• M  och  M

Floating under graviditeten?

Jag har läst på flertalet ställen att inga studier är gjorda på floating för gravida och därför rekommenderas det inte www.tierpsmassage.se/about4.html Å andra sidan kan de inte säga att det är några risker med det och flera säger att det är bra när man är gravid just för tyngdlöstheten och att man kan lätta på den tunga kroppen en stund. Vad tror ni? Är det någon som gjort floating under sin graviditet?

• Svar på tråden Floating under graviditeten?
  • Kinya

Herregud, varför skulle man inte få göra det? Ibland går det lite för långt. Man ligger för tusan och slappnar av flytande i saltvatten. Vad skulle kunna vara fel med det? Kroppen avlastas från tyngden och man slappnar av... oooh sååå farligt!

Fjanterier...

• M  och  M
    Kinya skrev 2009-10-09 07:30:49 följande:
    Herregud, varför skulle man inte få göra det? Ibland går det lite för långt. Man ligger för tusan och slappnar av flytande i saltvatten. Vad skulle kunna vara fel med det? Kroppen avlastas från tyngden och man slappnar av... oooh sååå farligt! Fjanterier...
    Jag tänkte bara då det står att Svenska floating förbundet inte rekommenderar det....
  • Kinya
    M och M skrev 2009-10-09 12:22:54 följande:
    Jag tänkte bara då det står att Svenska floating förbundet inte rekommenderar det....
    Det är det jag menar är fjanterier...

De säger ju själva att det är för att det inte finns några studier på det som de inte kan rekommendera det. Finns det studier som säger att allt annat vi gör är ofarligt för gravida? Nä, det finns det inte. Skulle det då stå på varenda sak, aktivitet osv att det inte kan rekommenderas för gravida? Fjantigt tycker jag, man får väl använda sitt sunda förnuft.
  • M  och  M
    Kinya skrev 2009-10-09 12:27:18 följande:
    Det är det jag menar är fjanterier... De säger ju själva att det är för att det inte finns några studier på det som de inte kan rekommendera det. Finns det studier som säger att allt annat vi gör är ofarligt för gravida? Nä, det finns det inte. Skulle det då stå på varenda sak, aktivitet osv att det inte kan rekommenderas för gravida? Fjantigt tycker jag, man får väl använda sitt sunda förnuft.
    Jo det är sant i och för sig. Men man är ju nojjig som få nu och vill absolut inte göra bågot som inte är bra för fostret ;)
  • Kinya

Precis, och därför blir jag lite sur när de indirekt skriver att det skulle kunna vara farligt (men de säger inte hur) utan att ha belägg för det eller ens misstankar om det.

I mitt tycke skulle de istället informerat gravida som bokar tider hos dem om att det inte finns några studier ang. floating och graviditet men att vattnet innhåller "det här och det här". Sen undrar jag vad som skulle kunna vara så annorlunda när det gäller floating att inte studier på vanliga bad skulle kunna appliceras även på floating. Med tanke på att salthalten troligtvis är ganska så hög så borde det vara betydligt mindre risk för bakterietillväxt i floating än i t.ex. en bubbelpool.

• M  och  M
    Kinya skrev 2009-10-09 12:32:01 följande:
    Precis, och därför blir jag lite sur när de indirekt skriver att det skulle kunna vara farligt (men de säger inte hur) utan att ha belägg för det eller ens misstankar om det. I mitt tycke skulle de istället informerat gravida som bokar tider hos dem om att det inte finns några studier ang. floating och graviditet men att vattnet innhåller "det här och det här". Sen undrar jag vad som skulle kunna vara så annorlunda när det gäller floating att inte studier på vanliga bad skulle kunna appliceras även på floating. Med tanke på att salthalten troligtvis är ganska så hög så borde det vara betydligt mindre risk för bakterietillväxt i floating än i t.ex. en bubbelpool.
    Jo mitt sunda förnuft säger ju att det inte borde vara någon fara heller så :)
  • fiisan

För en liten tid sen skulle mannen och jag iväg på spa över en helg (på ronneby brunn) för att koppla av innan förlossning och det "nya" livet. Jag har varit på floating tidigare och fastnade för det redan då. Talade om vid bokningen att jag var gravid och de avrådde mig just ifrån floating. De har haft mkt diskussioner med bm som hävdar att den höga salthalten kan framkalla missfall. Gör man det bara för "nöjesskull" avrår de ifrån det men har man däremot mkt värk som skulle kunna hjälpas med en stund av den avslappning det ger så kanske det skulle överväga den lilla risken för missfall. Eftersom jag inte har någon särskilt värk i kroppen avstod iaf jag. Jag vet inte hur mkt rätt de har i sina teorier, men jag tyckte inte det var värt risken.

• M  och  M
    fiisan skrev 2009-10-09 12:36:52 följande:
    För en liten tid sen skulle mannen och jag iväg på spa över en helg (på ronneby brunn) för att koppla av innan förlossning och det "nya" livet. Jag har varit på floating tidigare och fastnade för det redan då. Talade om vid bokningen att jag var gravid och de avrådde mig just ifrån floating. De har haft mkt diskussioner med bm som hävdar att den höga salthalten kan framkalla missfall. Gör man det bara för "nöjesskull" avrår de ifrån det men har man däremot mkt värk som skulle kunna hjälpas med en stund av den avslappning det ger så kanske det skulle överväga den lilla risken för missfall. Eftersom jag inte har någon särskilt värk i kroppen avstod iaf jag. Jag vet inte hur mkt rätt de har i sina teorier, men jag tyckte inte det var värt risken.
    Okej där ser man. Ja nu har jag kommit fram till återigen att jag inte ska göra det. :)
  • Kinya

Hur skulle den höga salthalten kunna framkalla missfall? Livmoderhalsen är en effektiv stängd dörr in till livmodern.

• Kajak
    Kinya skrev 2009-10-09 12:49:50 följande:
    Hur skulle den höga salthalten kunna framkalla missfall? Livmoderhalsen är en effektiv stängd dörr in till livmodern.
    Jaa undrar det med...
    Mannen penis kom ju närmare än vad saltvatten kan nå....
    Eller har jag fel??

Men du har rätt i det du skrev tidigare.
    Man kan informera gravida att detinte finns studier m.m. istället för förbjuda oss.

Det finns ju massor saker som är "farliga" för oss eller för bebisen i magen.
    Blir ju uless på det så jag äter eller göra det som jag tycker och känner det är ok.
    Tex skotta snö hela vinter det gjorde jag, granne till mig, som var halvår tidigare än jag, gjorde det inte pga risk för missfall sa hon.
    Jag stirrade på henne o skottade ändå..
  • Snorflas

Jag provade floating när jag var gravid förra gången. Underbart. Ger en skön och trovärdig känsla (enligt mig) på vad bebben känner. Varmt, lugnt och vått. Det enda jag fick som rekommendation innan var att smörja underlivet med en speciellt salva som hon hade för att förhindra ev bakterier från att komma in och ge typ urinvägsinfektion.

• Kinya
    Snorflas skrev 2009-10-12 16:22:09 följande:
    Jag provade floating när jag var gravid förra gången. Underbart. Ger en skön och trovärdig känsla (enligt mig) på vad bebben känner. Varmt, lugnt och vått. Det enda jag fick som rekommendation innan var att smörja underlivet med en speciellt salva som hon hade för att förhindra ev bakterier från att komma in och ge typ urinvägsinfektion.
    Ja, och det där med UVI gäller ju alla bad.
Svar på tråden Floating under graviditeten?