Praktik via ams får man akassa då??? vad får man för ersättning???
???? som rubriken ovan undrar
???? som rubriken ovan undrar
puttar
man får inte akassa, för att få akassa så måste man ha jobbat 6 månader tror jag det är.
men man kan få något som heter jobbgaranti eller ungdomsgaranti beroende på hur gammal du är. minsta beloppet är 134 kr tror jag det är per dag, man får isf ersättning 5 dagar i veckan. tror att kravet är att man måste ha gått ut gymnasiet.
har du jobbat innan så kanske du får lite högre ersättning, det är försäkringskassan som bestämmer det.
Du får inte a-kassa under praktik. MEN om du redan har ersättning från a-kassan så kommer du få aktivitetsstöd från Försäkringskassan som motsvarar vad du har i a-kassa.
Har en fråga:
Om man har A-kassa och väljer att praktisera, sparar man då sina A-kassedagar?
Dvs tar man av ersättningsdagarna under praktikens gång?
Om man INTE har rätt till A-kassa, och AMS erbjuder praktik. Har man rätt till någon sorts stöd då?
Måste det vara heltid?
Gör det något om man är över 29?
min mans a-kassa dagar börjar ta slut o nu ska han ut på praktik..
då kommer han få aktivitets stöd från försökringskassan istället.
Låt oss säga att kassadagarna tar slut under tiden man praktiserar, går då fallet över till "jobb- och utvecklingsgarantin"? Där har man 450 dagar, intesant? Då får man pengar från försäkringskassan, då med. Vad är då vitsen med att kassadagarna ska ticka på medan man praktiserar? Ju mer man praktiserar desto mindre behöver A-kassan dela ut... hm. Jag betalar i alla fall A-kassan för att vara med...
nu har gubben varit hemma 1 år och har bara70 dagar kvar. då satt dom ut han på praktik och nu får han aktivitetsgarantin istället för akassa. Dom är på lika mycket och på honom sparas dagarna.
men pratade med min far idag om det och då sa han att i början är det andra regler. så skulle han gör anågot nu när han nyss blivit arbetslös så skulle det gå dagar. Men det enklaaste är att ringa o kolla med Ams
Aktivietetsstöd vid praktik "äter" av A-kassedagarna
Anonym (C) skrev 2009-11-06 18:01:47 följande:
Samtidigt förväntas du söka jobb.
Man ska ju ringa ams och kolla av läget var tredje månad och då ska du redovisa vilka jobb du har sökt. Det sa dom till mig. Helt sjukt system.
Min sambo får aktivitetsstöd för praktik. 144 kr dag, men bara för 3 dagar i veckan, trots att han är där på heltid. Han är 26 och har alltid jobbat innan.
Försäkringskassan betalar inte ut så lite som 144 kr/dagen om man inte har ett program på 25% förstås. Har han a-kassa så är han berättigad till 320 kr/dagen som lägst, annars är det 223 kr om dagen om han går ett 100%igt program.
Och är man ute på praktik så ska man inte söka jobb. Det finns två olika aktiviteter inom ams och det ena är praktik och det andra är att söka jobb.