• restokig

Skottland eller Tyskland?

Hej

Vi har allvarliga planer på att flytta till antingen München eller Edinburgh och har nu gått lite i baklås - finns det någon som har nåt att bidra med vad gäller en, andra eller helst båda städerna är jag tacksam. Mycket handlar om om man kan klara en familj på en lön, dagis (o avgifterna) o skolorna. Är tacksam för alla synpunkter eller reflektioner.

• Svar på tråden Skottland eller Tyskland?
  • Pistou

Hej Restokig,

Jag kan egentligen inte komma med något tips alls, men reagerade lite eftersom vi stod inför ett liknande val nyligen. Min man blev kallad till anställningsintervju i såväl Schweiz (fransktalande delen) som Irland i våras, och jag fick en hel del tips här på FL när jag bad om råd vad vi skulle välja.

Nu råkade det bli Schweiz och det känns jättebra. Min man har varit provanställd i tre månader och fick just reda på att han får stanna, så vi flyttar ner hela familjen om bara några veckor. Nu vet vi ju inte om han skulle ha fått Irlands-jobbet om vi hade gått inför det lite hårdare, men det som gjorde att vi ändå föredrog Schweiz var nog livskvaliteten. Läget mitt i Europa spelade också in. Nu har vi bott i Frankrike tidigare, så språket utgjorde dessutom inget hinder. Vi har två barn på 1 och 4 år, och har räknat med att låta vår 4-åring gå i förskolan (deltid i alla fall) och tänker kanske hitta någon barnflicka till lillan. Vi kommer att behöva arbeta båda två för att få det att gå ihop. Jag är frilansöversättare och min man är projektledare inom energibranschen.

Jag vet inte säkert, men jag kan tänka mig att livet nere i Bayern är betydligt mer traditionellt än i Skottland. Kvinnor stannar nog hemma längre tid med barnen, kanske är det även mindre mångkulturellt än Edinburgh (eller är jag bara fördomsfull?).

Vad har ni för prioriteringar? Vad har ni för intressen? (Whiskey eller Öl? ).

Ledsen att jag inte kan ge dig några konkreta tips, men det finns säkert andra som kan komma med synpunkter och råd.

Lycka till vad ni än väljer.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • bebbe2005

hmm, svart val... jag borde ju egentligen kunna ge dig basta tipset, da jag bott i muenchen i 15 ar och flyttade till skottland for 3 ar sedan!
    ska ta mig en funderare over for- och nackdelar for bada o sa aterkommer jag!

• bebbe2005

en fraga dock i forbifarten, om ni tankt er att en av er ska jobba, spelar dagispriser nagon roll?

• restokig

Hej

dagispriser spelar viss roll så klart eftersom våra tjejer redan nu går på dagis o jag vill gärna att de ska kunna fortsätta med det.

Jag vill gärna någon gång så småningom kunna börja jobba typ deltid, kan typ ingen tyska ännu - går det att fixa nåt deltidsarbete när man väl börjat lära sig språket?

• bebbe2005

fragor, fragor!
    har ni nagra jobb i utsikt i endera landet? skulle nog borja dar annars och se vad som erbjuds. nar anstallningsintervjuer kommer kan ni ju aka till landerna for att sjalva se (eller har ni kanske redan varit i de 2 staderna)?

muenchen:
    + klimatet (varma somrar, langa hostar, dock kalla vintrar som hemma i sverige m mycket sno)
    + nara alperna o "mitt i kontinenten"
    - spraket om ni nu inte kan tyska. Tyskar borjar visserligen bli battre pa engelska, men man maste kunna tyska for annars ar det helt klart ett handikapp. barnen lar sig snabbt, sa det ar mindre problematiskt for dem.
    +- ja, beror pa vad man trivs med, men mentaliteten ar helt klart att mannen forsorjer for familjen o frun ska vara hemma med barnen.
    pga detta sa ar det sarskilt i storstader sa som muenchen mckt svart att fa dagisplats, sarskilt till barn under 3, och priset beror lite pa vilket dagis du valjer. allt ifran ca 300 euro upp till 800 euro ar normalt...
    - deltidsjobb/heltidsjobb. visst finns det badadera, men om spraket ar ett handikapp sa kan det nu sarskilt i ekonomiska krisen vara svart att hitta nagot skulle jag tro. beror ju saklart aven pa vad ni har for bakgrund utbildningsmassigt. I tyskland ar titlar mycket viktiga... sa ju fler titlar ni har desto battre
    + muenchen ar en underbar stad och jag stormtrivdes. dock ar tyskar inte alldeles latta att komma in pa livet med, lattare att finna vanner bland de utlandsinflyttade eller inflyttade utanfor bayern (ja, bayrare ar lite underliga, faktiskt).
    + finns manga svenskar i och runtom muenchen inkl. svensk skola (pa lordagar) och barngrupper etc.

