• Mammelutten

Progesteron ger starkare grav.symtom?

Som frågan lyder:
    Ni som tar/har tagit Progesteron, ger det starkare gravsymtom??

Jag har äntligen blivit gravid igen efter två MA och ett tidigt MF på raken... (har även sedan tidigare ett MA plus en lyckad graviditet där jag födde en dotter -07). 
    Är ju självklart lycklig men även orolig att det inte ska gå bra den här gången heller...
    Var på MF-utredning som inte visade någonting, men jag fick bl a Progesteron utskrivet att börja med direkt vid plus. Har nu ganska rejält illamående (är i v.7), och är nu orolig att det är proggisarna som orsakar de starka symtomen, och inte själva graviditeten...

Tacksam för svar!

(vet egentligen inte om min fråga hamnat i rätt kategori, men visste inte vart jag skulle placera den...)

··?·?♥ Älskar min lilla familj ♥?·?··
  • Svar på tråden Progesteron ger starkare grav.symtom?
  • Pimpinellan

Jag har tagit progissar både när jag varit gravid och inte varit gravid och har aldrig haft några biverkningar. Illamåendet beror på bebben. Grattis!

• Mammelutten
    Pimpinellan skrev 2009-10-08 13:35:50 följande:
    Jag har tagit progissar både när jag varit gravid och inte varit gravid och har aldrig haft några biverkningar. Illamåendet beror på bebben. Grattis!
    Tack
    Öhh, en fråga bara.. varför har du tagit proggisar som ogravid? *nyfiken*
  • Mammelutten
    Höst flickan skrev 2009-10-08 16:39:33 följande:
    man tar dom i samband med ivf behandling.
    Aha, okej.
  • Pimpinellan
    Mammelutten skrev 2009-10-08 16:05:20 följande:
    Tack Öhh, en fråga bara.. varför har du tagit proggisar som ogravid? *nyfiken*
    Efter IVF och efter vanlig äl för att förlänga lutealfasen och förhindra m.f ifall jag är gravid.
  • Mammelutten
    Pimpinellan skrev 2009-10-08 18:41:39 följande:
    Efter IVF och efter vanlig äl för att förlänga lutealfasen och förhindra m.f ifall jag är gravid.
    Tack för svar.
  • Catoz

Jag tar ocksa progestron som förebyggande da mitt värde visserligen är normalt, men i lägre delen av skalan. Det enda jag märker är att min mage blivit sämre (typiskt progestron symptom), alla andra gravsymptom är som vanligt, typ molvärk, lätt huvudvärk, tidvis illamaende, öm byst etc.
    Känns docks skönt att jag hade sett hjärtslag pa UL (är v 8) innan vi började med progestronet sa jag vet att Turtle bor därinne i alla fall.
    Min doktor säger att avsaknad av starka symptom inte nödvändugtvis betyder nagot negativt, sa jag haller tummarna för dig!

• Mammelutten
    Catoz skrev 2009-10-09 15:29:59 följande:
    Jag tar ocksa progestron som förebyggande da mitt värde visserligen är normalt, men i lägre delen av skalan. Det enda jag märker är att min mage blivit sämre (typiskt progestron symptom), alla andra gravsymptom är som vanligt, typ molvärk, lätt huvudvärk, tidvis illamaende, öm byst etc.Känns docks skönt att jag hade sett hjärtslag pa UL (är v 8) innan vi började med progestronet sa jag vet att Turtle bor därinne i alla fall. Min doktor säger att avsaknad av starka symptom inte nödvändugtvis betyder nagot negativt, sa jag haller tummarna för dig!
    Grattis till bönan i magen!
    Jag har ganska starka grav.symtom den här gången (illamående o känslig för dofter, ömma bröst, trööött, "sjösjuk"), men mitt dilemma var ju att jag var orolig att symtomen egentligen inte var så starka i sig själv utan förstärktes av proggisarna.
    Men nu har jag ju fått svar från dig och andra att de inte har med det att göra, skönt!
  • minbebis76

Vad är det för "form" progesteron ni tar? tabletter, vaggisar? Vad är det för styrka?
    Jag har haft crinone 8% men det känns som det är en "lightvariant".

• Catoz

Utrogest heter tabletterna, star att det ar 100% progestron: tar 2 st varje kvall. Blir jattetrott ca 10 min efter att har tagit dem sa sover jattebra!

