• vadskajaghetadå

kan man vara slemmig i halsen utan att ha astma?(ångest,astma)

har vart slemmig i halsen/bröstet nu ett par månader, röker inte men har gjort fast det var längesen.
    tror det kom när jag var förkyld förr.

läkaren säger att jag troligen har astma, tar pulmicort och vet att det verkar efter en lång period, men jag får nästan panik nu, tänk om jag slemmar igen liksom?
    nja kanske inte riktigt så men jag har även ångest bland och hur vet jag att trycket öve bröstet är astma eller ångest?

har gjort spinometritest som tydligen var helt okej eller bra.

läkaren tyckte att jag kändes trång i luftvägarna dock, men jag ska uppsöka en annan doktor för jag tror inte han är så vidare kompetent.

• Svar på tråden kan man vara slemmig i halsen utan att ha astma?(ångest,astma)
  • Fille Fjonkan

Lite läskig fråga kanske, men hur ser slemmet ut?

Jag har astma. Ber om ursäkt för kommande detaljer. Det jag hostar upp ibland är helt genomskinligt, fritt från bakterier. Och mer likt gele än slem.

Jag har haft astma i ca 20 år. För mig är det inget stort problem. Den blev värre när jag bodde med 4 katter, men har annars varit "stabil". Jag ser till att alltid ha med mig min Bricanyl och tar Pulmicort under förkylningsperioder och ibland om vintrarna när det blir lite värre. Annars lever jag som vanligt.

Vid 2 tillfällen har jag fått riktigt svårt att andas. Båda gångerna var under perioden med alla katter i hemmet oc jag var dessutom gravid och/eller förkyld. Bricanylen hjälpte inte och jag blev rädd och gjorde vad jag alltid gör när jag har ont eller mår dåligt; jag tog en varm dusch. Ångan (och kanske att jag efter en stund slappnade av) hjälpte.

Sök till allergiavdelningen (eller vad den heter) på t ex HS för att få klara besked och slippa onödig oro.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • bakeacake

är man slemmig i halsen rekomenderar ja att du dricker något varmt, de hjälper dig att harkla upp, eller hosta upp slemmet.. eftersom slemmet blir mer flytande när de blir varmt..

sen brukar ja vara slemmig i halsen ibland, vet inte vad det beror på. kan bli så ibland när ja varit ute å sprungit eller tränat av något slag..

• vadskajaghetadå

Fille Fjonkan skrev 2009-10-09 23:29:44 följande:

Lite läskig fråga kanske, men hur ser slemmet ut?Jag har astma. Ber om ursäkt för kommande detaljer. Det jag hostar upp ibland är helt genomskinligt, fritt från bakterier. Och mer likt gele än slem.Jag har haft astma i ca 20 år. För mig är det inget stort problem. Den blev värre när jag bodde med 4 katter, men har annars varit "stabil". Jag ser till att alltid ha med mig min Bricanyl och tar Pulmicort under förkylningsperioder och ibland om vintrarna när det blir lite värre. Annars lever jag som vanligt.Vid 2 tillfällen har jag fått riktigt svårt att andas. Båda gångerna var under perioden med alla katter i hemmet oc jag var dessutom gravid och/eller förkyld. Bricanylen hjälpte inte och jag blev rädd och gjorde vad jag alltid gör när jag har ont eller mår dåligt; jag tog en varm dusch. Ångan (och kanske att jag efter en stund slappnade av) hjälpte.Sök till allergiavdelningen (eller vad den heter) på t ex HS för att få klara besked och slippa onödig oro.
    okej, slemmet är dessvärre som ditt så jag har säkert fått astma. men jag har hört att vissa går med slem i flera månader utan att det är det.

tack för att du svarade och tack för tipsen.
    pga ångesten också så är jag rädd för attbhalsen ska svälla igen, framförallt nu när allt känns slemmigt.
    är det stor risk att det sker även när det var som jobbigast för dig?

har aldrig haft såhär förutom när jag rökte för 7 år sen, slutade åga det, har väl alltid vart små små slemmig, men inte behövt spotta/harkla som nu, jag hostar inte upp slemmet utan harklar upp det, dock känns det nu som att det satt sig i bröstet.

det känns fritt (efter två puffar ventolin) men småtungt i bröstet.
    dock kan man känna så vid ångest med ju?

