• bluebluebird

vitlökspulver i stället för färsk vitlök... hur mycket?

om man använder vitlökspulver istället för färsk vitlök, hur mycket pulver motsvarar 1 klyfta vitlök?

• Svar på tråden vitlökspulver i stället för färsk vitlök... hur mycket?
  • lunkentuss

Jag vet inte om man kan jämföra så för det blir ju inte alls samma smak... Det är ju mer aromen som är samma, men inte samma sting...

Så prova dig fram istället, för även om det finns en motsvarande mängd pulver så smakar nog inte det så gott tror jag :p För mkt "konstgjort" liksom.. Men det är ju min personliga smak :p

• Carrrie

Jag tycker det funderar jättebra med pulver. Man ska dock ha i rätt mycket för att få nån smak, en matsked typ. Tycker det är gott att ha i köttfärssås, krydda kött med, tomatsoppa etc. Dock kan jag hålla med om att det kanske inte kan användas till att ersätta vitlök helt, blir inte samma smak. Men min mage är känslig för färsk vitlök och då är pulver en bra ersättning.

Använder dock ej pulver till tsatsiki eller dyl, utan bara när det ska hettas upp.

• Kickan76

Jag har hört eller läst någonstans för länge sen att: Ett kryddmått vitlökspulver motsvarar ungefär en klyfta vitlök. Men jag brukar oftast känna efter genom att smaka av.

Svar på tråden vitlökspulver i stället för färsk vitlök... hur mycket?