Tågtårta på barnkalas
Ska ha kalas för min son som fyllt två, han älksar tåg så jag tänkte göra tårtan som ett tåg.
Några tips på hur den kan dekoreras?
Ska ha kalas för min son som fyllt två, han älksar tåg så jag tänkte göra tårtan som ett tåg.
Några tips på hur den kan dekoreras?
med gelehallon glasyr hallon :)
Kopierar tips som jag skrev till annan medlem för några månader sen:
Om du ska göra lok och vagn så kan du göra så här:
Baka 2 kakor i avlånga formar (eller fler för fler vagnar).
För att göra lok kan du dela en kaka i tre delar på längden men bara göra fyllning till ett lager. Sista "skivan" delar du av i två delar och lägger fyllning i mellan. Ställ sedan upp den korta biten på den långa så det ser ut som ett lok (högre i ena änden), detta kan du sedan spackla med grädde så det ser ut som ett helt stycke. Du kan sätta dit något avlångt runt godis som skorsten också.
Vagnen delar du inte utan du tar en kniv och skär ut en rektangel ovanfrån och gröper ur sockerkaka så det ser ut som en lastvagn. Spackla med grädde så blir det fint. Sedan kan du sätta på lakritshjul eller liknande på loket och vagnen. Samt lakritsstång eller lakritssnöre som binder ihop loket med vagnen.
Vagnen fyller du med godis som exempelvis Non Stop.
Grädden som du spacklar tåget med kan du färga och smaksätta med Oboy eller chokladpuddingspulver, då blir tåget brunt. Smaka dig fram och tänk på att grädden kan bli fastare (med chokladpudding). Häll i pulvret innan du vispar grädden, ta lite först och öka på om det behövs.
För att göra tåget ännu finare så kan du rita detaljer med fast chokladkräm med en sprits med litet hål.
Gör du fler vagnar är det fint att färga dem i olika färger med karamellfärg i grädden och ha olika sorters godis lastat.
Om du inte vill ha godis i vagnen så går det utmärkt att lasta med exempelvis blåbär, hallon eller väl avrunna konserverade mandarinklyftor.
Ett till tips för att lyxa till tårtan, blanda karamellfärg i sockerkakssmeten. Kul överaskning att skära i tårtan och upptäcka att den är blå eller rosa inuti :)
Tack så mycket!!! Tror jag vet nu =))