Hej,
Ser att du inte fått några svar än så jag svarar lite och hoppas att du får fler och bättre svar sen av personer som vet mer. Sen är det ju som alltid bäst att tala med gynekolog och bm.
Det är vanligtvis helt andra mekanismer som orsaker sent missfall och för tidig födsel än som orsakar tidigt missfall. Så att du har fått tidiga missfall behöver inte betyda att du kommer att få ett sent eller en för tidig födsel.
Sammandragningarna kan bm ibland se. Om du vill kontrollera livmoderhalsen får du göra gynundersökning och vul och mäta tappen, vad jag förstått... Om du är mycket orolig kanske du kan be om att få göra det.
Tror inte det är så vanligt att man har försvagad livmoderhals med andra barnet om man inte haft det tidigare. Det vanligaste verkar vara att man har det varje graviditet.
Sent missfall och för tidig födsel kan orsakas av många andra saker än försvagad livmoderhals.
Ja, lite snurrigt svar men det är vad jag vet... Har fått ett barn i v 23 och orsaken är okänd så jag kommer att få en massa kontroller nästa gång, därav mina kunskaper, men de som vet att de har försvagad llivmoderhals eller som varit med om sådana undersökningar kan ju svara bättre.
Om du söker på "gummiband", "cerklage" och "försvagad livmoderhals" här i forumet kanske du hittar trådar med mer information.
Lycka till med graviditeten nu!