i kväll har det varit stressigt och jag har sprungit på min crosstrainer, kanske därför det känns extra jobbigt nu om det är astma?
    jag har katt, tänk om jag plötligt blivit allergisk? jo jag ska ringa vårdcentralen ( en ny vc) för ny utredning för jag antar att jag behöver remiss till huddinge.

hade dessutom ökat halt av såna eosinofila granulocyter eller vad de hette, läkaren sa att det var vanligt vid astma.

men varför blev jag mer slemmig av pulmicorten jag nyss tog? eller är det inbillning?

astma är nog ingen bra kombination med ångest
  • bakeacake

kan tillägga att man alltid ska skölja munnen efter en dos pulmicort. då de annars kan ge upphov till svamp i mun och svalg..

• vadskajaghetadå

när man blåser på ett sånt där rör som liknar en toarulle fick jag senast 550, är det dåligt?

• vadskajaghetadå
    bakeacake skrev 2009-10-09 23:42:13 följande:
    kan tillägga att man alltid ska skölja munnen efter en dos pulmicort. då de annars kan ge upphov till svamp i mun och svalg..
    ja jag gjorde det, tack!
  • goabarn77
    sannispannisen skrev 2009-10-09 23:39:45 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-10-09 23:29:44 följande:
    okej, slemmet är dessvärre som ditt så jag har säkert fått astma. men jag har hört att vissa går med slem i flera månader utan att det är det.tack för att du svarade och tack för tipsen.pga ångesten också så är jag rädd för attbhalsen ska svälla igen, framförallt nu när allt känns slemmigt.är det stor risk att det sker även när det var som jobbigast för dig?har aldrig haft såhär förutom när jag rökte för 7 år sen, slutade åga det, har väl alltid vart små små slemmig, men inte behövt spotta/harkla som nu, jag hostar inte upp slemmet utan harklar upp det, dock känns det nu som att det satt sig i bröstet.det känns fritt (efter två puffar ventolin) men småtungt i bröstet.dock kan man känna så vid ångest med ju? i kväll har det varit stressigt och jag har sprungit på min crosstrainer, kanske därför det känns extra jobbigt nu om det är astma?jag har katt, tänk om jag plötligt blivit allergisk? jo jag ska ringa vårdcentralen ( en ny vc) för ny utredning för jag antar att jag behöver remiss till huddinge.hade dessutom ökat halt av såna eosinofila granulocyter eller vad de hette, läkaren sa att det var vanligt vid astma.men varför blev jag mer slemmig av pulmicorten jag nyss tog? eller är det inbillning?astma är nog ingen bra kombination med ångest
    Jag tycker att jag blir mer slemmig när medicinen verkar, alltså när jag blir bättre. När jag är som sämst får jag inte upp slemmet och det bara piper i luftrören.
  • Fille Fjonkan
    goabarn77 skrev 2009-10-09 23:44:42 följande:
    Jag tycker att jag blir mer slemmig när medicinen verkar, alltså när jag blir bättre. När jag är som sämst får jag inte upp slemmet och det bara piper i luftrören.
    Samma här. Det släpper av medicinen och jag kan hosta upp det. Innan dess känns lungorna små och luftröret stort och det piper när jag andas. Jag märker inte av något slem förrän jag har löst upp det med Bricanyl.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • bakeacake
    sannispannisen skrev 2009-10-09 23:43:02 följande:
    när man blåser på ett sånt där rör som liknar en toarulle fick jag senast 550, är det dåligt?
    en peff mätare? jag har inte helt hundra hur det ska vara faktiskt.. var länge sen ja själlv använde en sån och på min utbildning fick vi ingen info om det.. sorry..
  • vadskajaghetadå
    goabarn77 skrev 2009-10-09 23:44:42 följande:
    okej så den kanske verkade då genom att jag fick mer slem? dricker vatten nu med honung, är det bra?

haha dumma självklara frågor kanske för dig =P

MÅSTE jag bli värre om jag nu sköter medicineringen? kan det inte bara hålla sig som det är nu om jag undviker starka dofter etc ev, testar att vara på landet utan katten och se om det blir bättre.
Svar på tråden kan man vara slemmig i halsen utan att ha astma?(ångest,astma)