• sabi

Ni med Britax kidfix, är den trång??

Hej!

Jag har börjat titta efter en bältesstol till vår 4-åring. Britax Kidfix är den jag funderar på just nu, den har fått bra i tester, och många här verkar nöjda. Men jag tycker att den verkar trång i sitsen? Modellen utan Isofix (Kid plus) är ju betydligt bredare.

Vad säger ni som har denna stol? Hur gamla är era barn och sitter de bra?
    Några andra för-/nackdelar?

Min som är nu 4 1/2 år, ca 113 cm lång och ganska smal, men man vill ju att han ska kunna ha den i flera år utan problem.

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Ni med Britax kidfix, är den trång??
  • Mango Morsan

Jag var idag och tittade på samma stol.. väljer mellan 3 st, britax, cybex och maxi cosi.. väger för & nackdelar på dom..
    Men jag frågade i butiken, hon rekomenderade britax kidplus/fix.. det är lika stol, enda som skiljer är att det är isofix fästen på ena..
    Britax stol kan man dra ut dom där grejerna nere vid stolen, kommer inte alls på nu vad dom heter.. men på kudden så att säga..
    Så den blir bredare.. tycker jag verkade bra! =)
    cybex istället hade en grej vid bakhuvudet som slog ut vid kollision, så den ger mindre risk för wiphlas..
    maxo cosi har tydligen fått bäst i test..

• sabi

men det var endast kidplus man kunde göra större, kidfix gick inte att ändra enligt säljaren vi pratade med, och jag är lite orolig att den kommer att bli för trång med tiden...

Jag funderar på hur mycket säkrare det är att välja den med Isofix-fästen jämfört med samma stol utan Isofix?

• Joico

Om man har Isofix i bilen så tycker jag absolut att man ska välja det! Fördelen med Isofix är just att stolen sitter fast själv och barnet slipper få stolens vikt i ryggen vid en krock

sabi skrev 2009-10-09 20:20:49 följande:
    men det var endast kidplus man kunde göra större, kidfix gick inte att ändra enligt säljaren vi pratade med, och jag är lite orolig att den kommer att bli för trång med tiden... Jag funderar på hur mycket säkrare det är att välja den med Isofix-fästen jämfört med samma stol utan Isofix?
  • cicci85
    Mango Morsan skrev 2009-10-08 21:58:34 följande:
    maxo cosi har tydligen fått bäst i test..
    i råd och röns test är jag nästan säker på att KidFix fick bäst i test.. KidPlus fick topplacering oxå...
  • Mango Morsan

Jag har precis suttit och tittat på det testet..
    Kidfix fick 7, och kidplus fick 6 i helheltbetyget..
    Jag testat klistra in texten här..

Tillverkare Britax Römer Britax Römer
    Modell Kidfix Kid Plus
    Testdatum 2007-05-25 2007-05-25
    Samlat betyg 77 74
    Cirkapris 2 300 kr 1 800 kr
    Barnets vikt 15 - 36 kg 15 - 36 kg
    Testad enligt klass II / III II / III
    Typ av stol Framåtvänd Framåtvänd
    Säkerhet, totalt betyg 7 6
    Frontalkrock, betyg 6 6
    Sidokrock, betyg 7 6
    Stolens utformning, betyg 8 7
    Bältesdragning och storleksinställning, betyg 8 8
    Stabilitet på bilsätet, betyg 8 5
    Hanterbarhet och komfort, totalt betyg 9 8
    Förhindra felhantering, betyg 9 9
    Låsa spännet, betyg 8 8
    Montering, betyg 8 8
    Manual, betyg 8 8
    Rengöring, betyg 7 9
    Barnets komfort, betyg 8 7

de blev lite konstigt, jag orkar inte ändra om.. men ni ser ju, kidfix till vänster och kidplus till höger..

• sabi

Tack för svaren! Jag önskar att det bara fanns EN stol som bara var den absolut bästa Det är ju inte lätt det här, men det lutar mer och mer åt en Britax Kidfix för vår del.

• Mango Morsan

Sj tänkte jag ta med sonen på måndag, så han får testa stolarna.. men det står nog mellan en britax kidfix o kidplus..

Svar på tråden Ni med Britax kidfix, är den trång??