Nu har jag en stund över..
men har en lillebror med adhd, det skiljer ett år imellan, mellan mig och lillebroder med as o add, skiljer det så mkt som 18år..
Jag och lillebror T ( adhd) ha alltid varit otroligt tighta, men det har även varit otroligt jobbigt stundvis. MIn broder har nämligen haft förmågan att alltid hamna i bekymmer. Otursförfölj skulle man kanske säga, fast man vet ändå, att det brister i hans bild av rätt/fel/ farlig mm.
Ex så kunde han komma på ideen att sticka till kiosken fast att det var trombvarning. Eller vad sägs om att slå en redan bruten arm i väggen, så att den bli mos? mm mm listan kan göra lång
En sak som är OTROLIGT viktig, redan när barnen är unga, är att förklara, ni kanske tror att era barn inte förstår, men de gör de. Förklara att store/ lille/a bror/syster inte har begräsningar PGA .... inte bara "jaja" det är så han/ hon är.. Likaväl för barnet med adhd förklara varför hon/han kanske brusar upp lätt, ge hjälpmedel ssom andningsövning, räkna till 10 mm ..
man ska absolut inte bortförklara vissa beteenden pga vad nu än barnet har, utan istället lära barnet hantera det. annars så kanske barnet lär sig att hantera sina känslor med " hjälpmedel" ( droger mm)
Min broder, har inte haft det lätt, inte alls, han är nu 26, men har precis börjat betee sig som en 20åring. rent mognadsmässigt alltså. MIn lilebror, är det syskon som str mig varmast om hjärtat, men även den som suger met energi, fortfarande.
MIn andra broder, märktes det på snabbt ( precis som på min andra broder) att han inte var som andra. Ex så får jag påminna honom om toa, fast att han är 10 nu när han är här på besök. Vi har inte bott ihop så länge, men visst, självklart märker jag att han inte är som alla andra barn i hans ålder. Han är dock superhärlig med min dotter, och har blivit som en storebror för henne. Han är väldigt mån om att hon ska ha det bra.
Har mycket annat på nära håll, så finns inte mkt som är främmande
Kan även se vissa drag som min lillebror med as har, hos min dotter.. vart det tar vägen, återstår att se.
svårt att veta vad man ska skriva, men ställ gärna direkta frågor