• minbebis76

Fick du dom när du var gravid redan eller efter?
    Jag hade ett värde på 5 vilket är jättedåligt och jag undrar om man ikan äta dessa innan för att ha lite större chans?

• Catoz

Fick dem nar jag var gravid redan, men jag ska nog tillagga att jag bor i Tyskland sa jag vet inte om dessa finns i Sverige.
    Lycka till

• Mammelutten

Jag tar Progesteron-vagitorier, på 400 mg, tar morgon och kväll. Jag har ingen aaaning om det är stark styrka eller inte, jag bara tjoffar upp dom o är glad{#lang_emotions_tongue_out}

• minbebis76

Taz och Mammelutten, får ni dessa i samband med någon annan"kur", tex pergo, puregon eller IVF?

• Mammelutten
    minbebis76 skrev 2009-10-12 20:50:18 följande:
    Taz och Mammelutten, får ni dessa i samband med någon annan"kur", tex pergo, puregon eller IVF?
    Nä, jag genomgick en utredning efter tre MA/MF på rad och fick då Trombyl o b-vitamin att börja med omgående och Progesteron att börja med direkt vid plus. Mitt "problem" har uppenbarligen inte varit att bli gravid, utan att behålla det... Än så länge verkar det som det funkar, är i v.8 nu...
  • minbebis76

Mamelutten, så du blev gravid "som vanligt" och detta är i "förebyggande" syfte. Tack för infon

• Catoz

Jag blev gravid pa forsta forsoket naturligt, men hade mellanlagt pg varde sa det ar i forebyggande syfte. Mina ar 100mg och jag tar 2 st om dagen.

• Primrose
    Mammelutten skrev 2009-10-12 21:13:55 följande:
    Nä, jag genomgick en utredning efter tre MA/MF på rad och fick då Trombyl o b-vitamin att börja med omgående och Progesteron att börja med direkt vid plus. Mitt "problem" har uppenbarligen inte varit att bli gravid, utan att behålla det... Än så länge verkar det som det funkar, är i v.8 nu...
    Jag hade också tre MF på raken (plus två misslyckade IVF:er) och när jag sedan, vid vårt nästa naturliga försök, tog en progesteron-vaggis om dagen efter ÄL (på eget bevåg...) och tre vaggisar om dagen efter plus t o m v. 12 och Trombyl (150mg) efter plus t o m v. 12 fick jag behålla graviditeten och min pojke är nu snart ett år gammal.
    Jsag tog också B-vitamin (en sort jag fick av IVF läkaren i Riga och som inte finns i Sverige, åtminstone inte på Apoteket) under den graviditeten. Vilken typ av B-vitamin tar du nu?

Jag undrar det eftersom jag funderar på ett syskonförsök. Samtidigt lägger jag in en annan fråga här: Är det skadligt för min pojke om jag tar progesteron när jag fortfarande delammar? Är det större risk för missfall om jag delammar? Kan jag ta Trombyl och fortfarande delamma? Ursäkta att jag invaderar med frågor.
  • Mammelutten
    Primrose skrev 2009-10-17 22:10:14 följande:
    Jag hade också tre MF på raken (plus två misslyckade IVF:er) och när jag sedan, vid vårt nästa naturliga försök, tog en progesteron-vaggis om dagen efter ÄL (på eget bevåg...) och tre vaggisar om dagen efter plus t o m v. 12 och Trombyl (150mg) efter plus t o m v. 12 fick jag behålla graviditeten och min pojke är nu snart ett år gammal. Jsag tog också B-vitamin (en sort jag fick av IVF läkaren i Riga och som inte finns i Sverige, åtminstone inte på Apoteket) under den graviditeten. Vilken typ av B-vitamin tar du nu?Jag undrar det eftersom jag funderar på ett syskonförsök. Samtidigt lägger jag in en annan fråga här: Är det skadligt för min pojke om jag tar progesteron när jag fortfarande delammar? Är det större risk för missfall om jag delammar? Kan jag ta Trombyl och fortfarande delamma? Ursäkta att jag invaderar med frågor.
    Oj, du har oxå gått igenom en resa... grattis till lilla killen!
    Jag äter TrioBe, finns tyvärr inte receptfritt.
    Dina andra frågor har jag tyvärr ingen aaning om, får puffa dom vidare!
Svar på tråden Progesteron ger starkare grav.symtom?