• Mimmi69

4-år och biter på naglarna

Min 4-åring tjej biter på naglarna. Hon glömmer av sig och fingrarna åker in i munnen när hon t.ex. tittar på tv eller sitter och läser. Vi har pratat om att det ju gör ont om man biter för långt, att det inte är fint att måla naglarna när de är avbitna, om alla baciller som finns på fingrarna, men det hjälper inte. Hon är helt med på att det inte är bra att bita men det blir så i alla fall.
    Någon med tips och idéer? Någon som provat "stopp och väx"?

• Svar på tråden 4-år och biter på naglarna
  • nirakanna2

Jag var större när jag provade "Stopp och väx", men det var bara äckligt och funkade inte. Det var lätt att det löste ut t.ex. om man åt en kladdig persika. Jag tror det är bättre att använda nån nagelstärkare, så blir det svårare och mindre lockande att bita. Då får man dessutom bieffekten att naglarna håller, så det finns nåt att måla på som belöning!

• ashera

Mina biter också på naglarna. Vet inte alls hur jag ska få dem att sluta, har inte klippt den lillas naglar på evigheter, för de växer ju aldrig upp. Ibland biter hon ner så hon får ont, vilket iofs kan vara "bra" , då kanske hon lär sig. Jag säger till dem att inte bita när jag ser det, men jag är ju inte med dem dygnets alla timmar, så det är svårt.

• Mimmi69

Nu har jag provat med "stop-och-väx", men det sved så mycket på hennes fingrar att jag var tvungen att tvätta bort det. Tyvärr!! Nagelstärkare borde väl också svida? Får väl prova det också.

• BabyJay
    Mimmi69 skrev 2009-10-12 21:50:28 följande:
    Nu har jag provat med "stop-och-väx", men det sved så mycket på hennes fingrar att jag var tvungen att tvätta bort det. Tyvärr!! Nagelstärkare borde väl också svida? Får väl prova det också.
    Testa att bara pensla lite mitt på nageln, inte utmed skinnet alltså. Då borde det inte svida!
  • burriburrbloggen
    Min fyraåring biter också på naglarna men jag kan inte riktigt se nåt problem med det.
    Jag har inte sagt nåt. 
    Jag slipper klippa hennes naglar.
    Hennes pappa biter också på naglarna. Honom kan jag störa mig på när han sitter och käkar på sina händer. Men annars är det inget problem för han heller även fast han gjort det hela livet.
    burriburr.se - 24 och nöjd.
  • Mimmi69
    burriburrbloggen skrev 2009-10-13 01:34:37 följande:
    Min fyraåring biter också på naglarna men jag kan inte riktigt se nåt problem med det.
    Jag har inte sagt nåt. 

Jag slipper klippa hennes naglar.

Hennes pappa biter också på naglarna. Honom kan jag störa mig på när han sitter och käkar på sina händer. Men annars är det inget problem för han heller även fast han gjort det hela livet.
    Jag tycker att det blir ett problem eftersom hon tycker att det gör ont när hon biter för långt på naglarna. Dessutom bet jag själv på naglarna när jag var yngre och det var jättetråkigt om jag ville måla mina naglar eftersom jag inte tycker att det är särskilt fint med nagellack på avbitna naglar. Och jag vet att det är en vana som är svår att bryta eftersom man alltid har med sig sina händer och man biter ofta utan att själv vara riktig medveten om det.
Svar på tråden 4-år och biter på naglarna