• Maria A Koberg

Graviditets nästäppa. Hur blir jag av med den?

Jag är i v 21 och har haft nästäppa sen den dagen jag blev gravid. Visste först inte att det fanns nåt som hette graviditets nästäppa men tydligen. Hur gör jag för att bli av med det. Det är sååå störande och jag vill inte använda vanlig nässpray för mycket, för att inte bli beroende.
    Hjälp mig.

• Svar på tråden Graviditets nästäppa. Hur blir jag av med den?
  • The Black Lady

Det enda som hjälper är att föda barnet.....tyvärr....håll ut!

• Shorona

Det försvinner när du fött. Är själv nässpray-missbrukare igen. Var likadant första graviditeten.

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Tuttifrutti1

Jag har precis samma. Och lika var det i förra grav oxå. Jag använde nässpray hela förra grav och kommer även göra hela denna, konstigt nog så blev jag inte beroende. När lilltjejen var ute så försvann täppan - trots att jag haft nässpray i 8 månader!!

• Flisan79

Här är en till. Fattar inte denna rädsla för att bli nässpraysberoende. Jag använde hela förra grav och nu de senaste veckorna i denna. Har aldrig varit problem att sluta. Har heller hört någon annan som blivit beroende.

Så mitt tipps är alltså nässpray.

• MrsNash

Finns en nässpray som heter Renessans Plus som säger sig vara bra för att man inte blir beroende av den, det är vanlig koksaltlösning tror jag. Den har jag börjat använda nu för jag blev lite nojig av att använda förkylningsnäspray varje dag!!!
    Den funkar, dock inte lika bra och man får spruta fler gånger i näsan, men det går!

• Maria A Koberg
    MrsNash skrev 2009-10-08 16:26:43 följande:
    Finns en nässpray som heter Renessans Plus som säger sig vara bra för att man inte blir beroende av den, det är vanlig koksaltlösning tror jag. Den har jag börjat använda nu för jag blev lite nojig av att använda förkylningsnäspray varje dag!!! Den funkar, dock inte lika bra och man får spruta fler gånger i näsan, men det går!
    Jag ska prova den. Har sett på apoteket att det finns något slags armband som trycker på vissa punkter. Vågade inte köpa, det varkade så bökigt och precist. Är det någon som testat?

Tack för alla svar.
  • Aprilbebis 2010

Är verkligen rädd för att bli beroende av nässpray!
    Har varit det innan och vill verkligen inte bli det igen.
    Det var verkligen ett helvete.
    Nässpray i bilen, alla jackor, alla väskor och så ett par hemma...
    Fruktansvärt, kände mig som värsta narkomanen!
    Så jag försöker med renäsans så gott de går.
    Fungerar dock inte lika bra, men bättre än inget!

• Mideriaa

hej här är det en till som är täppt hela dagarna till och från
    men jag använder inte nässpray alls och visst ibland blir det jobbigt men då går jag och snyter mej så blir allt bra igen och jag kan andas :)

• Maria A Koberg
    Mideriaa skrev 2009-10-08 18:29:24 följande:
    hej här är det en till som är täppt hela dagarna till och från men jag använder inte nässpray alls och visst ibland blir det jobbigt men då går jag och snyter mej så blir allt bra igen och jag kan andas :)
    För mig blir det värre om jag snyter mig, haha!
    Jag är inte lika rädd för beroendet som för att göra illa min näsa. Är ganska känslig mot vanliga sorters nässpray. Kan inte ha de starka, då blöder jag näsblod direkt. Får använda de för barn, max 2 ggr/dag.
  • pluttmaja

Du kan köpa en nässpruta på apoteket, skölja näsan varje kväll med koksalt.

Jag fick den rekomendationen när jag var gravid förra gången av öron/näsa/hals doktorn. SKITBRA!!!! Du kan spola flera ggr per dag.

• Maria A Koberg
    pluttmaja skrev 2009-10-08 19:50:35 följande:
    Du kan köpa en nässpruta på apoteket, skölja näsan varje kväll med koksalt. Jag fick den rekomendationen när jag var gravid förra gången av öron/näsa/hals doktorn. SKITBRA!!!! Du kan spola flera ggr per dag.
    Tack för tipset, ska testa det
Svar på tråden Graviditets nästäppa. Hur blir jag av med den?