• Äldre 9 Oct 15:30
    9281 visningar
    10 svar
    10
    9281

    Hur mycket ska egentligen en nyfödd reagera på ljud?

    Fick på dag 3 göra hörseltest på BB som lillan inte gick igenom. Fosterfett i öronen visade barnmorskorna och vi ska få en ny tid. Självklart blev vi oroliga och det kändes ledsamt. Har nu förstått att det är väldigt vanligt att spädisar "kuggar" så tidigt!

    Är ju extra uppmärksam nu hemma på hur mkt hon verkar höra och kan konstatera att hon reagerar ordentligt på skarpa ljud (om det är ganska tyst för övrigt) men hon kan sova sig igenom både musik, människobabbel och annat "buller".

    Hur mkt ska spädisar egentligen höra och reagera på ljud? Och om någon har erfarenhet av samma som oss, att bebisen "misslyckades" på OAE så får ni gärna också berätta.

  • Svar på tråden Hur mycket ska egentligen en nyfödd reagera på ljud?
  • Äldre 9 Oct 15:37
    #1

    det var samma för min dotter, blev godkänd bara på ena örat, 2 veckor senare blev även andra örat godkänt så detta är vanligt har jag förstått!

  • Äldre 9 Oct 15:38
    #2

    ska bara tillägga att dottern gillade (vid 1-4v ålder) sova enbart när det var ljud, om man diska, dammsög osv. om det var tyst så vaknade hon direkt! nu vid 10v kan hon sova när det är tyst.

  • Äldre 10 Oct 11:41
    #3

    jag gör ett försök att puffa upp tråden, vill gärna få fler svar! tack niinis för din erfarenhet! hoppas verkligen att det är likadant för vår lilla sessa, att det funkar nästa gång.

  • Äldre 10 Oct 12:19
    #4

    Jag har två barn som passerat OAE utan anmärkning. Äldsta har aldrig varit särskilt ljudkänslig. Tyckte inte att han reagerade speciellt på ljud som spädbarn....vilket gjorde mig lite fundersam. Ibland reagerade han, andra gånger inte. Reagerade oftare på plötsliga, oväntade ljud. Han är snart 2 år och hör bra. Lillebror är 5 månader drygt och har hela tiden reagerat starkt på alla former av ljud. Verkar känsligare för dem helt enkelt. Väldigt olika mellan mina barn alltså. Båda hör bra. Ja, lillebror vet vi ju inte riktigt än mer än vad vi märker/ser och att OAE gick bra.

  • Äldre 10 Oct 12:22
    #5

    Appropå ljud och sömn med barn. När vår äldsta kille var under året gick brandlarmet som vi (fråga inte varför, lång historia) hade i vårt sovrum....där han också sov. Han vaknade inte. Reagerade inte ens. För oss helt obegripligt, men inte onormalt. Det är därför man har speciella rekommendationer vad gäller brandlarm och barn. Barn vaknar inte alltid av dem som vuxna.

  • Lilly mama
    Äldre 10 Oct 12:26
    #6

    Lilly kunde sova genom ambulansutryckningar och MC-buller utan problem. Det var nästan så att ljud fick hennes att slappna av. Enda gången hon vaknade med ett ryck var när vi gick rakt under en kyrkklocka som började slå...

    Hon reagerade lite som hon ville på tilltal. Tror att hon valde det som var intressantast för stunden. Inte alltid mammas lock och pock.

  • Mon 9 Sep 2019 20:56
    #7

    Ursäkta att jag frågar men såg att du gått igenom exakt det jag går igenom just nu och undrar om det blev bättre för lillan och jag hoppas att hon kan höra idag. För det var ett tag sedan du skrev inlägget. Vill bara veta hur det gick och om det är något som jag ska tänka på. Min dotter reagerar inte på ljud och båda öronen misslyckades på första AOE testet på BB. Jag bara önskar att det är fostervatten eller fosterfett som sköterskorna ville lugna ner mig på. Men om 2 veckor vill dom göra ett nytt test.

  • Tue 10 Sep 2019 13:18
    #8

    barn är vana vid att ha ljud runt omkring sig hela tiden då de alltid har ljud runt omkring sig i livmodern, hjärtslag, tarmljud, knorrande mage, samt ljuden från dammsugare, disk och musik från utanför magen. Så att hon sover igenom allt är helt normalt, min dotter sov igenom allt fram till v.6, nu vaknar hon ifall jag tappar ett bestick i vasken :)


    Hon fick godkänt på båda öronen på dag 3.

  • Tue 10 Sep 2019 14:24
    #9

    Mina barn har fått godkänt på hörsel testen men tänkte mest flika in ang höga ljud osv. Alla mina barn sover 10 ggr bättre om den är ljud runt i kring. Minsta somnar knappt om man inte startar damsugaren och ställer brevid. 0sonen kör även motor cross och så fort det är täning eller liknande där det oftast innefattar 20 st crossar med fullt pådrag runt en så sover minsta som en stock. Minsta är idag 6 månader

  • Tue 10 Sep 2019 14:39
    #10

    Det är väldigt vanligt att inte få igenom testet på första försöket. Hörselgångarna är trånga på så små. Vi fick göra testet tre gånger. På tredje försöket godkändes ena örat men inte det andra. Så vi fick åka på en annan undersökning med sensorer som placerad på huvudet (kommer inte riktigt ihåg hur det gjordes faktiskt) som kollar mer än det andra testet. Där blev båda öronen godkända. Nu är hon ett och hör definitivt.

    Visst var man lite nervös och undrade om hon reagerade på ljud eller inte. Men på sjukhuset sa de att vi inte skulle oroa oss då det var vanligt att inte testen gick igenom och ovanligt att det var något fel, särskilt om man inte hade något ärftligt hörselfel i släkten.

    Hoppas lilltjejen klarar testet nästa gång så du slipper oroa dig.

Svar på tråden Hur mycket ska egentligen en nyfödd reagera på ljud?