• EJLM

Att inreda världens finaste dockhus!

Hejsan alla söta och duktiga därute!

Vi har köpt ett stort, vitt och jättefint dockhus(dockskåp) som tomten ska komma med i år.

Nu är grejen den att jag vill inreda det med golv och tapeter (och möbler såklart)
    men jag skulle vilja höra om nån av er har några bra tips på hur??!!

Jag vill att det ska vara en mix av gammalt och nytt!

Funderar på att tapetsera det med tex några fina fondväggar sv scrapbookpapper...

är säker på att ni har massa toppenidèer, så snälla hjälp mig att göra detta till världens finaste dockhus!

kram /E

ps: så här ser huset ut.......ds

www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp

• Svar på tråden Att inreda världens finaste dockhus!
  • hellohanna

gå in på styleroom.se och sök på Cia40. Hon har gjort om och inrett ett dockhus så fantastiskt fint!

• versan

Hejja! Vart har du köpt ditt dockskåp?
    Vad kostade det med frakt?
    Vart köpte du den?
    Det dockskåpet vill jag nämligen också köpa.
    tänkte göra ett till dockskåp till min dotter denna gång.
    Jag har målat & inrett ett gammal dockskåp (lundby) från 60talet som stått & skräpat i ett gammalt uthus.
    Tog hand om det och renoverade upp den till en fantasi dockskåp.

före renovering av dockskåpföre bild.

Utsida dockskåp Vägg målning handmålad av mig. Efter bak Utsidan

Dockåp är klart! handmålad med vägg & takmåningar gjord av mig.Färdigt på insidan med barnrum, sovrum toalett, Vardagsrum, Kök.

• versan

Klicka på bilderna så blir dom större.

• versan

Nu har jag bytt mapp på dockåpets bilder sök resten av bilderna under mappen Dockskåp.
    Så här skulle jag vilja måla ett dockskåp.
    Sådant här docksåp skulle jag vilja måla.

• EJLM

Åh tusentack!
    Jo det på styleroom har jag sett, så himla fint!

Vårt kommer från systerlycklig och det kostar 2000kr + frakt (300) men de brukar inte vilja skicka dem utan man ska hämta de i deras butik, men andra webbshopar skickar sina, dock har jag inte hittat just ett vitt någon annanstans...
    men blå och ljusrosa finns!

någon som har fler förslag??

/E

• versan

Tips! Gamla tapetkartor har jag använt för att tapetsera en del av rummen.
    Dom får man gratis hos färghandlarn.

Golvet kan man köpa plastfilm och sätta på golven.
    finns fina trägolv i plastvariant.

• stormfågel

Jag har en pysslig och visserligen ganska komplicerad idé för den som fixar med dockskåp...

Jag har lagt in parkett i mitt dockskåp gjord av sådana där kaffeskedar i trä (typ lite tunnare glasspinnar). Det låter kanske galet men jag har både lagt in fiskbensparkett och plankgolv .

Jag gjorde så att jag klippte ut ett tunnt papper som jag sedan pusslade på lagom tillklippta bitar av träbitar på. Jag limmade allt med trälim och sanpapprade med fint sandpapper. Sedan lacerade jag allt ihopa med vattenlöslig färg, limmade in det i docksåpet och lackade några gånger.

Som sagt, ganska pilligt men väldigt snyggt!

• burriburrbloggen

först trodde jag att tråden låg i sandlådan. men det här låter hur coolt som helst! Jag vill veta hur det kommer bli!

skitbra present ju.
    burriburr.se - 24 och nöjd.
  • Ula

handlar du på tradera? Där finns det mycket fint till dockskåp har jag sett.

• EmmaE

Jag ska också inreda ett dockskåp till min dotter i julklapp, men jag har köpt det rosa på Harald Nyborg. Så himla roligt... Sitter på nätet och letar möbler och annat hela kvällarna... Det lär bli dyrt!!!! Hoppas du lägger ut bilder och så på bloggen under arbetets gång för jag lär följa den Gärna tips på vart du hittar möbler och så

• parvati

Otrolig fina dockskåpsmöbler finns på kalikå på kungsgatan i Stockholm.
    De visas inte på hemsidan.

• EJLM

Tänkte höra efter om det är nån som vet någon webbsida som säljer fina dockmöbler, gärna äldre lite mer retro möbler.....alltså inte typ lundby möbler utan lite mer unika saker!

Svar på tråden Att inreda världens finaste dockhus!