• Indigofera

Arbetar 75%. Ledig en dag/vecka eller arbeta kortare dagar?

Jag behöver lite input i mina tankar.
    I nuläget arbetar jag 75%. Ledig en dag/vecka (torsdagar). Arbetar riktigt lång dag på måndagarna. "Normalt" på tisdag och onsdag. Helledig på torsdagen och jobbar till efter lunch på fredagen.
    Nu funderar jag på om jag ska jobba alla dagar i veckan MEN med kortare dagar...

Hur gör ni andra som arbetar deltid. Fördelar/nackdelar mer "ert" sätt?

Jag ser en fördel med lediga torsdagar...eller gör jag det *rådvill*

• Svar på tråden Arbetar 75%. Ledig en dag/vecka eller arbeta kortare dagar?
  • Kazeer

Jag jobbade 75% i våras och hade kortare dagar, vilket jag tyckte var helt underbart. Måndagen och varannan onsdag var heldagar. Övriga dagar slutade jag senast klockan 13.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Indigofera
    Kazeer skrev 2009-10-09 20:35:54 följande:
    Jag jobbade 75% i våras och hade kortare dagar, vilket jag tyckte var helt underbart. Måndagen och varannan onsdag var heldagar. Övriga dagar slutade jag senast klockan 13.
    Ja, så kan ma ju göra. Det har jag inte ens tänkt på
  • Livs mamma

Har man ett jobb som innebär att man kan prova sig fram, så gör det. Jag har under mina tre år som förskoleförälder provat olika lösningar. Ett tag gick jag ned i tid och kom tidigare varje dag. Ett tag jobbade jag heltid, men kom väldigt tidigt (mannen lämnade) och jobbade in en halvtimme på lunchen och hämtade därför kl. 16. Ett tag jobbade jag50%, la det då så att jag arbetade mellan 09.00-13.30, ett tag arbetade jag 80%, med kortare dagar. Ett tag arbetade vi heltid båda två och nu provar vi att jag jobbar 80, med en heldag ledigt. Och just nu, för vår familj, passar detta toppen. Kanske kommer jag åter att korta dagar framöver.
    Fördelar med att vara helt ledig en dag: jag kopplar av mitt jobb. arbetar inget efter att vi kommit hem. Lättare att boka möten. Personal kan träffa mig senare på dagen. Jag får en känsla av helhet i mitt arbete och mitt familjeliv. Och jag och döttrarna kan nyttja måndagen till att gå till badhuset, lekhus osv. Det är färre folk på måndagar.
    Nackdelar: övriga dagar blir väldigt långa och barnen tycker att det är jobbigt. Vilket jag kompenserar genom att försöka att jobba in tid de dagar mannen hämtar för att själv kunna hämta tidigare på fredagar när jag hämtar.

• Korint

Jag har flextid på jobbet och har valt att jobba kortare dagar. Jag har dessutom en bit att åka till jobbet, så när jag är där vill jag gärna göra en hel dag, vilket gör att jag jobbar in timmar och kan sedan ta ut dem som en ledig dag när jag vill. Det känns som att jag optimerar min och barnens tid då, särskilt nu när de är förkylda titt som tätt, är det upphackade veckor på dagis pga vab så kan jag gott spara den lediga dagen tills det passar oss.

Fast jag har frågat min chef om han tyckte det var en okej lösning istället för att vara ledig en specifik dag i veckan. Han är vädligt bra och säger att jag får göra som jag vill så länge jag ändå ser till att sköta jobbet, sen får jag göra på det sätt som gör det smidigast. Jag kan ju int edagen innan bara säga att jag vill flexa hela nästa dag och ställa in en massa möten som varit planerade. Men med lite framförhållning funkar det kanon!

• Meli

Jag tycker kortare dagar är att föredra, för då blir inte dagarna för långa och det blir ändå kontinuitet

• sarsparis

Vi frågade personalen på dagis, de anser att det bästa för barnet är att ha kortare dagar, men sen är ju alla barn olika såklart. du märker väl vad som passar ditt barn bäst.

