• schersmin

ärtpuré med skal?

Jag tänkte börja ge ärtpuré till min lilla tjej och kokade lite frysta gröna ärtor idag. Sen mixade jag med lite vatten och när jag provsmakade sa tyckte jag det var lite mycket skal i hur mycket jag än mixade. Da försökte jag passera purén i silen men det tog typ en kvart att passera en halv deciliter. Nu undrar jag : hur gör ni andra? Kan skalen vara farliga? och även om de inte är det sa är det ju sadär skönt at ha skal i hela munnen, även om man har tänder och bemästrar sin tunga....

Har sett att andra ger ärtpuré sa det maste ju finnas nat sätt. Samma sak gäller väl för majs.

• Svar på tråden ärtpuré med skal?
  • lunkentuss

just ärtor har jag väntat lite med o sen gett med skal elr hela när hon vant sig vid mat, ca 7 mån gammal..
    Majs har jag köpt på burk..

• Hundkompis

Jag har gjort så att ärter och majs har jag pressat genom en vitlökspress (som jag inte har använt till att pressa vitlök med). Detta kan man göra om man inte ska göra så stora satser. Och majs har jag köpt djupfryst eftersom de inte är tillsatt med salt - majs på burk är saltade

• lunkentuss
    Hundkompis skrev 2009-10-10 15:33:20 följande:
    Jag har gjort så att ärter och majs har jag pressat genom en vitlökspress (som jag inte har använt till att pressa vitlök med). Detta kan man göra om man inte ska göra så stora satser. Och majs har jag köpt djupfryst eftersom de inte är tillsatt med salt - majs på burk är saltade
    majspure från 4 mån, menar jag -inte konserverad =)

ts -ärtskal e nog alltid ok, men jag har tänkt så att det inte känns lika konstigt o äta när dom e lite mer vana :)
  • Kodia

Jag passerade aldrig ärtor, och majsen passerade jag bara första gången, så från sonen var ca 5 mån fick han både majs och ärtor som bara var mixade. Han hade inte ont av det.

• SofieKarolina

Jag har mixat ärtor och har då inte upplevt att det blir skalbitar. Vilken strorlek på skalbitar pratar vi om? Kanske en ny mixer är bra att köpa då om det blir såna skalbitar av kokta gröna ärtor att ett barn intek an äta det. Och att vara så rädd för vitlök så att man inte kan använda samma vitlökspress är väl ändå att ta i.

Våran sköterska sa att det enda man inte ska ge ett barn är salt, många barn gillar tex. vitlök. Därmed inte sagt att man ska ge mängder.

• Hundkompis

Himmelsflickan: Då missuppfattade jag dig!!
    SofieKarolina: Att jag använder en vitlökspress som jag inte använder till vitlök än bara till barnmat är något som jag själv har fått tips om. Och mina barn har fått vitlök i maten, men inte i början när jag håller på med smakportioner. För som jag förstod av TS håller hon på med smakportioner. I början när man håller på med smakportioner håller jag på med vitlökspress. Men när de börjar bli mer och mer aktuellt med hela portioner kör jag oxå maten i en mixer, både majs och ärter med skal.

• Bambusa

jag har också f¨ått lite skalbitar med nr ja gjort ärtpure, men de har gått i iaf.. från 6månader fick hon de..

• schersmin

Tack sa mycket for tipsen. Bebban blir sex manader nu sa da ska jag prova med lite ärtpuré. Hon protesterar väl om hon tycker det blir för jobbigt med skalen:)

Svar på tråden ärtpuré med skal?