• Pyssilullan

Ska baka syltrutor men har ej bakpulver, hur göra?

Ska baka syltrutor (ur 7 sorters kakor)
    Har ej bakpulver hemma, ej heller jäst.
    Funkar det ändå? Eller vad händer med kakorna? kan man byta ut mot ngt?

• Svar på tråden Ska baka syltrutor men har ej bakpulver, hur göra?
  • Pyssilullan

Jo jag är inte så dum så jag vet att man borde handla, här på landet kan man inte Gå och handla utan måste ta bilen och åka väldigt långt. och jag ska det sen på em men min dotter sover middag nu.

Ngn som kan svara på frågan?!

• Lithe
    Pyssilullan skrev 2009-10-09 12:14:25 följande:
    Jo jag är inte så dum så jag vet att man borde handla, här på landet kan man inte Gå och handla utan måste ta bilen och åka väldigt långt. och jag ska det sen på em men min dotter sover middag nu.Ngn som kan svara på frågan?!
    Förlåt mig, det var inte meningen att göra dig arg... ville bara skoja lite. Men jag håller emd dig, det var inte ens kul.
  • Mamsis

Vet inte riktigt vad syltrutor är... Om du förklarar kanske jag har ett recept som fungerar.

• Sally09

jag glömde av misstag hälla i bakpulver när jag gjorde rulltårta en gång. den var helt okej när den var helt nybakad men blev sedan typ hård och seg. jag vet inte om man kan byta ut på något sätt, tror nog inte det men ska du bjuda på fika nu direkt kanske det går ändå. var som sagt inte ultimat och det som blev över som hamnade i kylen var totalt oätligt efter en timme.

lycka till

• Pyssilullan

Såna här med en havrebotten i långpanna och sedan lingonsylt och sen strör man Smulig havremassa över och gräddar..

• Mammut och Papput

Bikarbonat kan du kanske prova med. Bakpå min påse står det att ½ tsk bikarbonat ger samma effekt som 1 tsk bakpulver. Till viss del är det samma sak men bikarbonat är starkare.

• Plonk

Vet inte hur det funkar med syltrutor... Tror dock inte på att baka utan bakpulver...

Men häromdan bakade jag glutenfria syltgrottor fr 7 sorters kakor (potatismjöl istf vetemjöl) o då behövde man inte bakpulver. Kanske kan prova nåt sånt ist?

• farytale

Har för mig att jag har hört att man kan ha bikarbonat istället om man har det hemma. Är dock inte helt säker, får nog googla om det... :)

• Plonk
    Pyssilullan skrev 2009-10-09 12:21:21 följande:
    Såna här med en havrebotten i långpanna och sedan lingonsylt och sen strör man Smulig havremassa över och gräddar..
    Jaha, tänkte på en småkaka när du skrev syltruta. :) Syltgrottor är ju inte i närheten lika... :) Hoppas du får nåt annat tips!
  • Mamsis

Har aldrig hört talas om syltrutor märker jag, trodde också det var typ syltgrottor..

Svar på tråden Ska baka syltrutor men har ej bakpulver, hur göra?