• exiteme

Skäl att inte skaffa hund?

Vi har blivit erbjudna en hundvalp. Ge mig nu en massa skäl till att inte skaffa hund... Behöver skäl, eftersom varje gång jag ser bilden på valpen, så smälter jag.....

• Svar på tråden Skäl att inte skaffa hund?
  • HaJoMi

Du får hår överallt
    Måste dammsuga OFTA
    Du blir mer bunden
    Går du hemma har du inte råd med alla utgifter en hund faktiskt kostar
    Jobbar du heltid har du inte all den tid den faktiskt behöver

Men de är ju bara så fina, så underbara och ett sådant sällskap

• ebben

Vad är det för hund??
    Ja du: det är jobbigt
    dyrt,mat,försäkringar,veterinärkostnader osv..........
    Trist att måsta gå ut med den fast man är sjuk ,eller snöstorm.......
    Min har spytt i natt o jag var upp vid 04 o torkade............hur kul var det?
    man måste ha tid,kan inte åka på semester hur man vill utan att ha hunden med eller hundpassning........
    tiken löper,jobbigt-alla tar inte upp efter sig.......
    hanen blir galen när det är tikar i närheten..........

• ebben

Ja..........HÅRET-dammsugaren går ju hela dagen!!

• Skusan

Eftersom du säger att du vill ha en massa skäl till att *inte* skaffa hund, så antar jag att det inte varit planen sen innan? Och nu när ni fått erbjudandet om valpen så kan ni inte motstå den fast ni vet att ni egentligen inte hade tänkt er en hund? Stämmer det? Isf har du alla skäl där enligt mig. Då ska ni inte skaffa en hund nu heller.

• slainte

1. En hundvalp tar lika mycket tid som en bebis, ska inte lämnas ensamma som valpar.

2. Någon måste gå ut med hunden på promenader VARJE dag, oavsett om det regnar, snöar eller blåser orkan.

3. Om man bor i stadsmiljö måste man plocka upp efter sin hund när de bajsat.

4. En dag kommer man fram till den dagen när man eventuellt måste avliva sin hund.

5. Om ni arbetar måste ni kunna åka hem och rasta hunden på lunchen, alternativt ha möjlighet att ta med hunden på jobbet.

6. En hund är inte bara ett husdjur, det är en familjemedlem.

• Kiwis mamma

Vi har också varit jättesugna på att skaffa hund! Har också tittat på en massa bilder och längtat efter att få ta med en hem. Gör det fortfarande ibland. Vi diskuterade det både länge och väl och insåg tyvärr att för oss går det helt enkelt inte även om vi så gärna skulle vilja. Bjuder på en del motargument nedan. En del är väl allvarliga och en del lite mera småaktiga men ibland behöver man alla argument man kan få för att hålla suget borta...

Våra argument mot att skaffa hund:
    - Tidskrävande (vi jobb jobbar ganska mycket och så vill man kunna slappa och träna efter jobbet och då kan det kännas som ännu en hushållsuppgift att "behöva" gå ut med eller leka med hunden).
    - Synd om hunden om man inte ger tillräckligt med tid/uppmärksamhet (måste kunna gå hem under dagen och gå en promenad och prata med hunden typ på lunchen)
    - Man blir bunden och måste fixa hundvakt eller ta med hunden när man åker bort (inte alla vill/kan ta emot besökande hundar p.g.a platsbrist, allergi, tycker inte om hundar etc)
    - Det blir hårigt i hemmet och i bilen.
    - Hunden måste få duktigt med motion även om det är pissväder ute.
    - Kan inte bjuda hem vissa personer som har allergi.
    - Kostar pengar (mat, hundskatt och veterinär)
    - De kan få äckliga fästingar och mask.
    - Det skär i hjärtat när hunden dör.
    - Kan bli problem när man får barn (bebisen kan vara allergisk, det blir fullt i bilen med huden samt barnvagn, man får mindre tid etc.)

Å andra sidan är ju hundar alldeles, alldeles underabara...

• giz
    öööööö tyckte det lät ganska självklart: du vill inte ha valpen men smälter när du ser på bilden, ja alltså har du varken tid eller ngt för en hundvalp då enda anledningen till att du vill ha den är för att du ser bilden......kasta bilden.
    man köper/tar inte en hundvalp för att man får empati å smälter för en bild......
    låter hård men lovar jag har inte fått i mej rätt mängdkaffe så jag hittar inte rätt formulering annars
  • pug

Jag har världens underbaraste hund på 9 månader och jag ville verkligen, verkligen ha hund. Letade efter rätt uppfödare i ett år och tyckte att jag hade allt ordnat för hund MEN! Jag har haft möjlighet att vara hemma med min hund de första 6-7 månaderna i hans liv. Man får inte!!! lämna hunden ensam längre stunder första tiden och du kommer att bli väldigt väldigt bunden. Man kan inte vara spontan hur som helst eller stanna på stan en timme extra och fika. Hunden är 100% beroende av dig. Dessutom krävs det jättemycket i början när hunden ska bli rumsren osv. Jag sprang ut varannan timme med honom dygnet runt i början. Han blev rumsren efter 5 månader. Det tar tid att ha hund. Mycket tid!!! Tror garanterat att du kommer att slita ditt hår och ångra dig om du inte kan ge 100% till den här valpen. Då blir det bara ångest och skuldkänslor.

