• Anonym (prickig)

Mononukleos, körtelfeber någon som haft det?

efter att ha suttit på akuten flera gånger under veckan nu så har jag fått veta att jag har körtelfeber och har man otur så kan man få lite utslag på kroppen men jag har fått extremt mkt och hela kroppen är full av prickar och kliar, det enda läkarna sa vara att det är en virus infektion so mkan sitta i flera veckor men det finns ingen medicin man kan äta för att det ska gå över fortare och utslagen vet dom inte hur länge dom kommer sitta i, fick träffa en hudläkare och han kunde inte heller göra något.

Det jag undrar är om någon annan oxå har haft det här förut och hur lång tid tog det innan det gick över och utslagen försvann?

• Svar på tråden Mononukleos, körtelfeber någon som haft det?
  • ebben

min dotter hade körtelfeber-men inga utslag? det visste jag ej att man kunde ha i samband. hon var mest bara trött,svag o kände sig allmänt sjuk,feber länge ..kom o gick i flera veckor...

• Anonym

Jag har haft det, det är det vidigaste jag haft.. Hade dock inte utslag. Var sjuk rätt länge och trött väldigt länge.

• Anonym (prickig)

jo tröttheten och feber har jag oxå, har haft det i ca 2 veckor nu, läkarna sa att 1 på 1000 fick utslag men ingen kunde säga hur länge allt skulle hålla på.

• ebben

min dotter fick absolut inte anstränga sig på tror det var minst 2 månader-inte ens va med i gymnastik i skolan....kunde visst vara dåligt o farligt för typ levern eller nåt...minns ej så tydligt nu.

• Mammut och Papput
    ebben skrev 2009-10-09 11:40:25 följande:
    min dotter fick absolut inte anstränga sig på tror det var minst 2 månader-inte ens va med i gymnastik i skolan....kunde visst vara dåligt o farligt för typ levern eller nåt...minns ej så tydligt nu.
    Vid körtelfeber sväller inte bara körtlar i halsen utan också mjälten (som också är en körtel) i magen. Den blir då känslig och kan brista vid ansträngning..
  • Anonym (prickig)

att körtlarna är svullna och tröttheten kan jag stå ut med men det är just utslagen och klådan som är jobbig går ju inte att sova för att det kliar så mkt och sen vill man ju inte gå ut när hela ansiktet och händerna ser hemska ut

• Kampis

jag hade körtelfeber för ett par år sedan, trodde att jag bara hade en sförkylning på g och spelade innebandy med det i flera veckor, fick diagnosen efter att jag svimmat på match.

Jag var hemma från skolan under ett par veckor och var onte mycket för världen. Mina halskörtlar svullnade såpass att jag hade ett hål stort som en halv ärta ungefär, och gick ner 14 kilo. En banan räckte i tre dagar, annars var det piggelin som gällde!
    Jag fick inga utslag heller, men däremot helt fruktansvärt trött, kunde somna mitt i en mening, och vakna efter en stund och fortsätta "prata" där jag hade slutat utan att märka att jag hade varit borta i 5 minuter.

Jag får fortfarande ont i levern ibland när jag dricker, och det tror läkarna beror på att jag idrottade med det så länge - så se till att ta det lugnt!

• Anonym (prickig)

oj, den här informationen fick jag inte av läkarna har ju en liten son på 10 mån. är rätt svårt att ta det lungt då.

• Kampis

ja men alltså du ska inte idrotta, att leva som vanligt gåt bra (fast svårt om du får en av de värre sorterna) En del får kf bara som en vanlig förkylning

• Neko

Har också haft det, hade fruktansvärt ont i halsen >_

Svar på tråden Mononukleos, körtelfeber någon som haft det?