• Punchi

Nid blödning 13 dagar efter ÄL?

Hej allihopa!

Jag har en fråga... Kan man få en nidblödning 13 dagar efter ÄL?

Jag hade sista mensens första dag den 17:e september. Den 26 hade jag ÄL (tog ÄL test)
    Jag och min killen myste dagen innan och 2 dagar efter (den 28e)
    Min menstrationscykel är ganska lång mellan 30-33 dagar.

Fredagen den 1a oktober kände jag stickningar i höger sida av livmodern den 2a oktober fick jag en riktigt kraftig värk i livmodern, kändes som om jag inte kunde sitta eller stå men den gick över efter ca 30 minuter och allt blev somm vanligt.
    Jag har haft lätt för att bli upprörd/lessen vid vissa tillfällen fast jag vanligvis inte brukar bli så. Jag fick stora blaffiga finnar på ryggen och armarna.
    Sen ömmde bröstvårtorna jätte mycket under ca en vecka efter ÄL men nu är de precis som vanligt igen.
    Blir så förvirrad.
    Min BIM är beräknad 16-18 oktober (om drygt en vecka)

Nu i ca 2 dagar har jag haft en lätt molvärk/ilning i höger sida av livmodern fram och tillbaka.
    Men idag har jag haft typisk mensvärk och när jag gick på toa så hade jag en vit/gul flytning med inslag av brun/rosa nyans. Bara pytte pytte lite.
    Kände även på livmodertappen men den är stängd...

Jag gjorde två grav.test i början av veckan båda negativa, men det var väl alldeles för tidigt antar jag för att veta...
    Är det någon som kan hjälpa mig bli lite klokare på vad det kan vara, eller är det bara spöksymptom?

Någon som haft liknande?

*fundersam* :/

• Svar på tråden Nid blödning 13 dagar efter ÄL?
  • Pimpinellan

Nidblödning inträffar när ägget fäster vilket är 4-10 dar efter äl. 13 dar efter är när mensen skulle kommit och kan betyda att mensen är på g eller att man är gravid,men fått en mensliknande blödning. Vänta och se och testa om nån dag igen.

• mithrandil

Enligt wikipedia kan man ha en nidblödning från mellan 7-14 dagar efter äl.
    Niomånader säger att den kommer 3-8 dagar efter äl. Själv vet jag inte men jag tror att det kan vara olika.

pimpinellan: fast man kan väl egentligen inte säga att mensen ska komma 13 dagar efter? Alla har vi olika lång lutealfas

• Pimpinellan
    mithrandil skrev 2009-10-09 14:58:26 följande:
    Enligt wikipedia kan man ha en nidblödning från mellan 7-14 dagar efter äl.Niomånader säger att den kommer 3-8 dagar efter äl. Själv vet jag inte men jag tror att det kan vara olika.pimpinellan: fast man kan väl egentligen inte säga att mensen ska komma 13 dagar efter? Alla har vi olika lång lutealfas
    De flesta har en cykel mellan 13-15 dar så en blödning då brukar vara förvarning om mens. Nidis är det inte så sent. Ägget fäster senaste tio dar efter äl och oftast tidigare än så.
  • mithrandil
    Pimpinellan skrev 2009-10-09 15:04:19 följande:
    De flesta har en cykel mellan 13-15 dar så en blödning då brukar vara förvarning om mens. Nidis är det inte så sent. Ägget fäster senaste tio dar efter äl och oftast tidigare än så.
    Fast enligt wikipedia kan man ha det upptill 14 dagar efter äl?
    tror det där är väldigt olika, precis som alla graviditeter är olika.
  • Pimpinellan
    mithrandil skrev 2009-10-09 15:08:25 följande:
    Fast enligt wikipedia kan man ha det upptill 14 dagar efter äl?tror det där är väldigt olika, precis som alla graviditeter är olika.
    I början följer alla embryon samma schema så mer än några dar skiljer inte själva infästandet. Skulle det fästa först dag 13-14 skulle man inte bli rekommenderad att kunna testa då utan senare eftersom det är först några dar efter infästandet hcg är tillräckligt högt för att ge plus. Finns ju de som testar plus mycket tidigare än 14 dar också. I Lennart Nilssons bok ett bar blir till säger han att ägget fäst senast 8 dar efter äl och det har de allra flesta också. Nidblödning är jätteovanligt medans det däremot är vanligt med en mensliknade blödning vid tiden för BIM. TS kan inget annat göra än vänta och testa igen.
  • Punchi

Tack för alla svar! :)

Mithrandil: Jag tror också att det kan stämma att det är individuellt med tanke på att ägglossningen kan inträffa olika.

