• bebben Elias mamma

Legoland någon?

Har någon varit i Legoland och kan hjälps mig med lite info. Vi tänkte hyra bil och köra dit och sova där på något närliggande hotell. Hur lång tid tar det att köra från Köpenhamn? Vi tänkte också att tåg kan vara ett alternativ ifall det stannar i närheten. Har ni bott på hotell i närheten, vilket i så fall? Vad tyckte ni om Legoland? Hur mycket pengar gick åt?

• Svar på tråden Legoland någon?
  • Stårschan

Jag är också nyfiken.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Thaleia

Vi var i Legoland i somras och jag kan varmt rekommendera det. Mina barn älskade stället. Vi bodde på Legoland village och sov där i tre nätter och var i legoland två hela dagar. Vi åkte bil och nu kommer jag inte ihåg exakt hur långt tid det tog att köra från Köpenhamn men sisådär 3-4 timmar med alla kiss- och matpauser. Det enda minus är att det är så dyrt i Danmark.

• Stårschan
    Thaleia skrev 2009-10-09 08:58:48 följande:
    Vi var i Legoland i somras och jag kan varmt rekommendera det. Mina barn älskade stället. Vi bodde på Legoland village och sov där i tre nätter och var i legoland två hela dagar. Vi åkte bil och nu kommer jag inte ihåg exakt hur långt tid det tog att köra från Köpenhamn men sisådär 3-4 timmar med alla kiss- och matpauser. Det enda minus är att det är så dyrt i Danmark.
    Hur gamla är barnen, och kan du jämföra med ställen som Astrids Lindgrens värld, Liseberg eller Furuviksparken t.ex?
  • ninan

Vi var också på Legoland i somras med våra barn som var 1,5 och 4 år. Det var kul eftersom det fanns aktiviteter som passade alla åldrar! Jag tyckte att entrépriset till Legoland inte var så hiskligt eftersom allt man kunde göra därinne ingick. Däremot var det dyrt att äta i Danmark! Vi bodde på Billund kro med ca 15-20 minuters promenad till parken. Det var billigare än Legolands hotell iallafall. När vi skulle åka mot Sverige och Malmö igen så övernattade vi i Odense på vägen och gick på Zoo och på järnvägsmuséet där. Det var för att vi ville passa på att se något mer av Danmark innan vi for hem, annars tar det ju inte så lång tid att köra. Kostar ju pengar också att åka över broarna, både Stora bält och Öresundsbron. Min hjärna har förträngt vad resan gick på, Danmark var som sagt väldigt dyrt att vara i, kände väldig lycka över att se Sverige igen när vi körde över bron! (Men vi hade mysigt!)

• bebben Elias mamma

Tack ni som skrivit. Var det svårt att hitta med bil? Hade ni någon bra karta? Är det två broar man åker över och ska betala? Betalar man kontant då eller? Över sundet vet jag ju hur det går till.

Vi tänkte köra på morgonen, komma fram och gå runt där och sova på hotell en natt, gå runt nästa dag och sen köra hem innan kvällen. Men jag vet inte om det är bättre att sova över i två nätter för man kanske är trött och inte orkar gå båda dagarna då man har åker bil. Jag har tänkt kanske 6000 kr för det, plus hyrbilskostnad och bensin men det kanske är för lite. Vi kommer ju inte äta på lyxiga restauranger utan typ hamburgare och frukt, kex o så kan man ju ta med hemifrån.

• Lantani

Vi åkte till lalandia och gick även en dag på legoland i somras. Körde från kristianstad i skåne och åkte via öresundsbron och så vidare till billund.
    Legoland är supertrevligt, men allting är fruktansvärt dyrt. En 0,5 l flska med vanlig vatten kostad typ 30 svenska.

• evaoregon

bebben Elias mamma skrev 2009-10-09 16:30:33 följande:

Tack ni som skrivit. Var det svårt att hitta med bil? Hade ni någon bra karta? Är det två broar man åker över och ska betala? Betalar man kontant då eller? Över sundet vet jag ju hur det går till. Vi tänkte köra på morgonen, komma fram och gå runt där och sova på hotell en natt, gå runt nästa dag och sen köra hem innan kvällen. Men jag vet inte om det är bättre att sova över i två nätter för man kanske är trött och inte orkar gå båda dagarna då man har åker bil. Jag har tänkt kanske 6000 kr för det, plus hyrbilskostnad och bensin men det kanske är för lite. Vi kommer ju inte äta på lyxiga restauranger utan typ hamburgare och frukt, kex o så kan man ju ta med hemifrån.
    Jag skulle sova på hotell i två nätter, gärna tre. Man blir väldigt trött av att gå omkring på legoland (jag har varit på det i Californien) och jag skulle bli trött av att gå omkring på legoland och köra hela sträckan dit eller hem på en dag!

Det är två broar som du ska över, Öresund och Stora bält.

Här finns info om hur mycket det kostar att åka över dem och vilka alternativ det finns. Min bror (som bor i Skåne) har ett BroBizz kort som automatiskt registrerar när man åker över och så får man rabatt. BroBizz funkar både på Öresundsbron och Stora bält. Ibland kan man också få rabatter genom Legoland som gör att det blir billigare att åka över broarna.

Länkar till broarna

se.oresundsbron.com/page/21

www.storebaelt.dk/priserprodukter

På legolands sida finns beskrivningar om hur man kan ta sig dit.

www.legoland.dk/Visit/Directions/Directions.htm
  • LoveMyFamily

Vi var där nu i somras och det var jätteroligt.

Fördelar: Mycket att se, bra med karuseller. Häftig 4D show.

Nackdelar: För jädra dyrt att äta där. Vi åt ingenting inne på området utan hade med oss egen mat.

Det finns ju massa affärer där med leksaker,kläder och dyl.
    Sonen köpte en Star Wars gubbe (lego gubbe) som kostade typ 150kr svenska kr. ALDRIG att vi hade köpt en sådan här hemma.

Men LEGOLAND får ändå toppbetyg

• Stårschan
    Lantani skrev 2009-10-09 16:42:00 följande:
    Vi åkte till lalandia och gick även en dag på legoland i somras. Körde från kristianstad i skåne och åkte via öresundsbron och så vidare till billund. Legoland är supertrevligt, men allting är fruktansvärt dyrt. En 0,5 l flska med vanlig vatten kostad typ 30 svenska.
    Hur var Lalandia?
Svar på tråden Legoland någon?