• ESCV

Recept på näringsdrycker någon?

Finns de någon där ute som har smarriga recept på näringsdrycker?

★°☆ 08 & 09 ☆°★ Freijasmamma.blogg.se
  • Svar på tråden Recept på näringsdrycker någon?
  • isisisis

Eller du menar de där sockerlösningarna som de råder alla att inte dricka om man inte ska bestiga Mount Everest typ?

• Dilong

Ett recept är en tsk salt och ett par mks socker i en liter vatten. Knappast smarrigt, men är det inte viktigare att näringsdrycker är nyttiga? Alltså när det behövs.

• ESCV

Näringsdrycker som man går upp i vikt utav, menar jag. Det finns ju att köpa på apoteket rätt dyrt, men det borde ju gå att göra något liknande själv?

★°☆ 08 & 09 ☆°★ Freijasmamma.blogg.se
  • Myslan me Zac

Vet inte om det går att göra själv, jag får till sonen på recept av hans läkare.

• Dilong
    ESCV skrev 2009-10-09 19:12:38 följande:
    Näringsdrycker som man går upp i vikt utav, menar jag. Det finns ju att köpa på apoteket rätt dyrt, men det borde ju gå att göra något liknande själv?
    1 liter majsolja och 5 dl socker samt ett rör med vitaminpiller.

Skämt åsido, men menar du verkligen dryck du går upp i vikt av? Kan du länka till någon sådan?
  • Dilong
    Dilong skrev 2009-10-09 19:15:15 följande:
    1 liter majsolja och 5 dl socker samt ett rör med vitaminpiller. Skämt åsido, men menar du verkligen dryck du går upp i vikt av? Kan du länka till någon sådan?
    Förstår nu(?) att du menar näringsdryck för barn.
  • KATITZY

Såna får du för reducerat pris om du får recept av en dietist eller läkare.

• uniMog
    Dilong skrev 2009-10-09 19:16:21 följande:
    Förstår nu(?) att du menar näringsdryck för barn.
    Det finns många grupper som dricker näringsdrycker för att gå upp i vikt. Min mamma drack det tex i många år
    I can Cum Lauder
  • Dilong
    Pejgan skrev 2009-10-09 19:21:13 följande:
    Det finns många grupper som dricker näringsdrycker för att gå upp i vikt. Min mamma drack det tex i många år
    Jo, och det framgick inte vidare tydligt vilken typ av näringsdrycker ts menade...
  • vernis

Näringsdryck

Det här är ett recept på hemlagad näringsdryck där olja används för att öka halten av fleromättat fett. Drycken kan varieras genom att man väljer olika smaker på juice, nektar etc.

1 portion

Ingredienser:
    ½ dl standardfil eller yoghurt
    3 msk vispgrädde
    1 msk olja (druvkärne-, solros- eller majsolja)
    2 msk outspädd juice, nektar, måltidsdricka eller saft
    ev lite florsocker eller strösocker

Arbetsgång:
    Blanda grädde med fil eller yoghurt. Rör om.
    Tillsätt oljan och rör om.
    Smaksätt enligt ovan med t ex juice.
    Söta eventuellt med socker (florsocker löser sig bättre än strösocker).
  • vernis

kan byta oljan mot 1dl glass med

Svar på tråden Recept på näringsdrycker någon?