• Anonym (viktpro)

går man upp i vikt av att äta äpplen???

som rubriken ovan, tänkte unnan mig med att äta lite frukt nu på kvällen är det ok eller kommer jag att gå upp i vikt o få ångest imorgon???

förlöjlig inte mig då jag mår dåligt över min vikt o självkänsla har hamnat ien ond cirkel som jag försöker bryta mig loss ifrån.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-09 19:25
    det r färska äpplen jag menar

• Svar på tråden går man upp i vikt av att äta äpplen???
  • vaniljsemlan36

Juice ska man undvika eftersom det är så många frukter som är pressade. Men om du äter någon frukt då och då, spelar ingen roll.

Men om du verkligen vill undvika socker till varje pris -ät exempelvis morötter eller paprika! *jättegott*

• Anonym

det låter inget vidare de du skiver.
    som svar på din fråga, ett äpple innehåller kalorier, men inte många, frukt och grönt är det magraste man kan äta. du kan lugnt äta ditt äpple och fler därtill utan att gå upp i vik.
    Om du får ångest av att äta och mår dåligt tycker jag att du ska söka hjälp för detta.
    var inte elak mot dig själv, var rädd om dig!

• Anonym (viktpro)

Okay men om man annars äter väldigt lite kolhydrater o unnar sig med högst 5 frukt om dagen o på fredagar utökar frukten går man upp då=???? Ja jag väntar på att få komma till psykolog. Hatar verkligen att vara rädd att äta frukt :(

• Dr Mupp

Beror ju på hur många du tänkt äta. Ett äpple kommer inte göra nån skillnad

• Anonym (viktpro)

tänkte göra en fruksallad bestående av 2 äpplen,grapefrukt

• pappe jonthe
    vaniljsemlan36 skrev 2009-10-09 19:11:45 följande:
    Juice ska man undvika eftersom det är så många frukter som är pressade. Men om du äter någon frukt då och då, spelar ingen roll. Men om du verkligen vill undvika socker till varje pris -ät exempelvis morötter eller paprika! *jättegott*
    Juice om man tänkar apelsin juice så ska man undvika detta på samma sätt som man ska unvika coca cola då båda är en 10 % sockerlösning, inget är direkt bättre än det andra om man bortser ifrån att du kanske får lite vitaminer ifrån juicen.

Frukt innehåller mycket socker som höjer blodsockret och du går upp i vikt, så detta ska man faktiskt bara äta med måtta, många kvinnor hamnar just i en fruktfälla när de tänker att de ska gå ner i vikt.

Men nått äpple eller frukt om dagen är ju inte så farligt. Men det är faktiskt inte en överdrift att kalla det godis.

Typ 1 kilo vattenmellon är inte så svårt att sätta i sig. Vad man inte tänker på är att man just ätit upp motsvarigheten till 75 gram rent socker.
  • Anonym (viktpro)

Så man går inte upp av att en dag i veckan öka intaget av frukt???

• Anonym (viktpro)

pappe jonthe skrev 2009-10-09 19:36:21 följande:

Juice om man tänkar apelsin juice så ska man undvika detta på samma sätt som man ska unvika coca cola då båda är en 10 % sockerlösning, inget är direkt bättre än det andra om man bortser ifrån att du kanske får lite vitaminer ifrån juicen. Frukt innehåller mycket socker som höjer blodsockret och du går upp i vikt, så detta ska man faktiskt bara äta med måtta, många kvinnor hamnar just i en fruktfälla när de tänker att de ska gå ner i vikt. Men nått äpple eller frukt om dagen är ju inte så farligt. Men det är faktiskt inte en överdrift att kalla det godis. Typ 1 kilo vattenmellon är inte så svårt att sätta i sig. Vad man inte tänker på är att man just ätit upp motsvarigheten till 75 gram rent socker.
    Men frukten jag får i mig om dagen är det enda kolhydrat annars är det bara protein, så det borde väl inte göra så mycket???
  • Anonym

som svar på din fråga, så skulle jag inte tro att det gör någon skillnad om det är som du skiver att du är sparsam med kolhydrater och äter i vanliga fall fem fruketr om dagen och sedan utökar på fredagen med någon.
    Bra att du väntar på att få komma till psykolog.
    Ingen ska behöva ha det som du har det, varken mat eller frikt är farligt, rör man lite lagom på sig så kan man äta en hel del mat och tro mig jag vet vad jag talar om både i teori och praktik.
    åter igen, var rädd om dig, du är värd att må bra

Svar på tråden går man upp i vikt av att äta äpplen???