• Belsebub

Du har precis kommit ut ur duschen som var lång och varm eftersom du känner dig lite småkrasslig. Utanför vräker piskregnet ned och det är på gränsen till att det ska snöa istället, kallt och ruggigt mao.

Du ser frameot att få krypa ned i sängen och läsa lite innan du somnar något utmattad. Sagt och gjort, med en kopp varmt rykande the med honung som du sippar försiktigt på och känner hur värmen sprids i bröstet på dig som värker lite av förkylningen.

Då plötsligt så hör du obehagliga hulkningar som ökar likt ett äckligt cresendo i styrka för att i final avslutas med ett plaskande ljud ute i hallen.
    Mottvilligt som i trans kastar du dig upp ur sängen och följer ljudet samtidigt som du nästan blir golvad av den illskarpa smärta som kommer från ditt huvud orsakad av febern.

Ute i hallen möts du av "lilla Bosse" den en gång så sockersöta valpen som du oemotståndligt sålde din själ till för något år sedan. Han har spytt upp en halvt rutten råtta över och i dina nya vinterkängor som du aldrig skulle haft råd med om det inte var för rean och den klantiga expediten som slog in 70% istället för 30% i rabatt.
    Bosse tyckte det var en jättebra idé att sikta på dessa nya fina och billigt dyra kängor för de luktade så illa redan som det var...nylukt är illa i Bosses nos.
    I din "nos" indikeras den söta och ruttna odören från Bosses inre vilket får din mage att vilja följa Bosses exempel på aktivitet...

När du sedan hämtat dig något och börjar under värkande kaluffs, småhulkandes göra rent dina kängor får du bekräftelse på att det faktiskt var en råtta Bosse glufsat i sig genom att lokalisera ett öra och en fot från den en gång så livsdugliga kloakråttan.

Du konstaterar snabbt att de gamla kängorna definitivt duger ett år till. I samma stund som konstaterandet kommer det återigen ljud från Bosse i hallen som håller på att sprejlackera ytterdörren med en nästan alienlik grönaktig diarré...

Efter en lååång promenad med Bosse och hans vid det här laget russinstora magsäck så känns ditt ansikte som det har gått igenom en sandbläster, och du överväger på fullaste allvar att låta Bosse få känna på det vilda livet för en natt eller så.
    Vilket naturligtvis ger dig skuldkänslor och en 20 min senare kokar du välling åt Bosse som efter 3,8 sek tackar dig genom att kräkas upp alltihopa i din säng...på din kudde.

ELLER...så kramar du om din lilla papegojja innan du täcker över buren som sänks i tysnad med endast ett fåtal småkuttrande ljud av välbehag innan du kryper ned mellan lakanen och sover ut din förkylning, medans vinden och regnet viner utanför.

Ibland är det inte så kul med hund och det finns många andra djur som man kan få ut lika mycket värme och intelligens av som en hund...utan en massa besvär

Lycka till med beslutet.

• Runguska

Främsta anledningen att inte skaffa en valp om du inte tror dig ha tid (den kommer säkert kräva dubbla den tid du räknat med... djur gör det!) är valpen, eftersom det är den som blir lidande om du inte har tid.

Sedan blir du bunden, en hund kan inte lämnas ensam (länge) och absolut inte en valp. Jag anser sedan att det inte är tillräckligt att bara gå hem och ut med hunden under lunchen om man arbetar samtidigt. Många tycker troligtvis tvärt om, men det är min åsikt.

Det blir dyrt, mat, försäkring, veterinär, leksaker, tuggpinnar.

Hunden kan dessutom bli sjuk och då gäller det att man har råd att dels vara hemma med den, dvs hemma från jobbet. Sedan kanske den behöver medicin, en kur eller i västa fall för resten av livet. Det är sådant som kanske inte är kul att räkna med, dock blir de flesta djur sjuka i alla fall en gång under sitt liv.

Även om det regnar och är snöstorm samtidigt och du ligger störtförkyld måste hunden ut och rastas... Hundvakt är bra om man är sjuk men omöjliga att ha dygnet runt.

Åsch, nu låter jag som värsta gnälltanten, jag försöker bara koppla tillbaka med hur det var att själv ha hund och så. Det är väl dock främst den tid varje hund har rätt att få av sin husse och matte som är viktigast. Tror man inte att man har tid kommer man inte att ha tid för det tar alltid mer tid än man kunnat räkna med.

Jag vill dock inte sudda allt hopp för dig, det finns massor av sätt att umgås med ursöta hundar och valpr ändå, då du har tid. Exempelvis kan du ställa upp som hundvakt eller gå promendader med bekantas hundar. Själv brukade jag gå med grannarnas hundar då hunden vi hade så tragiskt dog.

Svar på tråden Skäl att inte skaffa hund?