• MIDE

kallar era barn er för mamma o pappa eller tilltalar de er med eran namn???

kallar era barn er för mamma o pappa eller tilltalar de er med eran namn???

Undrar för jag blev så förvånad när jag kollade på den stora resan på svt där en familj vars barnen tilltalar föräldrarna med deras tilltals namn,,,, tycker det är jätte konstigt??? eller är det vanligt??

• Svar på tråden kallar era barn er för mamma o pappa eller tilltalar de er med eran namn???
  • RosaNapp

Vet ju inte hur det kommer sluta, men äldsta (4 år) kallar oss just nu mer vid förnamn än mamma/pappa. Det är något hon själv får bestämma hur hon vill göra så vi får se hur det blir sen.

Varför är det konstigt, egentligen?
    Jag kallar min omgivning vid namn, varför skulle inte barnen?

• MIDE
    RosaNapp skrev 2009-10-09 20:30:23 följande:
    Vet ju inte hur det kommer sluta, men äldsta (4 år) kallar oss just nu mer vid förnamn än mamma/pappa. Det är något hon själv får bestämma hur hon vill göra så vi får se hur det blir sen.Varför är det konstigt, egentligen?Jag kallar min omgivning vid namn, varför skulle inte barnen?
    Jag är inte van vid det , det lät så främmande därför reagera jag .sen klart det är ju inte konstigt ientligen för man tilltalar ju en med ens namn...
  • Linalill

Jag kallade min mamma för förnamnet tills jag var runt 8 år, ser inget konstigt i det. skälet till att jag började säga mamma var att mina småsyskon gjorde det.

Jag ska kanske tilläga att mina föräldrar hade inte många andra i bekanskapskretsen som hade barn  utan vännerna sa ju namnen och mamma sa ju kom till mig, inte kom till mamma.

• kallag

Jag tycker att det känns konstigt när min 2åring säger våra namn istället för mamma och pappa! Jag brukar svara "men jag är väl din mamma" och då säger han mamma en stund igen...

• hannaliza

Min tvååring brukar fråga oss i telefonen "Vad heter du?" och efter svar "Är du min mamma/pappa?"

Han tycker att det är spännande med namn... gör sånger med sitt och våra namn och även pappa och mamma sånger. Ibland kallar han oss bara vid namn under någon dag och ibland säger han mamma och pappa.

Jag kan tänka mig att det påverkar lite hur föräldrarna pratar med barnet om den andra föräldern också. Om man säger "Gå till mamma" och "Fråga pappa" eller om man använder namnet vid sådana tillfällen. Vi blandar nog lite när jag tänker efter ...och när vi vuxna pratar med varandra säger namnen. Jag blir faktiskt väldigt störd av mina svärföräldrar som ALLTID tilltalar varandra med mamma och pappa. Det känns lite mystiskt när svärmor frågar om "pappa" vill ha mera mat och menar sin man... fast deras vuxna barn inte ens är i närheten.

• sanna88a
    MIDE skrev 2009-10-09 20:28:03 följande:
    kallar era barn er för mamma o pappa eller tilltalar de er med eran namn??? Undrar för jag blev så förvånad när jag kollade på den stora resan på svt där en familj vars barnen tilltalar föräldrarna med deras tilltals namn,,,, tycker det är jätte konstigt??? eller är det vanligt??
    tycker också det är konstigt..barnen är ju ungdomar också.. hela den familjen känns lite för överklassiga eller hur man ska uttrycka det :S
  • tessi3h

Mamma och pappa men 4a åringen vet självklart våra namn men använder inte det.

• elinville

Min dotter gör lite bådeoch, hon är ju första barnet och hör ju när vi säger tilltalsnamnen till varandra. Jag kallar inte min sambo för pappa Oftast börjar hon med att säga mamma/pappa och om det dröjer innan vi svarar drar hontill med tilltalsnamnet: Eeeeelin!/Viiiiiktor!

Maja 0707, Bebis 1002
  • Bite me

Mamma o pappa, o jag skulle inte gilla om de kallade oss vid namn. Vi är deras mamma o pappa.

• MIDE
    elinville skrev 2009-10-10 09:16:26 följande:
    Min dotter gör lite bådeoch, hon är ju första barnet och hör ju när vi säger tilltalsnamnen till varandra. Jag kallar inte min sambo för pappa Oftast börjar hon med att säga mamma/pappa och om det dröjer innan vi svarar drar hontill med tilltalsnamnet: Eeeeelin!/Viiiiiktor!
    nåh va gulligt, men visst vill man bli kallad för mamma o pappa iallfall ute, sen hemma e liksom en anna femma enligt mig
  • MIDE
    sanna88a skrev 2009-10-09 22:49:11 följande:
    tycker också det är konstigt..barnen är ju ungdomar också.. hela den familjen känns lite för överklassiga eller hur man ska uttrycka det :S
    Jag tycker inte familjen är konstiga diggar faktiskt den familjen bäst av alla, de är de som verkligen anpassat sig och klagar inte osv, enda jag reagera på är att de tilltalar föräldrarna med deras namn, först trodde jag inte att det var deras föräldrar.
  • MIDE

Bite me skrev 2009-10-10 09:18:55 följande:

Mamma o pappa, o jag skulle inte gilla om de kallade oss vid namn. Vi är deras mamma o pappa.
    försår dig helt
  • MIDE
    MIDE skrev 2009-10-10 09:30:29 följande:
    Bite me skrev 2009-10-10 09:18:55 följande:
    försår dig helt
    oj trykte lite för snabbt förstår dig ska det stå;)
  • MIDE

hehhe blev ändå felstavning...är nog inte riktigt vaken än

• Leona08

Hej,

Min lilla flicka på 10½ månad säger mitt smeknamn och inte mamma ,jag blir jätte ledsen sin pappa kallar hon för pappa hela tiden. Jag förstår inte varför hon inte kallar mig för mamma??. Hoppas hon börjar kalla mig för mamma snart:(. Känner mig otroligt ledsen. Hoppas att detta bara är en fas.

• Lindyn

Min dotter är 20 månader . . . Hon har börjar säga mitt tilltalsnamn, vilket är helt okej för mej. Jag vet vem jag är iaf. . .Även om jag självklart skulle föredra att kallas mamma. . .

• Tant Green
    elinville skrev 2009-10-10 09:16:26 följande:
    Så gör hon min tjej också. Om hon vill vara säker på att få uppmärksamhet ropar hon våra namn för då reagerar vi direkt eftersom vi blir så förvånade
  • 20091030

Min son kallar mig för mamma och sin pappa för antingen pappa eller pappa+namn
    Lite gulligt när han säger det sistnämnda.

Svar på tråden kallar era barn er för mamma o pappa eller tilltalar de er med eran namn???