Edinburgh:
    + naturen ligger runt hornet, det ar ett underbart vackert land.
    + edinburgh sjalv ar en mysig liten storstad, finns manga mysiga charmiga kvarter runtom i stan.
    - klimatet: temperaturen stiger sallan ovanfor 24, inte ens mitt i sommaren. vi bor pa en o, sa visst kan det blasa till ratt rejalt ibland. vintrarna ar dock milda och det ar sallan temperaturen ar under noll, max 3-4 dagar sno per ar. klimatet ar kallare an i sverige sommartid men helt klart varmare an sverige vintertid.
    + spraket, for antar att ni kan engelska!
    - dagisplatser e inte vidare svart att fa, dock ar de extremt dyra... du far rakna med ca 34 pund/dag och barn, i EDI kanske t.o.m. mera. min son gar pa dagis 1 1/2 dag/vecka o vi betalar 210 pund i manaden (tror det ar mer an vad maxitariffen ar i sverige).
    fr.o.m. 3 ars alder subventioneras dock det hela, sa att barnen har gratis plats pa lokala "nursery" 2 1/2 h/dag (s.k. formiddagslekis eller eftermiddagslekis alltsa).

kommer inte pa mer just nu/hinner inte skriva mer, men skicka mig garna ett meddelande om du vill veta mer/ngt annat.

ps. hur gamla ar dina barn?

• restokig

Hej

jättestort tack bebbe2005 för en massa matnyttig info. Precis sånt jag funderar över.
    Just nu väntar vi på att se om det finns en öppning t jobb på ena stället och såklart skulle det kännas bättre m ett jobb redan fr början.

Mina barn kommer vara 3 o 4,5 när det blir dags för flytt. De trivs så himla bra m att vara på dagis och lär sig massor o utvecklas så jag vill gärna att de ska kunna fortsätta med någon sorts liknande.

En sak om Bayern - kan man klara sig på en lön (motsv rel hög lön i Sverige) eller hur gör "alla andra"?

En annan sak - finns det mindre kvalificerade deltidsjobb att få nuförtiden i Edinburgh eller har den ek krisen gjort att det är svårt att hitta?

• Black roses
    restokig skrev 2009-10-12 02:56:09 följande:
    Hej jättestort tack bebbe2005 för en massa matnyttig info. Precis sånt jag funderar över. Just nu väntar vi på att se om det finns en öppning t jobb på ena stället och såklart skulle det kännas bättre m ett jobb redan fr början. Mina barn kommer vara 3 o 4,5 när det blir dags för flytt. De trivs så himla bra m att vara på dagis och lär sig massor o utvecklas så jag vill gärna att de ska kunna fortsätta med någon sorts liknande. En sak om Bayern - kan man klara sig på en lön (motsv rel hög lön i Sverige) eller hur gör "alla andra"? En annan sak - finns det mindre kvalificerade deltidsjobb att få nuförtiden i Edinburgh eller har den ek krisen gjort att det är svårt att hitta?
    Hej... Jag hoppar in och svara lite utöver här.. Vi har bott i Wales, och samma gäller där som skottland o övriga england.. Vad det gäller att söka jobb, så är det inga problem om du inte har några tidigare erfarenheter.. De har INTE samma trångsynthet där som här.. MEN ha i åtanke att inte utföra andra sysslor än de du anställts för, de har med försäkringar att göra, och de gäller inte om du gör något utanför det du är satt att göra, och då kan du bli skadeståndsskyldig själv...
  • restokig

tack för tipset Meko Gica!
    vill gärna jobba deltid så småningom och ska ha det i åtanke, verkar konstigt m skadeståndsskyldig eller???

• Black roses
    restokig skrev 2009-10-14 02:48:56 följande:
    tack för tipset Meko Gica! vill gärna jobba deltid så småningom och ska ha det i åtanke, verkar konstigt m skadeståndsskyldig eller???
    Egentligen inte, det är bara att här i sverige är vi s a s i en skyddad verksamhet när vi jobbar, vi är försäkrade mot/för det mesta... Det är man inte i övriga europa, så självklart är det inte enbart england som har detta..
    Ex..
    Säg att du jobbar inom vården, du går utanför ramarna för vad du får göra enligt arbetsbeskrivningen som du är anställd för.. Händer det då något, så kan du själv bli skadeståndsskyldig för att du gjort något som du inte hade erfarenhet av som heller inte ingick i dina sysslor..

Som sagt, det är bara i sverige som man har de skydden vi är vana vid, men om man är medveten om att det fungerar så här, så vet man ju då att undvika att göra detta... Och som sagt, det är inget konstigt i sig, för dem...
  • Black roses

Ja just det ja.. Sen kan ju faktiskt de du jobbar för, tycka bra om dig, då vill de gärna att du om du vill, vidareutbildar dig, och då står de för kostnaden... I eglankaddu börjasom städerska och slua som hef, bara du själv vill..

Svar på tråden Skottland eller Tyskland?