• FrökenNorkok

Bolån och egenföretagare?

Saken är den att vi vill köpa hus inom några år.
    Nu har det dykt upp en möjlighet för min man att ta över företaget han jobbar på. Då skulle han ha ett aktiebolag. Hur ser banken på egenföretagare som vill ansöka om bolån?

En tanke har varit att han skulle ta över tillsammans med en annan person, men då har jag fått för mig att det skulle minska våra möjligheter till lån om två står som ägare?

• Svar på tråden Bolån och egenföretagare?
  • FrökenNorkok

Ingen kunnig som vet hur det fungerar?

• Gladabarnensmamma

jag vet inte exakt vad som gäller i Sverige, men i ett aktiebolag så blir ju företaget en helt egen fristående enhet (dvs. företaget går i konkurs, inte ägarna rent personligen). Man har en lön & är anställd och det borde ju banken gilla mer än att man står med båda fötterna i sitt bolag med risker och allt vad det innebär. Kruxet är väl att man betalar helt andra sociala avgifter genom aktiebolag så man kanske inte tjänar lika bra. En väg runt brukar vara att ge ägarna utdelning på aktierna istället för höga löner - det reflekterar ju hur affärerna gått och om jag inte minns fel så betalar man lägre skatt på utdelning (fast banker, försäkringskassa m.m. ser nog helst till månadslönen).

• funfactory

Äger du ett aktiebolag så är du din egen anställd. Så jag tror banken kollar hur stor inkomst din man har helt enkelt och gör ett beslut efter det. Men jag vet inte helt säkert.

• Bolaget

Man tittar på lönen man har tagit ut ur bolaget det är ju det som är din lön som du som privatperson ska leva på.
    Men går inte bolaget bra kommer det inte att finnas pengar till löner så därför tittar man på historisk utveckling dvs gamla bokslut för bolaget + en budget för framtiden som visar hur du tror att bolaget även i fortsättningen ska klara av dina löner.

• FrökenNorkok

Efter vad ni skriver så känns det hoppfullt. Företaget går okej idag och går att utveckla mycket genom reklam.

• Sirling

Ja, som andra skriver blir ju han anställd i AB:et även om han äger det, det är en av skillnaderna mellan AB och enskild firma.

• AnLj

Det går utmärkt! Vi fick lån efter sådana premisser. En egenföretagare och en tillsvidareanställd. De går efter inkomsten han får ut per månad och i ett aktiebolag ska man se till att ha en fast lön utbetald varje månad. Det banken kan fråga om man an har hjälp med det ekonomiska i företaget. De har en ekonom anställd på timme samt att företaget har samma bank som vi har lån för vår bostad i. I företaget som mannen har är de fyra ägare totalt. Ett aktiebolag tar ju en evt konkurs i AB:et och man blir inte personligt skydlig. Om man inte har begått skattebrott eller planerat KK.

Kör på! Låt mannen köra på bolaget och ett tips är att han delar ansvaret med någon annan som han känner bra. Brukar vara vettigt!

Svar på tråden Bolån och egenföretagare?