Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Bella73

Magnetröntgen?

Min son som är 7½ år gammal ska om några veckor läggas in för att göra bl.a MR. Han kommer att sövas ner, vilket inte känns speciellt bra . Börjar fundera mer och mer på om han inte skulle klara av att göra det utan nedsövning.
    Finns det någon med erfarenheter när det gäller barn och MR?

• Svar på tråden Magnetröntgen?
  • Maax

Har ingen erfarenhet om just barn och MR, men jag har varit med om en del undersökningar själv..
    Det är viktigt att man ligget helt stilla, det tar lång tid och det låter ganska högt om maskinen. När jag bla undersökte mitt knä fick jag ligga på ett sätt som gjorde ganska ont och inte röra mig under ca 50 minuter. Det var tufft.
    Det kan nog vara svårt för ett barn att klara det.

• Bella73
    Maax skrev 2009-10-08 10:13:24 följande:
    Har ingen erfarenhet om just barn och MR, men jag har varit med om en del undersökningar själv..Det är viktigt att man ligget helt stilla, det tar lång tid och det låter ganska högt om maskinen. När jag bla undersökte mitt knä fick jag ligga på ett sätt som gjorde ganska ont och inte röra mig under ca 50 minuter. Det var tufft. Det kan nog vara svårt för ett barn att klara det.
    Jo, jag har också gjort MR(bl.a). Jag röntgade hjärnan, och det är det han också ska göra.
    Jag tyckte att det var helt ok att göra det.
    Tänkte att eftersom man kan prata med varandra genom mikrofoner och att man fick lyssna på musik, så kanske det ändå hade varit ok för honom. Han är en väldigt mogen liten kille, och väldigt "redig" av sig. Ja, jag vet inte , är bara så nojjig över narkosen .
  • Starkast

Min 5-åring gjorde MR under narkos igår och det gick jättebra.

Anledningen till att barn sövs är ju att de måste kunna ligga helt och hållet jätte, jättestilla under undersökningen som ju tar rätt lång stund. 30-60minuter.
    För att få en bild är ju mängder av "bilder" som tas och sätts ihop. Rör sig barnet pyttelite måste hela serien tas om och inte bara den bilden.

Det är ju en väldigt lätt narkos eftersom det bara är en undersökning. De sover väldigt ytligt. När min son vaknade satt vi i bilen på väg hem en timme senare.

Det är jättejobbigt att se sitt barn sövas (min tredje gång som förälder) och det blir inte lättare efterhand heller. Det är jättejobbigt att gå och vänta den där timmen innan barnet är på UVA och man får komma. Men det är ändå ett mycket mycket bättre alternativ så undersökningen blir perfekt gjord.

• Starkast

Det tog ca 45 minuter att göra MR på hjärnan. Det är väldigt länge även för den mest rediga 7-åring att ligga så stilla i en bullrande ganska smal tunnel. Eftersom det är huvudet kan han ju inte heller prata så mycket - då rör det ju på sig.

• JA77

Varför är du rädd för sövningen?

• Amazina

Men det är skillnad mellan att sedera och söva. Ibland kan man ju ge sömnmedel så patienten sover men andas själv och det är inte särskilt farligt. Sedan kan man ju söva patienter så djupt att de behöver hjälp med andningen... Men det känns lite onödigt för en röntgen!

• Gaby 01

För barnets kommande hälsa så skulle jag välja sövning trotts att det är tufft som förälder att se sitt barn bli sövt.
    Även om han är mogen så är han fortfarande ett barn och tänk ifall han får klaustrofobiska tankar, då är nog risken stor att både undersökningen blir förstörd och att han kan få stora problem med trånga utrymmen framöver.

Jag förstår dig till fullo när det gäller sövningen, men risken är så minimal att något ska ske och de har ännu bättre koll på ett barn som sövs. Dessutom det positiva att när han vaknar så "har det aldrig hänt".

Jag ställer en fråga men du behöver ej svara, vad är det ni söker efter via MRT?

• Starkast
    JA77 skrev 2009-10-08 20:14:34 följande:
    Varför är du rädd för sövningen?
    Det finns risker med narkos. Ens barn är det käraste man har så det faller sig ganska naturligt.
  • Starkast
    Amazina skrev 2009-10-08 20:28:47 följande:
    Men det är skillnad mellan att sedera och söva. Ibland kan man ju ge sömnmedel så patienten sover men andas själv och det är inte särskilt farligt. Sedan kan man ju söva patienter så djupt att de behöver hjälp med andningen... Men det känns lite onödigt för en röntgen!
    För en vanlig rtg ja, men inte för en MR. Det finns en anledning att sjukvården väljer att söva barn, det är ingenting som man gör om det inte behövs, absolut inte.
  • JA77
    Starkast skrev 2009-10-08 20:37:19 följande:
    Det finns risker med narkos. Ens barn är det käraste man har så det faller sig ganska naturligt.
    Vilka risker tänker du på?

Jag är narkos- och barnsjuksköterska. Givetvis finns det risker med narkos, men de är oftast teoretiska. Är man hjärt- och kärlfrisk är risken mycket liten för en allvarlig incident. Jag söver dagligen hjärt- och kärlsjuka utan några större incidenter beträffande anestesin. Incidenter beror i de flesta fallen på patientens grundsjukdom.
Svar på tråden Magnetröntgen?