• Josse B

mam vs dr brown

Hej, tänkte kolla med er som använder kolikflaskor ang vilken ni tycker är bättre och om ni har sett någon förbättring på erat barn.
    Har själv mam flaskor men funderar på att köpa en dr brown flaska om nu den är bättre..? Pga att våran lilla flicka har ganska mycket magknip/kolik.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden mam vs dr brown
  • KnutBertil

För oss har Dr Browns flaskor funkat bättre, vi upplevde att barnen svalde mindre luft när vi använde dem. MAM ultivent är bra men här har Dr Brown som sagt fungerat bättre när barnen var riktigt små. Nu när barnen är lite större använder vi iofs MAMs flaskor men det var ju inte det du undrade :)
    Har du provat kolikmassage, det kan också hjälpa litegrann vid kolikbesvär.
    Förstår hur det känns, det är jobbigt när de små har ont i magen men det BLIR bättre med tiden, jag lovar.

• Josse B

Då ska jag ta och köpa en sådan flaska, man har då inget att förlora på det
    Tack!

• Nina N
    Josse B skrev 2009-10-10 17:21:14 följande:
    Hej, tänkte kolla med er som använder kolikflaskor ang vilken ni tycker är bättre och om ni har sett någon förbättring på erat barn.Har själv mam flaskor men funderar på att köpa en dr brown flaska om nu den är bättre..? Pga att våran lilla flicka har ganska mycket magknip/kolik.Tacksam för svar.
    Vi hade dr browns först och sedan bytte till mam, fick höra att den skulle vara såå bra. Köpte den stora flaskan och frågade noga om jag kunde använda den på vår kille som endast är 7 veckor, och det gick så bra. men efter 2 veckor med magknip och sömnlösa nätter upptäckte jag nu att han har flasknappen med strl 2, kommer alldeles för mkt mat.
    För övrigt har jag hört att mam har större hål på flask nappen. Vilket gör att det kommer mkt mat. Vi har gått tillbaka till dr brown, har varit väldigt nöjd med den. 
  • LyckligaJag83

Dr Brown är bäst :)

Olivia 2009-10-23
  • Turbomamma

Gillar också Dr Brown bättre. Mina bebisar har iufs inte haft kolik alls om det beror på flaskorna eller på annat vet jag inte. Däremot upplevde jag också att det rann för mkt från MAM-flaskorna. Ibland blev det som övertryck så att det typ sprutade i ansiktet på bebisen. Dessutom är dom helt hopplösa att kyla om man värmt lite för mkt iufs en fördel eftersom innehållet då inte kallnar lika snabbt.

• Ana Jessica

Vi köpte MAM först (först o främst för att ja gillade hur den såg ut) men den funkade inte för oss han fick gaser ändå... Nu bytte vi till Dr. Browns och den funkar utmärkt.. Ibland kan han få ändå lite gaser i magen men då släpper vi bara ut dem och då tar det inte så lång tid som det brukade :) Lycka till!!!{#lang_emotions_smile}

• Tokis

Hej

Vår tös (13 dagar gammal) får ersättning från MAM och verkar inte få så ont i magen men kräker MYCKET... Kanske för att hon får i sig för fort?! Vi gör småpauser men hjälper inte. Kan dr browns flaskor hjälpa mot detta eller det är mest mot luften?

tacksam för svar

• logicalmind

ni som tycker att hålen är förstora på mam ultivent flaskorna så finns de ju att köpa dinapp  i stl 1. för jag har för mej att man får med stl 2 när man köper dom!

• Mumin80

Den lilla mam-flaskan kommer med stl 1, den stora med stl 2. Är det någon annan som upplevt att packningen i bottnen på mam-flaskorna efter ett tags använding börjar lukta surt? Sååå slarviga var vi faktiskt inte med diskningen...

Vi använder för övrigt tommy tippee, som är ganska olika från både mam och dr brown.

• 201201232

Har inte upplevt att MAM-flaskorna har luktat illa, har använt samma flaskor i snart två år (nu för välling). Vi diskar våra i maskin, men gällande både välling och ersättning är det viktigt att skölja ur direkt efter att barnet har ätit och diska samma dag. Minns en flaska med ersättningsrester i som fick stå en dag på sensommaren, på kvällen fanns det mögel(!). Slängde flaskan förstås. 

Och självklart, köp till nappar med storlek 1. Vi använde storlek 1 ända tills vi började med fullkornsvälling, då gick vi loss på napparna med saxen..
  • Miss Lau

Vi har både Mam ultivent (napp i storlek 1) och Dr Brown och jag tycker att Dr Brown är mycket bättre. Våra Mam lukar visserligen inte illa men de får inte bort all luft på samma effektiva sätt som Dr Brown. Dessutom lyckas jag då och då skuva av botten när jag sätter på nappdelen, mest mitt klanteri men irriterande.

Svar på tråden mam vs dr brown