Nu är jag mammaledig med 2an, men när vi bara hade ett barn jobbade jag 75%. För mig passade det bäst att jobba kortare dagar, det blev 09.30-16.00 varje dag (jag bestämde själv). Samtidigt gick mannen ner till 87,5% och jobbade 07.00-14.30 varje dag. Det innebar att sonen kunde vara på dagis 9-15 varje dag (jag lämnade, mannen hämtade). För mig var det kanon, och det var inte hela världen om jag jobbade lite längre någon dag, eftersom vi har flexsystem och jag kan ta ut inarbetad tid i ledighet.
För mannen passade detta dock sämre, då det blev många försenade hämtningar och mycket jobb på kvällar och helger istället (dvs i praktiken jobbade han (minst) 100% men fick bara 87,5% lön), så efter en tid gick han upp till 100% och sonen fick vara på dagis till 9-16 istället.
Nu när vi har 2 barn och jag är mammaledig har mannen valt att ta en dag ledig i veckan istället. På hans jobb verkar det vara lättare att respektera folks gränser om man är borta en hel dag i veckan snarare än om man försöker komma iväg tidigare varje dag, så vi hoppas detta ska funka bättre för hans del.