• Genevieve

tandgnissel

en sak här i världen som får mig att rysa är tandgnissel. och just detta har min 8-månaders precis kommit på hur man gör. han har 8 tänder, och dom räcker gott och väl till att gnissla högljutt med.
    är detta vanligt att de små gör i början? och sen har jag fått för mig att tandgnisslare får ont i huvudet. stämmer det? än så länge gnisslar han bara när han är vaken, men jag är jätterädd att detta även ska bli en nattlig ovana... hemska tanke... =(

• Svar på tråden tandgnissel
  • BigDaddy

Han kommer nog sluta av sig själv. Vårt lilla barn gav upp efter en månad eller så. Ta det bara lugnt och tjata inte för mycket på barnet bara. Försök distrahera det istället när han/hon bestämmer sig för att börja gnissla....

• ElinOlsson

Bägge mina gnisslade när de fick sina tänder. De upptäckte ju att de kunde . Bägge barnen slutade självmant. Hur lång tid de höll på minns jag inte nu, men det kändes npg längre än det var och sen fasas de ju ut, så man tänker inte på det. Kan det ha varit några månader kanske?

• Theta

Jag gnisslar tänder sjukt mycket på nätterna. och ja, det ger huvudvärk eftersom man spänner anisktsmusklerna. Ett enkelt tips för att slippa det är att köpa ett boxningsmunskydd att sova med. Men det funkar ju bara om barnen är lite större. Hoppas han slutar med det snart.

• Milo2

Det är nog bara en grej som han fått för sig. Måste ju testa dom nya fina tänderna :)
    Gnisslar man tänderna i sömnen är det ju inte medvetet och nej man får inte ont i huvudet av att gnissla tänder, inte jag iaf.

• Menhir

Alla barn gnisslar mer eller mindre, det låter ju så roligt!

Och faktum är att barn ska gnissla ner topparna på tänderna för annars finns risk att de "låser" käkarnas tillväxt. Det är alltså ingenting att oroa sig för!

Att han gnisslar nu behöver inte betyda att han gnisslar som vuxen, det är bra mycket mer komplicerat än att man "vant sig" vid att gnissla.

Just att gnissla ger förresten inte lika mycket besvär som om man pressar tänder eller tungan. Jämför med att vifta med armen upp och ner - det är inte lika jobbigt som att hållan armen statiskt rakt fram, eller hur?

Så gör ingen grej av att han gnisslar, störs ni av ljudet så avled honom med någon annat då han sätter igång men det betyder ingenting inför framtiden.

Menhir, leg tandläkare

• MsRahkonen

Min son på 11 månader gnisslar oxå. 2 perioder har han gjort det. Just då någon tand dykt upp, så ja hoppas han slutar snart igen...

• Genevieve

tack för era svar! drar slutsatsen att han kommer att sluta snart då! =)

• Geléhallon89

åh fy ja. min son 15mån gör det ofta. spec när han inte får som han vill. Det enda man kan göra är att inte reagera för dom tycker dom det är jätte roligt o fortsätta. Men fy f*n va jag ryser och mår dåligt när han gör så. blä... ryser redan :p

Svar på tråden tandgnissel