Elute skrev 2009-10-09 06:22:43 följande:
Hur farligt det är beror på hur bra jordad du är vid kontakttillfället. Har du tex tofflor med gummisula så är det inte lika farligt som om du går barfota och är svettig om fötterna. Tar du i en diskbänk samtidigt så kan det bli riktigt farligt då det är material som leder stark ström riktigt bra. Det är amperen som är farlig. Det är den som kan orsaka hjärtstopp och i kombination med högt voltantal får man allvarliga brännskador. Man blir kokt inifrån om inte strömmen bryts. Om du inte fick en stöt så det kändes som om du höll på att skita ner dig bokstavligt så var det nog inte så farligt. Jag fick en stöt ganska kraftig när jag var gravid med nr ett, i v 19 och det som hände var att bebin i magen höll på att göra frivolter i magen ett par timmar efteråt, så det är nog inte så nyttigt. Jag gjorde koll på mvc sedan och det hade gått bra iallafall.
Jag hoppas det gått bra i alla fall, känner mig orolig och är rädd att det ska hänt bebisen någonting, med dess hjärta eller något :(
Jag har ringt MCV och de skulle ringa tillbaka med ev. en jourtid, men jag har inte hört något än så jag vet inte...