• Mamma till Hampus och Emilie

hur många har sina döda djur i urnor hemma??

Ja nu när det här med Uffe Larsson har kommit på tapeten och de pratade på Achbergs program på tv 8 om UFFES sista vilja att få ta med sig sina djur i graven(en präst påstod att det inte är så vanligt att man har sina djur i uronor hemma) så undrar jag hur många som har sina döda djur i urna hemma??

Jag har själv 4 st urnor med hundar i som jag vill spara tills jag dör. De dog åren 2001,2004,2006 och 2008.

//Jenny

• Svar på tråden hur många har sina döda djur i urnor hemma??
  • levandecharader

Vi har en urna hemma, min mamma har också en. Vår hund dog i januari i år, mammas dog för 6½ år sen.

• linjes

Har inga döda djur men när hunden dör så ska jag inte ha honom hemma i en urna

• Matanza

har askan av min hund i en sån där papplåda man fick från djursjukhuset. han har sin plats i vardagsrummet,
    var inte meningen att ha honom hemma men har inte hittat rätt plats eller tid att begrava honom. Han dog 2 feb 2007, 17 år!!!

• hmcc

För mig är det läbbigt, djuren står mig så nära så det skulle vara som att ha en polares kropp i bokhyllan.

• ChrisE

2 st träurnor. Har ett fotografi framför. Står i vitrinskåpet med övriga minnen.

• Bevabus

Jag känner samma sak. Det finns ju faktiskt människor som har sina nära o käras askar i urnor hemma...Jag skulle inte stå ut med det...
    Jag hade nog inte kunnat gå vidare i sorgen på samma sätt om det var så nära inpå.

hmcc skrev 2009-10-10 17:07:30 följande:
    För mig är det läbbigt, djuren står mig så nära så det skulle vara som att ha en polares kropp i bokhyllan.
  • Matanza
    hmcc skrev 2009-10-10 17:07:30 följande:
    Jag tyckte oxå det var läbbigt, tills jag satt med min urna här hemma. Det var aldrig tanken att ha honom kvar här hemma men samtidigt vill vi hitta en bra plats att jordfästa honom på.
    Nu har jag inte honom på någon iögonfallande plats men när man tänker på honom så kastar man en blick åt hans håll....usch, det känns så morbit när jag nu skriver det!!

Det är nog dags att hitta en plats för min gamle lille vän!!
  • Life of Jen

Jag har min gamla labbe i en vacker trä urna, han står i bokhyllan i Tv-rummet med kort på honom brevid...Tanken var aldrig från början att "spara" honom, men har inte hittat nått ställe där det känns naturligt att begrava honom. Nu har man dessutom blivit så van att ha han där, det känns bra att slänga en blick på honom ibland, tryggt på något sätt...han dog 2004 och det går inte en dag utan att jag saknar honom :(

• polkagris
    Matanza skrev 2009-10-10 15:25:25 följande:
    har askan av min hund i en sån där papplåda man fick från djursjukhuset. han har sin plats i vardagsrummet, var inte meningen att ha honom hemma men har inte hittat rätt plats eller tid att begrava honom. Han dog 2 feb 2007, 17 år!!!
    Exakt samma sak här! Dock är handlar detta om en katt som blev hela 22 år gammal! :D
  • Rottis77

Har min ena hund i urna här hemma, men hon ska begravas i trädgården, vi har precis anlagt en ny trädgård och vi ska plantera ett träd i hennes minne och begrava henne vid det, men det blir inte förräns nästa år, så till desss står hon i köket så jag kan se henne varje dag.

Svar på tråden hur många har sina döda djur i urnor hemma??