• Eliva

    Kan posten verkligen skicka efterkrav på ett "åter avsändaren"-paket

    Hmm, förra veckan skickade jag tillbaka ett paket från en klubb som jag inte ville ha. (Det är ett ganska korkat system de har för man kan inte avboka i förväg.) Jag kryssade över min adress och skrev "Åter avsändaren - Nej tack" på paketet. Nu i veckan fick jag ett efterkrav från Posten för att paketet inte var frankerat. Jag trodde att ifall man skickade tillbaka såhär på en gång att mottagaren stod för portot? Har jag fel? Någon som vet?

  • Svar på tråden Kan posten verkligen skicka efterkrav på ett "åter avsändaren"-paket
  • jassikan

    Skickar du något med Posten måste du betala Porto. Du kan inte bara skriva åter avsändaren. Det är bara Posten som kan göra så själva om det handlar om skrymmande brev som ej hämtats ut. Men då använder de en speciell etikett.

    Posten ser nog det hela som en vanlig försändelse och då har du inte betalat portot.

    Finns det inget frisvar eller annan variant (retursedel med adressetikett el. likn.) som anger att mottagaren ska betala portot så kan inte Posten göra dem betalningsskyldiga.

  • Nannasan
    jassikan skrev 2009-10-10 12:00:32 följande:
    Skickar du något med Posten måste du betala Porto. Du kan inte bara skriva åter avsändaren. Det är bara Posten som kan göra så själva om det handlar om skrymmande brev som ej hämtats ut. Men då använder de en speciell etikett. Posten ser nog det hela som en vanlig försändelse och då har du inte betalat portot. Finns det inget frisvar eller annan variant (retursedel med adressetikett el. likn.) som anger att mottagaren ska betala portot så kan inte Posten göra dem betalningsskyldiga.
    Ovanstående har helt rätt.

    Posten resonerar att eventuella överenskommelser mellan dig och avsändaren spelar ingen roll. De är mellanhand som distributör - när de lämnat paketet från punkt A till punkt B så är deras uppdrag slutfört.

    Skulle mottagaren inte vilja ha försändelsen så är det inte Posten uppgift att skicka tillbaka försändelsen gratis, utan det måste man betala för - har de väl lämnat över paketet till mottagaren så är ju portot förbrukat och ska det skickas vidare - till avsändaren eller till vem som helst egentligen - måste nytt porto sättas på.

    Såvida inte företaget som skickade paketet till dig kan erbjuda dig Frisvar eller Svarspost, för i de fallen står de för returportot. Då är det ett avtal som DE har ingått med Posten och då hanteras det på ett särskilt sätt.

    Hoppas du förstår hur jag menar! :D
  • Eliva

    Ok! Tack för svar! Jag trodde att man med "åter avs" kunde tala om att avsändaren skulle stå för portot eftersom det är de som skickat mig ett paket jag inte vill ha. Men jag förstår hur ni menar. Nu har man lärt sig nått nytt.

  • David Strand

    Eliva har rätt och alla andra har fel! Här skriver PostNord:


    Vi är tacksamma om du hjälper oss. Om du har möjlighet ber vi dig stryka över mottagarnamnet och adressen på brevet, skriv "Avflyttad" eller "Okänd" på kuvertet och lägg brevet på en av våra gula brevlådor.
  • David Strand

    Fast det gäller förstås bara brev som delats ut av PostNord till adressat som inte finns. Inte för att fixa problem mellan en (ovillig) kund och en bokklubb.

    Kan man verkligen inte editera eller sudda inlägg i detta forum?! Fantastiskt.

  • Förbannad Kille

    David Strand. Du har fel, "blandar ihop äpplen med päron"..

    TS hade beställt något/inte hunnit meddela att hon inte vill ha. Om inte annat överenskommits så måste hon stå för returportot - som sagts ovan.

    Skriver du tex "Avflyttad" på försändelsen så noterar PostNord detta och kanske (troligen) inte delar ut/inte levererar försändelser/paket till adressaten på den adressen utan återsänder framtida försändelser till avsändaren, oavsett vilken, direkt (eller ev. förstör den).

Svar på tråden Kan posten verkligen skicka efterkrav på ett "åter avsändaren"-paket