• Gurkan

Vegetarisk julmat!

Hej!

Nu är det inte långt kvar till jul och det kan ju vara så att det finns någon mer jultokig vegetarian där ute än jag!
    Så jag startar en tråd här där vi kan samla våra godaste julrecept!

• Svar på tråden Vegetarisk julmat!
  • Gurkan

Vegetarisk kåldpudding (ett måste på mitt julbord! blir inte sammanhållen färs men makalöst god ändå!)

1 lagom stort kålhuvud skärs ner i lagom stora och lagom tjocka strimlor. Vitkålen fräses i en stekpanna med smör. Salta, peppra, och ha i några korn kryddpeppar och ringla över en del ljus sirap.

Blanda quornfärs med vatten, en god grönsaksbuljong, soja och peppar. Lite vällingaktigt i konsistensen.

Häll hälften av kålen i en ugnsfast form och slå över färsen och därefter resten av kålen. Gratinera i ugn till kålen är mjuk och fått fin färg.

• Gurkan

Brysselkål med smör!

Tina fryst brysselkål och värm den utan att koka den. Smält smör i en stekpanna och fräs på brysselkålen snabbt utan att den tar färg.

• lunkentuss

Här ska jag tjuvläsa Är inte vegetarian, men älskar vegetariskt o tycker det är roligt att prova nya saker

Hoppas nån sitter inne med nåt juligt recept som inte är en kopia av nåt annat redan typiskt på julbordet

• Gurkan

Nilsson är en självklarhet med på julbordet!

En enkel rotfruktsgratäng. (Jansson är med sardiner och potatisgratängen kallas Svensson därav namnet Nilsson ;P).
    Kålrot, potatis och morot är ett måste! Palsternackan brukar jag riva ner och fräsa till och ha i själva "sås" delen.

• Doldis

Men ÅÅÅÅH!!! Hur smart är det att läsa en sån här tråd när man är svinhungrig??

Gud vad jag längtar till julen nu!!!

• Muriel

Åh, vad roligt! Jag ska fira jul med svärfamiljen i år så jag får vara ensam ansvarig för den vegetariska maten. Fast de andra brukar äta en hel del av den :)
    Min fasta repertoar består av Janssons med tartex istället för ansjovis och kålrots-/morotslåda. Resten brukar variera lite, ofta rödbetor i någon form, ugnsbakade med getost eller rödbetstimbaler tex. Jag brukar alltid ha någon knaprig sallad med nötter och strimlade grönsaker.

I år funderar jag på att göra bollar och korvar med min nya bästa vän i köket; vetegluten. Är det någon som provat att göra egen korv?

• Gurkan
    Muriel skrev 2009-10-20 17:06:35 följande:
    Åh, vad roligt! Jag ska fira jul med svärfamiljen i år så jag får vara ensam ansvarig för den vegetariska maten. Fast de andra brukar äta en hel del av den :) Min fasta repertoar består av Janssons med tartex istället för ansjovis och kålrots-/morotslåda. Resten brukar variera lite, ofta rödbetor i någon form, ugnsbakade med getost eller rödbetstimbaler tex. Jag brukar alltid ha någon knaprig sallad med nötter och strimlade grönsaker. I år funderar jag på att göra bollar och korvar med min nya bästa vän i köket; vetegluten. Är det någon som provat att göra egen korv?
    Har du något recept på morot/kålrotlåda?
    Rödbetstimbaler lät spännande, hur gör du dom?
  • carro 81

Härlig tråd, hoppas man kan få lite inspiration här. Jag brukar bara göra det vanliga, griljerad kålrot istället för skinka, osv, och sedan substitut för det andra. Potatisgratäng istället för Janssons. Läste att man kan lägga in en del grönsaker och lök och ha istället för sill så det kanske jag testar, om jag hittar det igen. Kommer nog göra någon paj också. Något jag tycker är synd att det inte finns substitut för är fisk. Det finns ju substitut för det mesta annars.

Muriel - Hur gör du Janssons med tartex? Lät ju intressant.

• Kastrull

Finns det något som ersätter skaldjur smak och konsistensmässigt?

• Rigmor Mortis
    Muriel skrev 2009-10-20 17:06:35 följande:
    I år funderar jag på att göra bollar och korvar med min nya bästa vän i köket; vetegluten. Är det någon som provat att göra egen korv?
    Jag, fast det blev alldeles segt och konstigt tyvärr
Svar på tråden Vegetarisk julmat!