köttbullar utan allt! :-D
Behöver recept på goda köttbullar utan mjölk t ex. Jag har inte mjölk hemma,ägg och ströbröd!
Det jag HAR är:
Köttfärs, vitlök,salt och peppar , smör..
vad tror ni?
Behöver recept på goda köttbullar utan mjölk t ex. Jag har inte mjölk hemma,ägg och ströbröd!
Det jag HAR är:
Köttfärs, vitlök,salt och peppar , smör..
vad tror ni?
halåååååååååå
lite hungrig...
Hmm utan ägg? Man kan göra köttbullar utan ströbröd..det gör alltid jag men utan ägg vette katten. Jag brukar iofs bara använda gulan..
måste du äta just köttbullar då?
Det funkar att göra utan ägg. Vill du dryga ut köttfärsen så funkar det med havregryn, kokt potatis tex.
man kan använda banan eller potatismjöl som bindemedel istället för ägg.
Slänger du i curry om du använder banan så blir det lite indisk smak på köttbullarna.
Dom blir lite sötare med banan än med ägg/potatismjöl men det är skitgott som sagt med curry och banan i.
de är ju ägget som får köttfärsen att hålla ihop ,annars blir de inga bullar av dom,är köttfärs me pasta bara.
du kan ta havregryn istället för ströbröd, och vatten istället för mjölk.
Hittade det här receptet på en sida med recept för allergiker:
www.allergimat.com/recept.asp
HUH? Man måste absolut inte ha varken mjölk, ägg eller ströbröd i köttbullar.
Blanda färsen med salt peppar och vitlök och stek i smör.
brukar inte ha något annat än färs, salt, peppar och vitlök när jag gör hamburgare så det borde väl fungera med köttbullar också tycker jag...
Kanske är lite lurigt att få dem att hålla formen men hur noga kan det vara när man är hungrig *ler*
Jag har min makes fantastiskt goda köttbullar väntandes i kylen och ska snart gå och värma maten, mums!
klart att det inte behövs ägg i köttbullar.
förr drygade man ut färsen med gryn eller mjöl för att det skulle bli så många som möjligt på så lite färs som möjligt. och då brukade man ha en skvätt mjölk och ägg i för att allt skulle hålla ihop (enligt min mormor född 1919).
Men det behövs då rakt inte.
Ring SCAN... De kan ju göra köttbullar ("mammas" utan de viktiga ingredienserna. (och folk går på det)
svejsan: jo dock är mamma scans köttbullar oerhört bra att ha till allergiker då dom inte innehåller sånna saker som brukar finnas i köttbullar ;)
(talar från erfarenhet från egna allergier och även från att jag är scoutledare)