• micksaan

Amningskudde

Väntar första barnet i April, så än är det ett tag kvar.. Har dock börjat kika lite på amningskuddar och det verkar finnas lite olika modeller. Vilken föredrar ni?

Rätt starts amningskuddar, t.ex. Laban & Mumin, den lite rundare modellen, fungerar den bra?

• Svar på tråden Amningskudde
  • Fling

hej!

Jag köpte en amningskudde med Tummen på, det är samma modell. Har inte haft den i bruk än då bebis inte kikat ut än (ca 2 veckor kvar).
    Har endast suttit med den i soffan och känt efter, visserligen med "stor" mage, men jag tycker att den känns himla skön, man får ett stöd runt ryggen samtidigt som den känns bra att ha runt sig.

Jag vet ju inte än om amningen kommer att fungera för mig, om inte annat är det ett perfekt stöd om man matar med flaska. När bebis blivit ca 4 mån och kan hålla upp nacken kan den sitta i den och ha kudden runt sig, i soffan t. ex

Jag tycker det verkar vara en bra grej, för både mamma och bebis! Så den kommer nog att användas väl.

• micksaan

Skönt att höra. Den verkar helt okej. Dom andra modellerna ser ostadigare ut. Gissar det blir en Rätt Start för oss också. Och som du säger.. den fungerar nog till det mesta. Och även om amningen inte fungerar så lär den vara skön att sitta med vid flaskmatning också.

• hyperballad

jag fick höra att man absolut inte behöver en sådan, men nu när skruttan är 5 månader fick jag en av en kompis. den är som en bomerang o fylld med små kulor - typ som en sacosäck o jag kan säga att jag ångrar att jag lyssnade på dem som sa att den inte behövdes för den har underlättat mycket. inte lika stel o öm i nacken o ryggen.
    tror dock att de hårdare modellerna är änu bättre för här försvinner fyllningen emellanåt ut i kanterna.
    lycka till!

(¯`°?.¸ ♥ mamma till fantastiska lilla Skruttan - 7/5-09 - ♥¸.?°´¯)
  • Älsko

köp inte innan du vet att amningen fungerar för de är bortkastade pengar då de är dyra..!
    Kudde funkar lika bra tills barnet blir större..!
    Jag ångrar att jag inte köpte amningskudde efter en tid, men blev bara inte så.. men nu när jag ska få en till tänker jag absolut köpa amningskudde dels för att jag ammar mitt första barn än och sen förhoppningsvis ska amma den kommande med..
    Men om amningen funkar så köp absolut en amningskudde det underlättar eller så gör du en själv eller tittar på blocket eller tradera då de som sagt kostar en del..

• Ekorrfamiljen

Jag köpte ingen utan sydde en egen i bumerangmodell. Den var guld värd hela första året! Först vid amning och sedan att ha som extra skydd bakom bebisen när han skulle lära sig sitta och som en kudde att ha om han ville sitta bekvämare i liggvagnen.

Kudden kostade mig bara materialet (tyg - du kan ta ett gammalt lakan - tråd och fyllning) och lite tid istället för de hutlösa pengar som barntillbehörsbutikerna tar.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Petrellie

Jag hade en amningskudde (en Laban) till lillan som är född 2008. Det var det bästa köpet jag gjort i förbereda-för-barn-väg och den användes flitigt. Vår lilla hade också ett stort närhetsbehov (som de flesta små) och det var toppen att ha henne liggandes på den mot våra magar men ändå ha armar och händer fria.

Nu väntar jag tvåan i maj och om den skulle vara för sliten tills dess (den är utlånad nu) lägger jag gladeligen 450 kr på en ny.

• modestyclara

Har aldrig fått till det där med amningskudde (har tre barn) utan jag har bullat upp med kuddar istället. Däremot är amningskudde ovärderlig när barnet lär sig sitta. Skyddar mot fall bakåt och åt sidan Lägger man vanliga kuddar bakom så glider de bara isär...

Svar på tråden Amningskudde