• Mara

Hur får vi vår 4-åring att sluta suga på tummen?

I somras var vi till tandläkaren som sa att vår son måste sluta suga på tummen eftersom att det har påverkat tänderna. Efter det har vi försökt uppmana honom att ta ur tummen ur munnen, men det känns snarare som att tumsugningen har ökat. Tidigare sög han på tummen när han var trött, ledsen eller när han skulle sova. Nu stoppas tummen in i tid och otid.

Vad gör man? Är det bättre att ignorera tumsugningen och hoppas att han slutar med det snart ändå. Man kan ju liksom inte förbjuda ett barn att ha tummen i munnen. Det enda man i så fall kan göra är att prata om varför det inte är bra med tummen och påminna om det. Men det har vi ju gjort nu ett tag och det har inte hjälpt.

Vad har ni andra för erfarenheter? Har ni kunnat påverka ert barn att sluta med tummen, eller har ni låtit barnet få ha tummen tills han/hon slutat med det självmant? Vid vilken ålder har era barn slutat, och har de behövt tandställning senare?

• Svar på tråden Hur får vi vår 4-åring att sluta suga på tummen?
  • Stårschan

Nja, ni körde med medel som man penslade på tummen. Lillasyster lyckades då sluta vid fyra års ålder, men åttaåringen stoppar fortfarande in tummen ibland då hon tror att vi inte ser... Vi kör sluta-suga-på-tummen-kurer med jämna mellanrum, men inget funkar. Å vad jag önskar att jag hade fått nappbarn stället för tumbarn!

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Mara
    Stårschan skrev 2009-10-10 18:41:16 följande:
    Nja, ni körde med medel som man penslade på tummen. Lillasyster lyckades då sluta vid fyra års ålder, men åttaåringen stoppar fortfarande in tummen ibland då hon tror att vi inte ser... Vi kör sluta-suga-på-tummen-kurer med jämna mellanrum, men inget funkar. Å vad jag önskar att jag hade fått nappbarn stället för tumbarn!
    Ja, napp är så mycket enklare att sluta med. Det är i alla fall vår erfarenhet. Vårt andra barn hade napp istället för tumme och det slutade han med helt odramatiskt. Även om det kan vara svårt att sluta med napp också så är det ju mycket enklare att styra som förälder när barnet ska ha napp och inte.
  • Tant Green

Min tjej suger på tummen när hon ska somna, och säkert då och då under natten, men inte på dagtid längre. Vi började några månader innan hon skulle fylla 4 med att säga vad det innebär att fylla 4 och bli stor ... inte suga på tummen, åtminstone smaka på alla grönsaker osv... och det är ju så otroligt viktigt för henne just nu att vara "stor" så det funkar faktiskt bra. Däremot fattar jag inte hur vi någonsin ska få henne att sluta suga på tummen i sömnen!

• Hallle

Hej! Jag tror det är viktigt att barnet själv vill. Olle sög jämt! Och det var min största "hang-up", han prpvocerade mig eftersom han visste jag blev tokig inombords. Men när han fyllde fyra ville han sluta. Vi började med att sätt på plåster på tummarna, vilket fungerade bra ett tag (kanske en vecka), sedan tog han bort dem. Vi fortsatte sätta på plåster varje natt, ibland var de kvar på morgonen, men oftast hade han tagit bort dem. Vi lovade honom ett dragspel (det han helst av allt ville ha) om han slutade, och då ville han ha "medel" på tummarna (jag hade tidigare hotat med ett medel som smakat illa, Stopp o väx) och nu har han slutat! Tummen slinker in ibland på natten, då brukar vi pensla på Stopp o Väx dagen därpå, men aldrig på dagarna och det är så himla skönt. Men det var jobbigt! Jagh ade dåligt samvete eftersom jag var rädd att jag var för hård och tog ifrån honom tryggheten...

• Stårschan
    Tant Green skrev 2009-10-10 20:00:11 följande:
    Min tjej suger på tummen när hon ska somna, och säkert då och då under natten, men inte på dagtid längre. Vi började några månader innan hon skulle fylla 4 med att säga vad det innebär att fylla 4 och bli stor ... inte suga på tummen, åtminstone smaka på alla grönsaker osv... och det är ju så otroligt viktigt för henne just nu att vara "stor" så det funkar faktiskt bra. Däremot fattar jag inte hur vi någonsin ska få henne att sluta suga på tummen i sömnen!
    Mm. Det där med "att vara stor" fungerade på vår yngsta, som slutade med tummen när hon var fyra. Storasyster, två år äldre, struntar dock högaktningsfullt i alla sådana argument. Hon står liksom över sådana världsliga saker, tycker hon.
    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • 1 Lola Montez

MIn tjej som snart är 5 år slutade med tummen efter sommarlovet. Vi hade då hela sommaren pratat och förberett inför detta. Varje dag påminnt henne om detta och diskuterat. Vi sa också att tandläkaren sagt att hon inte fick använda den längre. (Skönt att skylla på någon annan ) Sen hade vi en lockelse med att när hennes morfar en månad senare skulle komma och hälsa på så skulle hon få en liten present om hon lyckats. Hon har varit jätte duktig. Någongång fick jag lite lätt bara påminna henne annars så har det gått jätte bra. Och present fick hon!!! Naturligtvis i samma sekund hon får presenten säger hon med glimten i ögat: nu kan jag väl få börja igen!? *Stort gapskratt* Nu har hon varit "tum fri" i snart 3 månader.
    Så mitt tips är, börja redan nu att prata om att efter julen att det dax för att sluta med tummen. Var konsevent.
    Funkar kanske inte för alla. Lycka till!!

Svar på tråden Hur får vi vår 4-åring att sluta suga på tummen?