• LeWi

Jävla lördagsgodis!

Varför?
    Varför har det blivit svensk tradition att lura i barnen att det finns en särksild "godisdag" i veckan??

Är föräldrar så svaga i sin auktoritet att de inte bara kan säga nej?
    "Nej, du får inget godis idag." Punkt och slut.
    Måste de gömma sig bakom "Nej, men det är ju inte lördag idag!"

Jag blev för inte så länge sen utskälld av min dotters tandläkare.
    Utbytet var som följer:
    Tandis, med trallande röst och auktoritär blick på 6 åriga dottern:
    - Och så är ni noga med lördagsgodiset!
    Jag:
    - Nej, vi har inte lördagsgodis.
    Ja, här blev tandis upprörd och började föreläsa för mig om hur farligt det var att inte ha lördagsgodis till jag lyckades bryta in med.
    - Ja, men om vi skulle börja äta godis som vana en dag i veckan skulle vi öka vårt totala godisintag med minst 50%. Så NEJ, vi tänker inte inför lördagsgodis!

Sen alla dessa rabiata lördagsgodisföräldrar som blir helt upprörda när jag säger att vi inte har någon godisdag. Vad de nu har med det att göra kan man undra?
    Svårt att hantera någon som tänker självständigt?

Vi äter helt enkelt godis när vi känner för det. På kalas, fester, när vi går på bio, på Liseberg, om vi ska åka långt i bilen, jul, påsk och ärligt talat så äter vi ibland godis en helt vanlig sketen tisdag om vi känner för det.
    Men det är långt ifrån en gång i veckan.

Jag vill inte att lördag ska vara någon helig godisdag för mina barn!
    SÅ SLUTA TJATA!

I reject your reality and substitute my own.
  • Svar på tråden Jävla lördagsgodis!
  • Kinya

Jag tycker också att det är fånigt att inför det bara därför att.

• lunkentuss

Dom flesta har ju inte bara EN godisdag, utan flera o då är det ju bra o ligga på om att man bör ha det...

Sen har vi lördagsgodis -INTE för att vi inte orkar stå emot för dottern, utan för att VI är godisgrisar vi med och för att vi inte vill att dottern ska äta varje dag (som vi gjorde innan hon föddes) så har vi dels för hennes skull, men även för vår (gottegrisarnas) skull så vi får äta godis vi med

• FruStolpe
    LeWi skrev 2009-10-09 07:40:10 följande:
    Varför? Varför har det blivit svensk tradition att lura i barnen att det finns en särksild "godisdag" i veckan?? Är föräldrar så svaga i sin auktoritet att de inte bara kan säga nej? "Nej, du får inget godis idag." Punkt och slut. Måste de gömma sig bakom "Nej, men det är ju inte lördag idag!" Jag blev för inte så länge sen utskälld av min dotters tandläkare. Utbytet var som följer: Tandis, med trallande röst och auktoritär blick på 6 åriga dottern: - Och så är ni noga med lördagsgodiset! Jag: - Nej, vi har inte lördagsgodis. Ja, här blev tandis upprörd och började föreläsa för mig om hur farligt det var att inte ha lördagsgodis till jag lyckades bryta in med. - Ja, men om vi skulle börja äta godis som vana en dag i veckan skulle vi öka vårt totala godisintag med minst 50%. Så NEJ, vi tänker inte inför lördagsgodis! Sen alla dessa rabiata lördagsgodisföräldrar som blir helt upprörda när jag säger att vi inte har någon godisdag. Vad de nu har med det att göra kan man undra? Svårt att hantera någon som tänker självständigt? Vi äter helt enkelt godis när vi känner för det. På kalas, fester, när vi går på bio, på Liseberg, om vi ska åka långt i bilen, jul, påsk och ärligt talat så äter vi ibland godis en helt vanlig sketen tisdag om vi känner för det. Men det är långt ifrån en gång i veckan. Jag vill inte att lördag ska vara någon helig godisdag för mina barn! SÅ SLUTA TJATA!
    Haha..
    Så gör vi också. Hade inte heller nån godisdag när jag var liten. Vi bor dessutom låååångt inne i skogen så skulle kännas dumt om man måste åka int till affären nån gång bara för att köpa godis för att ungarna förväntar sig att få godis just precis DEN dagen.
    Minns att jag hade kompisar som hade godisdag och om de nån gång fick en godis av nån som bjöd, så fick de spara den godisen till rätt dag, alltså lördag, ifall det var fel dag just då. Kunde aldrig förstå detdär. Nån julmarknad t.ex där tomten delar ut en godis till alla barn och så får man inte äta EN godis för att det är fel dag. Herregud så korkat!
  • LeWi
    himmelsflickan skrev 2009-10-09 07:43:35 följande:
    Dom flesta har ju inte bara EN godisdag, utan flera o då är det ju bra o ligga på om att man bör ha det...Sen har vi lördagsgodis -INTE för att vi inte orkar stå emot för dottern, utan för att VI är godisgrisar vi med och för att vi inte vill att dottern ska äta varje dag (som vi gjorde innan hon föddes) så har vi dels för hennes skull, men även för vår (gottegrisarnas) skull så vi får äta godis vi med
    Visst har man så låg karaktär själv att man goffar godis varje dag (??!) så kan jag förstå att man måste begränsa sig.
    Men följer ni regeln?

