• myran82

Trepunksbälte eller fempunksbälte i babyskyddet?

Är helt förvirrad i djungel angående alla olika babskydd som finns.

Med bas, utan bas. Trepunksbälte eller fempunksbälte är bara några saker jag funderar över.

Hur säker är ett babyskydd som sitter fast i en bas egentligen? Såg ett klipp på ett emmaljunga babyskydd som var livsfarligt med basen vid en krock: www.teknikensvarld.se/nyheter/090528-bilbarnstolar-farl/index.xml
    Visst att det är smidigt, men det är ju knappast värt det om det är så osäkert.

Sen detta med fem eller trepunksbälte. Vilket är bäst? Känns som om fempunksbälte är bäst, men det är inte så vanligt eller?

Vad har ni?

• Svar på tråden Trepunksbälte eller fempunksbälte i babyskyddet?
  • Millia

Hur menar du? Det är ju 5-punktsbälte i babyskyddet.. de finns väl inget med 3?? Själva bältet i bilen är väl alltid 3?
    Missuppfattar jag dig nu? Det här med bas beror ju lite på om du ska växla mellan olika bilar eller endast ha skyddet i en och samma bil..

• myran82
    Millia skrev 2009-10-09 21:23:39 följande:
    Hur menar du? Det är ju 5-punktsbälte i babyskyddet.. de finns väl inget med 3?? Själva bältet i bilen är väl alltid 3?Missuppfattar jag dig nu? Det här med bas beror ju lite på om du ska växla mellan olika bilar eller endast ha skyddet i en och samma bil..
    Brio primo och Maxi-Cosi har trepunksbälte i stolen iallafall. Funderade på att hyra på sjukhuset här men då är det brio primo man hyr och om det inte är säkert med enbart trepunksbälte så vet jag inte riktigt hur vi ska göra.

Vi har två bilar, men en kommer väl att användas oftast då barnvagn lättare får plats i den. Men det är klart att vi kommer använda båda bilarna samt åka iväg med mina föräldrar någon gång ibland.
  • MissLillan

Fast med 3punkts bälte menar de väl att man sätter fast stolen i ett 3punkts bälte inte att man spänner fast barnet med det?

• sarsparis

Emmaljunga har ändrat så deras stol ska vara säker nu.

Sen föredrar jag bas, det är hur smidigt som helst, bara klicka i och ur.
    3 punktbälte??? jag vet nog inte vad du menar. alla babyskydd har samma sortsbälten vad jag vet. sen fäster man det med bilens 3 punktsbälte eller en bas.

• MissLillan

Nej jag hade visst fel fattar vad du menar. men läs lite tester och prova er fram i er bil vad som passar. jag gillar vår acta med bas. lätt att ta ur och i bilen.

• MissLillan

för dem som inte fattade vad de menades med 3punkts bälte så är det att det bara är mellan benen och över axlarna. inte över låren också.=)

• susanne

Jag har valt en stol med trepunktsbälte fast ingen med bas det verkar vara livsfarligt om man kollar på krocktest som finns.

• Ekorrfamiljen
    MissLillan skrev 2009-10-09 22:17:42 följande:
    Fast med 3punkts bälte menar de väl att man sätter fast stolen i ett 3punkts bälte inte att man spänner fast barnet med det?
    Den bilstolen vi har har bara 3-punktsbälte.. Insåg inte det förrän vi var hemma med den. Känns ju lite sisådär. {#lang_emotions_undecided}
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • susanne

det är lika säker som en stol med fempunktsbälte annars hade de som säljer dessa tagit tillbaka dessa stolar med trepunktsbälte.

• Ekorrfamiljen
    susanne skrev 2009-10-09 23:14:15 följande:
    det är lika säker som en stol med fempunktsbälte annars hade de som säljer dessa tagit tillbaka dessa stolar med trepunktsbälte.
    Jag hoppas ju det.. När mina äldsta var små fanns bara 3-punktsbälten. De satt ju stadigt i skyddet ändå.
  • miracle maker

På Babyproffsen sa en försäljare till mig att trepunktsbälten inte är lika säkra som femfunktsbälten, eftersom barnet lätt glider ur vid en krock om bältet inte sitter 100% rätt på ena (eller båda) axeln. Med fempunktsbälten hålls barnet fast även över höfterna. Sen kan man ju tycka att Maxi-Cosi Cabrio Fix och Brio Primo (som har trepunktsbälten) trots allt är EU-godkända så FARLIGA kan de ju inte vara, men personligen väljer jag hellre ett babyskydd med fempunktsbälte (vilket även verkar vanligast tycker jag!).