• Jaz1

Vi valde också kortare dagar för sonen när jag arbetade deltid. Tyckte det fungerade bra. Men jag hörde nyligen en barnpsykolog som menade att det är själva separatioen från föräldrarna som är jobbig och att man alltså ska ha så få lämningar som möjligt, hon tyckte att hellre jobba några långa dagar istället för många korta.

• Millies

Jag jobbar 80 procent, 8-15 må-to och till 13.30 på fre. Underbart! Jag hämtar på dagis halv fyra. Har chans att samla på mig lite flex så förra fredagen var jag helledig. Känns mycket bättre än som jag tidigare hade tänkt att alltid vara ledig en dag i veckan. Det skulle blivit mycket mer stressigt,

• Indigofera
    Millies skrev 2009-10-10 22:39:55 följande:
    Jag jobbar 80 procent, 8-15 må-to och till 13.30 på fre. Underbart! Jag hämtar på dagis halv fyra. Har chans att samla på mig lite flex så förra fredagen var jag helledig. Känns mycket bättre än som jag tidigare hade tänkt att alltid vara ledig en dag i veckan. Det skulle blivit mycket mer stressigt,
    Det lät ju jättebra i mina öron. Jag har varit så låst i mina tankar till en heldag ledigt. (har flexibelt arbete där jag i princip bestämmer mina arbetstider själv...inom rimliga ramar såklart )
    Just nu är jag inne på att arbeta varje dag lite kortare dagar utom måndagen som jag arbetar in någon timma så att jag kan sluta strax efter lunch på fredagen.
  • petsod

Jag jobbar 75 % och har valt att jobba kortare dagar varje dag. Min man jobbar em/kväll så han kan lämna senare.

Dottern går enligt följande:

mån 07:40.14:00
    tis 09:15-15:00
    ons 07:40-15:00
    tors 09:15-12:30
    fre 09:15-15:00 (jag jobbar till 17:00, mannen hämtar).

• Kokosen86

Jag ska precis börja jobba här nu 75%.

Mitt scema blir:
    Mån 11-18
    Tis 07.30-13.30
    Ons 10-17
    Tors 08-14
    2st Fre 8-14
    1stFre 10-17

Vad tycker ni om det?
    Jag blev lite upprörd eftersom jag valde att gå ner till 75% för att kunna hämta sonen tidigare inte för att få sovmorgonar.

På måndagar hinner jag inte ens hämta innan dem stänger så då måste folk ställa upp.

Kan tillägga att det är 1tim resväg till/från jobbet.

• petsod
    Kokosen86 skrev 2009-10-14 11:35:49 följande:
    Jag ska precis börja jobba här nu 75%.Mitt scema blir:Mån 11-18Tis 07.30-13.30Ons 10-17Tors 08-142st Fre 8-141stFre 10-17Vad tycker ni om det?Jag blev lite upprörd eftersom jag valde att gå ner till 75% för att kunna hämta sonen tidigare inte för att få sovmorgonar.På måndagar hinner jag inte ens hämta innan dem stänger så då måste folk ställa upp.Kan tillägga att det är 1tim resväg till/från jobbet.
    Jag skulle inte alls vara nöjd men tyvärr är det ju så att arbetsgivaren bestämmer vilka tider man ska jobba inom dessa 75 %. Som tur är har vi ingen nytta av mig på em då det är mest att göra på fm + att jag har en stängningsdag som alla andra och att min man hämtar den dagen.
  • Cia o krabaten

Kan man bestämma sitt schema helt själv hade jag haft barnen på dagis 9-15 alla dagar.
    Borde bli ungefär 75% beroende på resväg osv.
    Bra tider för barnen tycker jag.

Annars absolut kortare dagar istället för ledig dag.
    Inga heldgar om inte pappan kan hämta då istället, men om man bara går på dina tider.

