• socute

köttbullar utan allt! :-D

Behöver recept på goda köttbullar utan mjölk t ex. Jag har inte mjölk hemma,ägg och ströbröd!

Det jag HAR är:

Köttfärs, vitlök,salt och peppar , smör..

vad tror ni?

• Svar på tråden köttbullar utan allt! :-D
  • Zafiren

Hmm utan ägg? Man kan göra köttbullar utan ströbröd..det gör alltid jag men utan ägg vette katten. Jag brukar iofs bara använda gulan..

• lillangel

måste du äta just köttbullar då?

• Hannah76

Det funkar att göra utan ägg. Vill du dryga ut köttfärsen så funkar det med havregryn, kokt potatis tex.

• mirele

man kan använda banan eller potatismjöl som bindemedel istället för ägg.
    Slänger du i curry om du använder banan så blir det lite indisk smak på köttbullarna.
    Dom blir lite sötare med banan än med ägg/potatismjöl men det är skitgott som sagt med curry och banan i.

• lillangel

de är ju ägget som får köttfärsen att hålla ihop ,annars blir de inga bullar av dom,är köttfärs me pasta bara.

• Kinya
    Zafiren skrev 2009-10-08 15:59:29 följande:
    Hmm utan ägg? Man kan göra köttbullar utan ströbröd..det gör alltid jag men utan ägg vette katten. Jag brukar iofs bara använda gulan..
    Ägg är totalt onödigt att använda i köttbullar och all annan färs med för den delen. Du kan göra köttbullar utan mjölk och ströbröd också om du vill. De blir lite köttigare bara. Om du har någon god ost (feta är mums i köttbullar) hemma kan du riva/hacka den och blanda ner i smeten. Det blir jättegott!
  • Kinya
    lillangel skrev 2009-10-08 16:01:45 följande:
    de är ju ägget som får köttfärsen att hålla ihop ,annars blir de inga bullar av dom,är köttfärs me pasta bara.
    Helt fel. De håller ihop alldeles utmörkt utan ägg också.
  • Fr1dlyst

HUH? Man måste absolut inte ha varken mjölk, ägg eller ströbröd i köttbullar.

Blanda färsen med salt peppar och vitlök och stek i smör.

• FrkSommar

brukar inte ha något annat än färs, salt, peppar och vitlök när jag gör hamburgare så det borde väl fungera med köttbullar också tycker jag...
    Kanske är lite lurigt att få dem att hålla formen men hur noga kan det vara när man är hungrig *ler*

• socute
    lillangel skrev 2009-10-08 16:01:45 följande:
    Är det? Min mor använder inte ägg..

Hittade fibrex, det kan jag ta istället för ströbröd!

Det här fixar sig nog!=)

Och JO jag måste ha köttbullar idag! Är gravid å inte sugen på annat just nu!! :)
  • Kinya

Jag har min makes fantastiskt goda köttbullar väntandes i kylen och ska snart gå och värma maten, mums!

• socute
    Kinya skrev 2009-10-08 16:09:03 följande:
    Jag har min makes fantastiskt goda köttbullar väntandes i kylen och ska snart gå och värma maten, mums!
    Smaklig måltid!
  • mirele

klart att det inte behövs ägg i köttbullar.
    förr drygade man ut färsen med gryn eller mjöl för att det skulle bli så många som möjligt på så lite färs som möjligt. och då brukade man ha en skvätt mjölk och ägg i för att allt skulle hålla ihop (enligt min mormor född 1919).
    Men det behövs då rakt inte.

• SVejsan

Ring SCAN... De kan ju göra köttbullar ("mammas" utan de viktiga ingredienserna. (och folk går på det)

• mirele

svejsan: jo dock är mamma scans köttbullar oerhört bra att ha till allergiker då dom inte innehåller sånna saker som brukar finnas i köttbullar ;)
    (talar från erfarenhet från egna allergier och även från att jag är scoutledare)

• SVejsan
    SVejsan skrev 2009-10-09 15:02:29 följande:
    Ring SCAN... De kan ju göra köttbullar ("mammas" utan de viktiga ingredienserna. (och folk går på det)
    Självklart !

(Jag själv blir däremot dålig i magen av dom - konstigt nog)
Svar på tråden köttbullar utan allt! :-D