fragor, fragor!
har ni nagra jobb i utsikt i endera landet? skulle nog borja dar annars och se vad som erbjuds. nar anstallningsintervjuer kommer kan ni ju aka till landerna for att sjalva se (eller har ni kanske redan varit i de 2 staderna)?
muenchen:
+ klimatet (varma somrar, langa hostar, dock kalla vintrar som hemma i sverige m mycket sno)
+ nara alperna o "mitt i kontinenten"
- spraket om ni nu inte kan tyska. Tyskar borjar visserligen bli battre pa engelska, men man maste kunna tyska for annars ar det helt klart ett handikapp. barnen lar sig snabbt, sa det ar mindre problematiskt for dem.
+- ja, beror pa vad man trivs med, men mentaliteten ar helt klart att mannen forsorjer for familjen o frun ska vara hemma med barnen.
pga detta sa ar det sarskilt i storstader sa som muenchen mckt svart att fa dagisplats, sarskilt till barn under 3, och priset beror lite pa vilket dagis du valjer. allt ifran ca 300 euro upp till 800 euro ar normalt...
- deltidsjobb/heltidsjobb. visst finns det badadera, men om spraket ar ett handikapp sa kan det nu sarskilt i ekonomiska krisen vara svart att hitta nagot skulle jag tro. beror ju saklart aven pa vad ni har for bakgrund utbildningsmassigt. I tyskland ar titlar mycket viktiga... sa ju fler titlar ni har desto battre
+ muenchen ar en underbar stad och jag stormtrivdes. dock ar tyskar inte alldeles latta att komma in pa livet med, lattare att finna vanner bland de utlandsinflyttade eller inflyttade utanfor bayern (ja, bayrare ar lite underliga, faktiskt).
+ finns manga svenskar i och runtom muenchen inkl. svensk skola (pa lordagar) och barngrupper etc.
Edinburgh:
+ naturen ligger runt hornet, det ar ett underbart vackert land.
+ edinburgh sjalv ar en mysig liten storstad, finns manga mysiga charmiga kvarter runtom i stan.
- klimatet: temperaturen stiger sallan ovanfor 24, inte ens mitt i sommaren. vi bor pa en o, sa visst kan det blasa till ratt rejalt ibland. vintrarna ar dock milda och det ar sallan temperaturen ar under noll, max 3-4 dagar sno per ar. klimatet ar kallare an i sverige sommartid men helt klart varmare an sverige vintertid.
+ spraket, for antar att ni kan engelska!
- dagisplatser e inte vidare svart att fa, dock ar de extremt dyra... du far rakna med ca 34 pund/dag och barn, i EDI kanske t.o.m. mera. min son gar pa dagis 1 1/2 dag/vecka o vi betalar 210 pund i manaden (tror det ar mer an vad maxitariffen ar i sverige).
fr.o.m. 3 ars alder subventioneras dock det hela, sa att barnen har gratis plats pa lokala "nursery" 2 1/2 h/dag (s.k. formiddagslekis eller eftermiddagslekis alltsa).
kommer inte pa mer just nu/hinner inte skriva mer, men skicka mig garna ett meddelande om du vill veta mer/ngt annat.
ps. hur gamla ar dina barn?