• AnSo76

Jag gick ner från 100 till 75% nu när skutt fifa börja dagis.
    Jag är ledig onsdagar, jobbar normala dagar 2 dagar i veckan o 1 dag börjar jag senare och den sista dagen slutar jag tidigare.
    Hoppas du hänger med?
    Min sambo lämnar när jag börjar tidigt å jag lämnar när jag börjar sent. på så sätt behöver hon inte vara länge på dagis.

• bambigirl

Jag jobbar 80% och är ledig helt varannan onsdag. De veckorna jobbar jag också bara 7 timmar per dag. Veckorna utan ledig dag jobbar jag 0,5 timme mindre per dag, men då börjar jag tidigt så jag ändå hämtar ganska tidigt.

Då har jag 45 minuter kvar per vecka att flex lite med.

• Siriva

TS: jag tycker det beror lite på hur gammalt barnet är. Och hur verksamheten på dagis ser ut.

Jag har ett arbete där jag kan välja att jobba hemifrån ibland. Har en restid på ca 40 minuter.
    Jag har löst det så att när jag jobbar "på jobbet" så går sonen mellan 8-15.30.
    Då har han ätit mellis hos dagmamman och vi "laddar" inför middagen.

När han gick kortare dagar (till 14.00) blev det lite knepigt att passa in mellanmålet. Och ofta sov han fortfarande när jag hämtade honom.

De dagar jag jobbar hemifrån (oftast måndagar) hämtar jag honom 14.30.
    På fredagar går han till 14.30 och då hämtar oftast farmor.

En ledig dag i veckan kan ju vara bra om man vill göra någon speciell aktivitet eller tycker det är skönt med en "extra" dag.
    Personligen föredrar jag nog kortare dagar varje dag.

Min son är 3 år i december och har gått hos dagmamma sedan aug -08.

• Bebis Anna

Jag tycker man ska korta ner dagarna istället. Man ser av varandra mer varje dag, istället för någon timma varje dag, innan barnen ska lägga sig.
    Jag har kortat ner mina dagar, underbart o sluta 14.15. Mina barn är pigga när jag hämtar, vilket är en stoooor fördel. det är inte kul o hämta barn kl. 16-18 som bara gnäller och gråter hela tiden för dom är så trötta efter den långa dagen.
    Dessutom kan man ju ha korta dagar på vintern, med tanke på att de blir mörkt så tidigt, mörkret gör dagarna såååå mkt längre. så kan man jobba längre dagar på vår/sommar och utnyttja den lediga dagen till o bada, gå på utflykt m.m.

• ploten

Nu är jag mammaledig med 2an, men när vi bara hade ett barn jobbade jag 75%. För mig passade det bäst att jobba kortare dagar, det blev 09.30-16.00 varje dag (jag bestämde själv). Samtidigt gick mannen ner till 87,5% och jobbade 07.00-14.30 varje dag. Det innebar att sonen kunde vara på dagis 9-15 varje dag (jag lämnade, mannen hämtade). För mig var det kanon, och det var inte hela världen om jag jobbade lite längre någon dag, eftersom vi har flexsystem och jag kan ta ut inarbetad tid i ledighet.

För mannen passade detta dock sämre, då det blev många försenade hämtningar och mycket jobb på kvällar och helger istället (dvs i praktiken jobbade han (minst) 100% men fick bara 87,5% lön), så efter en tid gick han upp till 100% och sonen fick vara på dagis till 9-16 istället.

Nu när vi har 2 barn och jag är mammaledig har mannen valt att ta en dag ledig i veckan istället. På hans jobb verkar det vara lättare att respektera folks gränser om man är borta en hel dag i veckan snarare än om man försöker komma iväg tidigare varje dag, så vi hoppas detta ska funka bättre för hans del.

Svar på tråden Arbetar 75%. Ledig en dag/vecka eller arbeta kortare dagar?