• Söta Nasse

Hur många kullar kan en 2årig katt ha fått?

Ska iväg och titta på en 2årig katt imorgon som just fått ungar och nu är med ungar igen. Hon kunde betala abort och sterilisering, men jag vill gärna ha ungarna. Sedan kommer hon steriliseras.

Men nu undrar jag hur många kullar hon kan ha fått? Enligt säljaren skulle katten ha flyttat till henne för ett år sedan och innan dess hade hon gått inomhus bara

• Svar på tråden Hur många kullar kan en 2årig katt ha fått?
  • NorrVimpel

En katthona kan få minst 2 kullar per år, är det svar jag hittar när jag googlar.

• NorrVimpel

Å andra sidan löper en del katter så ofta som en gång i månaden, och fertila kan de bli rätt tidigt.

• Söta Nasse

okej. Tycker så synd om alla katter som får så många kullar bara för att folk är snåla eller inte har råd att sterilisera dem.

• Havanna82

Rent krasst kan ju katten löpa runt 5 månader gammal, paras då. Sedan kan hon löpa när ungarna är några veckor gammal och paras även då. Så hon kan bli dräktig gång på gång på gång om man inte kastrerar henne.

• skorpionen80

Enligt Sverak får man ta 3 kullar på två år (rätta mig om jag har fel). Tar man fler än så så tär det för mycket på honan...

Ladda upp med mycket gott och med mycket näring i! Äggula brukar vara både gott och nyttigt. Kattungefoder eller speciellt foder för dräktiga och digivande honom är att föredra.

Hur gamla är hennes ungar? Hon får ju inte lämna dem förrän de är 12 veckor.

• CTMT
    Söta Nasse skrev 2009-10-09 15:35:55 följande:
    okej. Tycker så synd om alla katter som får så många kullar bara för att folk är snåla eller inte har råd att sterilisera dem.
    Men varför går du då inte med på en abort hos katten + kastrering så katten slipper genomlida ännu en förlossning...? Finns redan sjukt mycket överskott på katter/kattungar, så varför sätta fler till världen om man kan förhindra det?
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Söta Nasse

ungarna är sålda, så det är väl inte jättenyligen, men å andra sidan vet jag ju inte hur långt gången hon är.

Vi har en kattunge på 5 månader som äter bebisfoder, så det passar nog den stora också. Sen ska jag ladda upp med laktosfri grädde, äggulor och lever. Får se hur hon ser ut.

Läste också att det var bra att ge dem druvsocker vatten efter att bebisarna kommit ut. Har hjälpt min mor vid förlossningar på både, hund, häst och katt så det blir inga problem men jag har ju inte tagit hand om resten själv tidigare.

Även om vi inte steriliserar henne på en gång så kommer hon att bli innekatt, så hon kommer garanterat att få vila efter denna kull. Och om hon får gå ut sen så ska hon kastreras först. Har ju vår lilla som ska kastreras så småningom också.

• CTMT
    Söta Nasse skrev 2009-10-09 20:54:39 följande:
    ungarna är sålda, så det är väl inte jättenyligen, men å andra sidan vet jag ju inte hur långt gången hon är. Vi har en kattunge på 5 månader som äter bebisfoder, så det passar nog den stora också. Sen ska jag ladda upp med laktosfri grädde, äggulor och lever. Får se hur hon ser ut. Läste också att det var bra att ge dem druvsocker vatten efter att bebisarna kommit ut. Har hjälpt min mor vid förlossningar på både, hund, häst och katt så det blir inga problem men jag har ju inte tagit hand om resten själv tidigare.Även om vi inte steriliserar henne på en gång så kommer hon att bli innekatt, så hon kommer garanterat att få vila efter denna kull. Och om hon får gå ut sen så ska hon kastreras först. Har ju vår lilla som ska kastreras så småningom också.
    Det är skillnad på sterilisering och kastrering vet du kanske? Kastrering är det vanligaste som utförs på han- och honkatter nuförtiden.
    Är inte katten långt gången i sin dräktighet så hade jag verkligen valt en abort för att redan nu låta henne vila och inte utsättas för ännu en förlossning. Det tär mycket på katter, särskilt så unga som har börjat "i tidig ålder".  Stackars katt...
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • skorpionen80

Söta Nasse skrev 2009-10-09 20:54:39 följande:

