• zebran84

tips vid "potträning"...

Hejsan!
    Vi ska köpa en potta till vår kille som är 8 månader.
    Vi hade tänkt börja INTRODUCERA honom för pottan.
    Tex sätta honom på den när vi vet att han brukar bajsa (morgonen) m.m.
    Vi har INTE tänkt potträna på riktigt, bara börja visa att den finns och dyl..
    Finns det någon med erfarenhet av tidig pottanvändning?
    tips tankar o ideer hur man går tillväga?
    tack!

• Svar på tråden tips vid "potträning"...
  • TingelingAnna

Det låter som en bra idé. Funderar på att önska en potta i julklapp till min dotter som är 8 månader nu.

• Shitzu

vi började nu när sonen blev ett år men han hade pottan längre än så. Han har fått provsitta många ggr sen har vi en speciell pekbok som han får titta i - endast vid pottbesöken.
    Tror att han kissat 2 ggr eller så i den men oftast blir han sittandes en stund med boken och kissar sedan på golvet senare =D

• Prick

Är i precis samma situation just nu!
    Ett tips (som vi just lärt oss) är att se till att hunden inte är i samma rum... Då kan man nämligen få hjälp med pottömningen:-P
    Annars har jag inte några tips, men tar gärna emot dem !!!

• TingelingAnna
    Prick skrev 2009-10-09 13:28:12 följande:
    Är i precis samma situation just nu!Ett tips (som vi just lärt oss) är att se till att hunden inte är i samma rum... Då kan man nämligen få hjälp med pottömningen:-P Annars har jag inte några tips, men tar gärna emot dem !!!
  • Mimmi P

Har inga tips men har en son som är 7 månader och har också funderat lite på att skaffa en potta snart och börja introducera så jag är också nyfiken.

Inte bara av hur man går tillväga utan även om det finns några synpunkter på pottan i sig, det finns ju lite olika varianter. Förlåt för ot!

• ellinormaria

oftast kissar de efter de sovit så prova att sätta på pottan efter sömn. sen sitt själv på toan när han pottas. förklara vad man har pottan till men gör ingen stor grej av det. säg bara att istället för att han ska behöva kissa o bajsa i blöjan så kan han göra det på pottan/toan.
    lycka till
    jag har "pottat" mina sen de kunde sitta själva på pottan

• Me like coffee

Jag har potta till min 5 månaders dotter. Har haft det i typ 2 månader nu (knappt). Funkar jättebra! Sätter henne på pottan när hon vaknar, när vi ändå ska byta blöja, när hon har suttit i sjalen och lite däremellan. Hon har bara bajsat i blöjan en enda gång sedan vi började med detta och det var när vi var ute på stan... Det finns "många" som börjar ännu tidigare med detta än vad jag gjorde och på länken nedan kan du säkert hitta några bra tips.

www.ecsweden.se/

Lycka till!

• Magnolia79

Vi började när sonen var ca 6 månader. Han fick provsitta i samband med blöjbyten. På tredje försöket bajsade han! Nu sätter vi honom på pottan efter varje måltid och det kommer oftast lite kiss och ibland annat också.
    Några tips är att ha någon leksak eller sjunga sånger så att pottbesöket blir roligt och att lyfta bort honom direkt om han verkar missnöjd.

• zebran84
    Me like coffee skrev 2009-10-09 17:16:01 följande:
    Jag har potta till min 5 månaders dotter. Har haft det i typ 2 månader nu (knappt). Funkar jättebra! Sätter henne på pottan när hon vaknar, när vi ändå ska byta blöja, när hon har suttit i sjalen och lite däremellan. Hon har bara bajsat i blöjan en enda gång sedan vi började med detta och det var när vi var ute på stan... Det finns "många" som börjar ännu tidigare med detta än vad jag gjorde och på länken nedan kan du säkert hitta några bra tips. www.ecsweden.se/ Lycka till!
    tackar. detta lät ju väldigt lovande.
    kul för er att det går så bra.
    ska kolla länken
Svar på tråden tips vid "potträning"...