Vad gäller bas så är de säkert både smidigare och säkrare om de verkligen fungerar, men efter att ha sett krocktester där basen inte har fungerat så vet jag inte om jag vågar lita på ett babyskydd med bas. Har inte riktigt bestämt mig än, men det lutar åt att jag kommer välja bort basen.

Kommer för övrigt att köpa ett BeSafe iZi sleep som jag tycker verkar bra!

• TiLo

jag har hört att isofix stolar över lag ska vara de säkraste stolarna. Dessa tester är det baser med bälte då eller är det isofix också???
    Jag skulle valt 5 punkts bälte, trodde inte det fanns 3 punktsbälte längre ens.

• SommarDahlia

Vi har köpt babyskydd med 5punktsbälte och bas..
    Bara för att emmaljungas bas var livsfarlig så betyder ju inte det att babyskydd me bas i allmänhet är farligt.. Med bas sitter stolen bättre och i vissa bilar är inte ens bältet långt nog för att spänna babyskyddet utan bas.
    Kommer inte ihåg vad vår heter men när vi köpte den på babyproffsen så berättade hon att det var en av de säkraste på marknades just nu och att den vunnit bäst i test i tyskland nyligen.. Om nån är nyfiken så kan jag gå ut i bilen å kolla vad det heter..

• myran82
    TiLo skrev 2009-10-14 15:42:44 följande:
    jag har hört att isofix stolar över lag ska vara de säkraste stolarna. Dessa tester är det baser med bälte då eller är det isofix också???Jag skulle valt 5 punkts bälte, trodde inte det fanns 3 punktsbälte längre ens.
    Ska vi ha en isofix stol måste vi köpa nya bilar och det känns lite onödigt.

Kan man fästa en stol har isofix med bältet eller måste det sitta fast med isofix-fästerna? Pappa har isofix i sin bil och honom kommer vi garanterat åka mycket bil med.
  • TiLo
    myran82 skrev 2009-10-14 15:58:33 följande:
    Ska vi ha en isofix stol måste vi köpa nya bilar och det känns lite onödigt. Kan man fästa en stol har isofix med bältet eller måste det sitta fast med isofix-fästerna? Pappa har isofix i sin bil och honom kommer vi garanterat åka mycket bil med.
    det finns en stol som man kan välja mellan isofix eller bälte på samma stol. Men överlag är det antingen eller. Lite begränsande om inte alla har isofix. minns inte vilket märke det är som har denna stolen. Det ä också en kombinerad babyskydd och nästa storlek på barnstol så den kan användas länge till samma barn.
  • Dr Mupp

Våra babyskydd har alla haft trepunktsbälten och barnen sitter ordentligt fast. Däremot har de stora stolarna fempunktbälte.

• tängla
    MissLillan skrev 2009-10-09 22:17:42 följande:
    Finns babyskydd med 3-punktsbälte och jag tycker det känns helt värdelöst,jag vill att det ska vara 5-punktsbälte så barnet sitter bra och säkert.
  • Ekorrfamiljen
    tängla: Som sagt, när mina äldsta var små fanns bara 3-punkts och de satt stadigt i skyddet ändå. Man får bara se till att vara extra noggrann när man fäster barnet.
  • annat82

Beroende på vad man har för bil så kan man installera isofixfästen om det inte finns, men det kostar lite, allt beroende på märke, modell och årgång.
    Vi såg till att bilen vi bytte till utrustades med isofixfästen just för att det känns smidigt. Dock inte alla som ens har isofixbas.
    De enda vi hittat som har kombinerad isofix- och bältesbas är Brio Primon. Vi ville helst ha kombinerad just för att kunna använda basen både i vår bil och om vi någon gång åker bil utan isofixfästen. Det känns fortfarande smidigare att fästa basen med bälte än bara stolen och som att risken för att man skall göra fel minskar.
    Vi har ju inte börjat använda babyskyddet än, men har inte hört något negativt från någon annan om detta heller. Möjligtvis att det är lite mindre än tex actas, men om man ändå ska byta till en annan stol när barnet kan sitta stabilt så känns inte det som ett problem.

Svar på tråden Trepunksbälte eller fempunksbälte i babyskyddet?