(..) Läste också att det var bra att ge dem druvsocker vatten efter att bebisarna kommit ut. Har hjälpt min mor vid förlossningar på både, hund, häst och katt så det blir inga problem men jag har ju inte tagit hand om resten själv tidigare. Även om vi inte steriliserar henne på en gång så kommer hon att bli innekatt, så hon kommer garanterat att få vila efter denna kull. Och om hon får gå ut sen så ska hon kastreras först. Har ju vår lilla som ska kastreras så småningom också.
    Fast det är inte just förlossningen som är det stora problemet, hon ska ju ge kattungarna mjölk ett tag efteråt också... Om hon redan nu är mager och svag (kanske inte helt omöjligt med tanke på att hon precis haft en kull) så hinner hon inte riktigt repa sig innan nästa. Och blir det då några ungar så kommer hon gå ner sig ännu mer. Är hon bra i hullet nu och frisk och pigg så låter det ju bra, förutsatt att du hittar hem åt katterna och har tid och pengar åt kattungar ;)
  • lennartsdotter

Räknar vi högt kan hon ha börjat löpa vid 4 månaders ålder, blivit parad och fått sin första kull vid ca 7½ månaders ålder. Efter 3 veckor kan hon ha börjat löpa igen och återigen parats så vid 8½ månaders ålder kan hon ha varit dräktig igen vilket innebär ytterligare en kull vid ca 12 månaders ålder. Återigen kan hon ha börjat löpa 3 veckor efter förlossningen och blivit dräktig så säg dräktig igen vid 13 månaders ålder, det innebär en ny kull vid ca 15½ månaders ålder. Parad igen efter 3 veckor -> ny kull vid ca 18½ månaders ålder och så parad igen efter 3 veckor ger ny kull vid ca 21½ månaders ålder så krasst sett kan hon vara dräktig med sin femte kull nu men det är föga sannolikt.

Mer troligt är väl att det är hennes andra eller tredje kull hon är dräktig med nu.

• Söta Nasse

Nu har jag hämtat katten av en alkoliserad eller nerknarkad förståndshandikappad(om än lite) person som vanvårdat katten. Bra att hon tagit beslutet att sälja denna stackars katt. Hon hade bara haft en kull och hon hade haft henne i ett år.

Däremot så tror jag att hon är bra mycket längre gången. Hon har en stor nersjunken mage och bakbensställningen verkar annorlunda. Undrar om det inte är dags närsomhelst. Hur vet man det? Hon är väldigt rädd, men går att klappa och stod stilla så att jag fick klippa bort alla tovor, klippa klorna och tvätta bort all unken rökdoft. Hon var livrädd för ägaren.

Hon är inte mager utan har ordentligt med underhull, dvs man får känna efter ordentligt för att känna revbenen.
    Har köpt royal canine babycat. Svindyr men säkert värt det. Sen har jag även laddat upp med laktosfri grädde.

Frågan är dock om jag inte bör fixa iordning en låda hon kan böka i ifall att det är dags snart.

• ChrisE

Ge specialfoder för havande katter. Kolla med veterinär hälsostatus så att hon inte behöver extra vitaminer, kalcium mm.

En riktig seriös kattuppfödare låter sin katt ha kull max varannat år. Oftare så klassar kattkretsarna uppfödaren som kattungefabrik och därmed icke seriös.

• Söta Nasse

jag kan ju knappast påverka tidigare ägare som tagit kullar på henne. enligt henne ska det ju bara vara en och detta andra och då är det ju inte onormalt.

men det låter ju som att ni tror att jag har köpt katten för att ta ungar på och det har jag verkligen inte.

• skorpionen80

Ja, självklart ska hon ha en låda. Läs gärna på lite, det är (tyvärr) mycket som kan gå fel om det vill sig riktigt illa, och då är det bra att vara förberedd!

www.katter.nu

• Söta Nasse

Jo, jag vet att mycket kan gå fel. Min mor har kennel så jag har fått hjälpt henne vid hundförlossningar. Sedan har vi fått några kattkullar också, men de har mest klarat sig själva med lite översyn.

Har även hjälpt ett får att föda samt häst. så jag vet att det inte alltid går bra. Men fåret fick jag dra ut lammet

Så själva förlossningen är jag förberedd på, men man brukar ju veta när det är dags då. Nu har man ju inte nån aning

• Söta Nasse

nym
    ja, vi får väl se hur det går. Hon försökte bita min son imorse och vågar inte gå någonstans. sitter bara i sin låda eller uppe på klösställningen.
    Lyckas få i henne lite mat och vatten på kvällen, men under dan verkar hon inte vilja ha mycket.

Blir det inte bättre snart så blir det en tur till veterinären

• Söta Nasse

Nu börjar kisse bli mycket bättre. Mig verkar nog sakta börja lite på så när bara jag är hemma eller på kvällen när barnen gått och lagt sig kan hon gå runt och undersöka lägenheten. Annars sitter hon mest i sin låda och väntar på att jag ska plocka ut henne när kusten är klar. Men hon vänjer sig väl snart vid att barnen är högljudda.
    Nu har hon börjat äta lite mer också och det känns skönt. Hon vill däremot inte ha någon burkmat utan bara torrfoder. En riktig liten finsmakare kanske.

Svar på tråden Hur många kullar kan en 2årig katt ha fått?