har man ju sett alla möjliga djur. Men är äggen sådär hårda inne i hönan också? Hur kommer isf säden in i ägget? Eller stelnar det nör det kommer ut?
    det har jag sett... men kanske är det så att äggen är mjuka inne i hönan och hårdnar vid kontalt med luften? Jag vet inte utan spekulerar bara...
  • emelyaus

jag vet inte heller exakt hur det funkar, men hängde en del på en gård när jag var liten och har för mig att det är så här:
    hönan blir påsatt av tuppen och när hon lagt äggen så vet hon av nån konstig anledning att hon vill ruva lite extra på just de här äggen. Det var så de på gården visste att äggen var befruktade eller inte, för det låg ägg i stort sett alla bo'n dagligen, men ingen höna. Om hönan låg kvar fick hon ligga där och la fler ägg. Sedan blev det kycklingar!
    Någon annan kanske kan svara bättre och med mer säkerhet bakom faktan.. :D

• HemligaArne

Haha va coolt, vi satt ett gäng grannar och diskuterade detta otroligt lustiga ämne för bara några dagar sen. Den ena grannen sa att ägget måste väl ruvas för att det ska bli något, men då äggen tas direkt så blir det inget???

• emelyaus
    fruOO skrev 2009-10-07 22:50:10 följande:
    Mrs CkE skrev 2009-10-07 22:48:03 följande:
    det har jag sett... men kanske är det så att äggen är mjuka inne i hönan och hårdnar vid kontalt med luften? Jag vet inte utan spekulerar bara...
    den frågan kan jag svara på iaf - äggen är mjuka inne i hönan, därför de inte går sönder när de ploppar ut! de hårdnar nästan direkt när de kommer ut.
  • Mrs Charles
    emelyaus skrev 2009-10-07 22:52:09 följande:
    den frågan kan jag svara på iaf - äggen är mjuka inne i hönan, därför de inte går sönder när de ploppar ut! de hårdnar nästan direkt när de kommer ut.
    Cooolt *fascinerad*
  • lillangel

En kompis till mig sa att hon hitta kyckling i hennes ägg från ica,jag sa de att de är tekniskt omöjligt eftersom industri hönsen lever utan tupp pmen hon vägrade tro något annat,en dag satt jag o en kompis och åt ägg till frukost,hennes dotter fick en röd lång tarmliknande grej i ägget,då sa min vän att de är början till en kyckling,sa till henne samma sak att de inte kan vara så,men hon sa me att ibland kan de bli fel att de ändå utveckar foster... haha!

• Peztis

Hittade detta efter en hel del letande:
    "Äggen bildas i hönans könsorgan. Gulorna bildas i äggstockarna. De färdiga gulorna går längs äggledaren och där bildas vitan och skalhinnorna. Till sist bildas skalet i skalkörtel. Efter detta är ägget färdigt att värpas. Nya ägg bildas med 24 ? 36 timmars mellanrum i skalkörteln.

För äggproduktion behövs ingen tupp. Hönan värper oavsett om en parning har skett eller inte. Det kan kläckas kycklingar ur äggen bara om tuppen nyss har betäckt hönan, med andra ord om äggen är befruktade.

Som människoföda är de obefruktade och de befruktade äggen lika bra."

• lillangel
    Peztis skrev 2009-10-08 16:16:50 följande:
    Hittade detta efter en hel del letande:"Äggen bildas i hönans könsorgan. Gulorna bildas i äggstockarna. De färdiga gulorna går längs äggledaren och där bildas vitan och skalhinnorna. Till sist bildas skalet i skalkörtel. Efter detta är ägget färdigt att värpas. Nya ägg bildas med 24 ? 36 timmars mellanrum i skalkörteln.För äggproduktion behövs ingen tupp. Hönan värper oavsett om en parning har skett eller inte. Det kan kläckas kycklingar ur äggen bara om tuppen nyss har betäckt hönan, med andra ord om äggen är befruktade.Som människoföda är de obefruktade och de befruktade äggen lika bra."
    Va äckligt de hela lät,nu vill man inte äta ägg längre :-S
  • oransecoco

mmmmmmmmmuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• ostpaj

Åh, jag satt och grinade till slutet av "spårlöst" på sjuan. Så fick jag syn på den här rubriken och började skratta! Den var så gulligt fundersam :D Tack!

Svar på tråden Hur blir en kyckling till?