• mianyckelpiga

frukt efter tandborstning?

Vår son tycker det är så mysigt att äta en frukt under tiden vi läser bok på kvällen före sovdags. Då borstar vi tänderna före, läser bok och äter en frukt och släcker sedan lampan. Han var till tandläkaren idag, men sambon glömde fråga om tandläkarens åsikter ang detta. Undrar om det finns någon tandläkare här som har någon åsikt? Ska vi försöka få honom att äta frukten före läggning och tandborstning eller är det ok för tänderna?

• Svar på tråden frukt efter tandborstning?
  • Kodia

Jag är inte tandläkare, men skriver ändå! Frukt är både sött och innehåller syra, och på natten har man minskad salivutsöndring, så det ni håller på med låter som ett säkert sätt att ge barnet hål i tänderna. Jag vet inte om det hjälper alls att ni borstar tänderna, jag tror ni lika gärna kan låta bli om ni skall ge frukt direkt efter...

Ge frukten till kvällsmat, innan h*n gör sig i ordning för sängen istället.

• Friterad

Frukt är tyvärr bland det värsta som finns för tänderna och efter fruktintag ska man gärna vänta en timme med tandborstningen för att inte nöta ner emaljen (som luckras upp av fruktsyran som jag förstått det). Jag skulle absolut valt bort frukt efter samt strax innan tandborstning!

• mianyckelpiga

Tack för informationen! Jag hade ingen aning om att frukt var SÅ dåligt för tänderna. Rutinen avslutades ikväll. Tur att den bara varade ca 1 vecka.

Svar på tråden frukt efter tandborstning?