För min erfarenhet är att de som kör med den heliga godisdagen faktiskt även äter godis vid de tillfällen jag listade i TS...
    I reject your reality and substitute my own.
  • Frostizz

Här äts d godis varje dag om det finns. Men inte mängder. Jag äter just nu inte godis alls. Men sonen o sambon gör om det finns.
    Vi har en kinderäggs dag för sonen. O den är på lördag. Då få han köpa ett kinder ägg helt själv.
    Övriga dagar om han frågar om godis o vi har så får han. Men då bara lite, typ en 4-5 st. Han riktigt njuter av att få dom där ynka bitarna i sin skål. Sätter sig i soffan o äter upp dom.
    MEN har vi inget godis hemma, så säger vi det. O han accepterar det utan något bråk. Så ibland kan det gå några dagar utan att han äter godis. Ibland frågar han inte ens efter det.
    Vi äter ju om vi är sugna o det finns. Vi försöker lära honom det oxå, att man inte behöver vrål äta godis bara för att det finns. Utan några räcker, bara för att stilla det värsta suget.

• Marie Curie

Om ?lördagsgodis?
    Bakom begreppet ?Lördagsgodis? ligger en grym och mycket omdiskuterad studie av hur karies utvecklas i tänderna, initierat av Sveriges Riksdag och Medicinalstyrelsen och genomförd under åren 1945 och 1955. Försökspersoner var utvecklingsstörda intagna på Vipeholms sjukhus.
    Försökspersonerna matades kontinuerligt med godis av olika slag, man togsalivprover och iakttog hur karies utvecklades beroende på vilken sorts godispersonerna hade ätit och hur ofta de hade ätit den. Bland annat visade det sig att ett ständigt småätande var sämre än att äta mycket godis sällan.
    Som en följd av dessa rön infördes ?lördagsgodis?. Föräldrar rekommenderadesatt ge sina barn lite mera godis en gång i veckan hellre än lite mindre varje dag.

Så ja, "jävla lördagsgodis" kan man nog säga.

www.certec.lth.se/lectures/birgitta/etik/modul3/index.html

• Lequisha
    LeWi skrev 2009-10-09 07:48:06 följande:
    Visst har man så låg karaktär själv att man goffar godis varje dag (??!) så kan jag förstå att man måste begränsa sig.Men följer ni regeln?För min erfarenhet är att de som kör med den heliga godisdagen faktiskt även äter godis vid de tillfällen jag listade i TS...
    Låg karaktär? Vilken elak ton du använder.
    Du är ju uppenbarligen less på de som dömer dig, så vad ger dig rätten att hoppa på andra på det här sättet?

Och för att svara på frågan. Ja, vi har lördagsgodis ( egentligen lördagskakor eftersom vi inte äter godis ) för att det är lättare att förklara än att bara säga nej.
    Sen får du tycka vad du vill om det, men om du själv dömer så klaga inte om andra dömer dig oxå
  • lunkentuss
    LeWi skrev 2009-10-09 07:48:06 följande:
    Visst har man så låg karaktär själv att man goffar godis varje dag (??!) så kan jag förstå att man måste begränsa sig. Men följer ni regeln? För min erfarenhet är att de som kör med den heliga godisdagen faktiskt även äter godis vid de tillfällen jag listade i TS...
    ja nu e ju inte karaktären så låg, eftersom vi har 1dag/vecka
  • antispantis

Vi har haft för många dagar i veckan då barnen har fått godis (detta för jag hade sockerberoende och kunde inte neka barnen om jag själv åt) men nu kan jag inte äta det mer och då får barnen det bara på lördagar, men inte varje vecka, ibland myser vi bara till olika grönsaker och dipp och de nöjer sig med det

• viseversa

Vi har inte heller lördagsgodis. Vi äter knappt godis och det händer att dottern får en klubba av personalen när vi äter ute på tex restaurang. Och då får hon öppna det ÄVEN om det är en tisdag.

Det som stör mig är INTE att folk använder sig av lördagsgodis det får man göra vad man anser funkar bäst i sin egna familj. Det lägger jag mig inte i.

Nej det som stör mig är att främmande människor(absolut flest tanter) Ska påpeka att "det är ju inte lördag idag"om min dotter som är extremt social säger hej och börjar prata med någon och samtidigt har första klubban,cholkadbiten,sega råttan på 2 veckor i handen.

Och att dom här tanterna samtidigt tittar på MIG med ogillande blick som om dom trodde min unge åt godis varje dag året om bara för att det råkar vara en tisdag när dottern fått en klubba.

Har god lust att be dom hålla truten innnan dom vet vad dom snackar om. Dom känner inte mig och vet inte ett skit om hur ofta mitt barn äter sötsaker.

Svar på tråden Jävla lördagsgodis!