• levandecharader

fläskkotlett med ris?

Är det nån som lurar på ett gott recept, eller tips, på vad jag kan göra med mina fläskkoletter? Helst med ris... Det är kotletter, skivade med ben som gäller

• Svar på tråden fläskkotlett med ris?
  • Lajjsa

Stek fläskkotletterna i i stekpannan, krydda med salt och peppar (helst pepparkvarn för bästa smak)
    När kotletterna är färdiga, lägg dem på en tallrik och häll i creme fraisch i stekpannan och rör om. Späd ev med lite mjölk. Ha i kotletterna igen, klart att servera! Såsen brukar inte behöva kryddas, då det är en del salt och peppar kvar i stekpannan.
    Busenkelt och jättegott! Jag brukar endera ha kokt potatis till eller bandpasta, men ris funkar säkert det också.

• Myssnuff

Stek kotletterna, lägg dem sen åt sidan.
    Fräs lök, champinjoner och ev vitlök i stekpannan. Krydda med salt och peppar
    Lägg tillbaka kotletterna i "röran" och häll över krossade/passerade tomater.
    Lått puttra en stund.
    Servera med ris/potatis/couscous

• Jecca

jag brukar lägga dom i en ungsform, sen blanda ihop grädde och sambal oelek och hälla över, in i ugnen tills de fått färg, enkelt och gott

• annzah

Gör en risbädd i en form och sedan något i stil med det Jecca föreslog tycker jag, som du kan lägga på riset och köra in i ugnen. Riset blir jättegott av såsen.

• k girl

Allra bästa sättet att tillaga fläskkotletter, tycker jag, är att försteka dem i stekpanna och sedan låta dem puttra i en järngryta på spisen (alternativt en ugnsform som täckts av folie i ugnen) i sin egen buljong (vispa ur stekpannan med vatten och häll skyn över fläskkotletterna). De blir fantastiskt möra på det sättet.

• levandecharader

Tack för alla svar

• flosa
    k girl skrev 2009-10-11 09:52:24 följande:
    Allra bästa sättet att tillaga fläskkotletter, tycker jag, är att försteka dem i stekpanna och sedan låta dem puttra i en järngryta på spisen (alternativt en ugnsform som täckts av folie i ugnen) i sin egen buljong (vispa ur stekpannan med vatten och häll skyn över fläskkotletterna). De blir fantastiskt möra på det sättet.
    med försteka menar du att du steker klart kotletterna och sen lägger över i en ugnsform eller ??
  • k girl
    flosa skrev 2009-10-12 15:30:57 följande:
    med försteka menar du att du steker klart kotletterna och sen lägger över i en ugnsform eller ??
    Nej, jag fräser dem så att de får en stekyta. Sedan får de tillagas i järngryta/ugn i ca en timme.
Svar på tråden fläskkotlett med ris?