Jag pratade med BVC idag också, de sa att det skulle kunna vara en nid.
    Eftersom min ÄL kom så tidigt. Jag hade ju mensens första dag den 17:e sep. och ÄL den 26 sept.
    Sen sa hon att ägget kanske inte kommer just när man gjor ÄL test utan någon/några dagar senare, efter det är det befruktning och när ägget blivit befruktat vandrar det ner till livmodern vilket kan ta upp till en vecka....
    Kanske inte helt omöjligt... BIM om en vecka...

Åh hoppas hoppas det var en nidis :)

Någon fler som vet något?

:)

• Punchi

Pimpinellan:

Ja du har så rätt. Men sen finns det ju vissa som inte får ett plus på stickan fören 1 vecka efter BIM..
    Hur om helst som ni skriver, bara vänta å se, ta ett nytt test om ingen mens kommer :)

Men dela gärna med er fler tips och erfarenheter, är så roligt att veta hur det har varit/är för andra och om det finns fler som mig???
    :/

• mithrandil
    Pimpinellan skrev 2009-10-09 15:14:17 följande:
    I början följer alla embryon samma schema så mer än några dar skiljer inte själva infästandet. Skulle det fästa först dag 13-14 skulle man inte bli rekommenderad att kunna testa då utan senare eftersom det är först några dar efter infästandet hcg är tillräckligt högt för att ge plus. Finns ju de som testar plus mycket tidigare än 14 dar också. I Lennart Nilssons bok ett bar blir till säger han att ägget fäst senast 8 dar efter äl och det har de allra flesta också. Nidblödning är jätteovanligt medans det däremot är vanligt med en mensliknade blödning vid tiden för BIM. TS kan inget annat göra än vänta och testa igen.
    fast nidblödningen behöver ju heller inte komma direkt ägget fäster sig utan kan även komma när det gräver sig djupare. Vilket sker under inte bara en dag, utan några dagar.
    Men visst är det som du skriver också. Vanligast. Men jag vet själv att det kan ta mer än 8 dagar för ett ägg att få fäste helt. Det är därför vissa blir flyttade vid r-ul, iblnad upp till ett par veckor, även om de haft koll på äl med tester. Allt tar inte lika lång tid för alla. Undantag finns alltid.
  • LeiaBus2010
    Punchi skrev 2009-10-10 12:37:53 följande:

*puffar*

Jag vet att det var längesedan. Men hur gick det ts? Har exakt samma nu nämligen.
    Leia 2010-09-19 Minnah 2012-10-03
  • Pmc85
    LeiaBus2010 skrev 2017-03-15 20:28:50 följande:

Jag vet att det var längesedan. Men hur gick det ts? Har exakt samma nu nämligen.

Jag hade det så, testade negativt på morgonen och fick senare blod på pappret men inget mer. 5 dagar senare plussade jag ? fick höra att det nog va mensen Som va på gång och att nid inte kommer så sent... allt kan hända känner jag ;) håller tummarna för dig!!
  • LeiaBus2010
    Pmc85 skrev 2017-03-19 21:48:22 följande:

Jag hade det så, testade negativt på morgonen och fick senare blod på pappret men inget mer. 5 dagar senare plussade jag ? fick höra att det nog va mensen Som va på gång och att nid inte kommer så sent... allt kan hända känner jag ;) håller tummarna för dig!!

Tack för ditt svar Jag hade bara brunt i 2 dagar. Pyttelite blod(rött) jag får avvakta och se om det blir ny mens den här gången eller inte helt enkelt. Ska vänta några dagar och testa igen. Tyckte mig skymta ett svagt streck senast idag.
    Leia 2010-09-19 Minnah 2012-10-03
  • Lillen 84

Fick en liten blödning den 11e mars. Varade i tre dagar. Blödde knappt någonting. Ingen mensvärk. Jag brukar få en rejäl blödning och mycket värk. Planerad bim 15e 16e. Har försökt sen i okt med missfall i bagaget. Lite ömma bröst o trött... Vet inte hur ja ska tolka detta.

Har inte testat med gravtest. Vill inte bli besviken hela tid

Svar på tråden Nid blödning 13 dagar efter ÄL?