• Mamma och Mor

Bygel eller inte i amningsbh?

Inom några månader föds vårt andra barn.
    Då jag fått vår dotter så strulade amningen en del i början. När dottern var ungefär två veckor fick jag en mjölkstockning som krävde antibiotika för att gå tillbaka - inte kul *ryser*

Nu är det dags att börja fundera på nya amningsbh-ar då de gamla är uttjänta efter ett års amning. Frågan är nu; med eller utan bygel?
    Har ganska stor/tung byst och i vanliga fall har jag enbart bh´s med bygel.
    Kan det bli problem om man väljer amningsbh med bygel? Tänkte på att om det på något sätt kan medföra större risk för mjölkstockning osv?

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • Svar på tråden Bygel eller inte i amningsbh?
  • Novemberstjärnan

MVC sa till mig att man inte skulle ha bygel.. Varför vet jag dock inte. Provade bh med bygel, och det var jätte obekvämt så körde med lindex amingslinne, helt underbart! Fast iofs jag har små bröst också, och hade även det under amningstiden! 

• lilla hej

Har för mig att min BM rekommenderade utan bygel just pga ökad risk för mjölkstockning. Själv använder jag alltid bygel men just amningsbh:n i början använde jag utan. När dottern åt mer vanlig mat än bröstmjölk använde jag nog vanlig bh

Älskade unge
  • Tinnys

Jag har också stora bröst, har alltid bygel och hade så i amningsbehårna också, blev jätteobekvämt utan.

• Sofia8504

Jag tror att det viktigaste är att behån inte sitter för hårt. Jag hade en behå utan byglar, men den var lite för tajt runt om och tryckte lite mot brösten. Jag fíck världens mjölkstockning av den. Så har man en behå med byglar är det nog bra att se till att den är rymlig. Men det är ju mest i början det är lite känsligt. Sen lillan var 7-8 månader har jag använt en vanlig behå.

• Hanna36

Risken för mjölkstockning ökar om man har bygel i bh:n, så det rekommenderas inte.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • ninnione

jag köpte båda delarna när dottern kom, kunde endast ha den utan bygel under de första månaderna, annars fick jag mjölkstockning direkt. däremot kunde jag börja ha med byglar efter några månader. men vet att de flesta rekomenderas att ha utan. men köp bägge delarna så kan du ju jämföra. men första tiden då brösten är som mets känslig kankse de är en ide att använda utan byglar.

• elisch

Anledningen till att BVC m fl inte rekommenderar BH med bygel är att man vet att 80 % av alla svenska kvinnor köper fel BH-storlek. Det klassiska felet alla gör är att köpa för stor omkrets och för liten bygel. Då kan det såklart leda till mjölkstockning! MEN, som sagt, om man går till en butik med duktig personal och ser till att inte köpa för liten bygel DÅ spelar ingen roll om du har bygel eller ej!!

Många av de "vanliga" affärerna som Lindex och H&M har dåligt med storlekar. Jag har själv normala bröst enligt mig själv, är 170 cm lång och normalbyggd. Jag har haft 75 E när jag ammat (har 75 C i vanliga fall), den storleken finns inte på de affärerna, utan jag får gå till typ triumph eller liknande. Vilket iofs inte gör nåt då deras BH:ar är SÅÅ mkt bättre. Men jag menar att det är faktiskt inte så konstigt att vi köper fel storlekar när många "högst vanliga" storlekar inte finns på de stora kedjorna!

• elisch

En till grej: Eftersom det kan ta en månad innan mjölkproduktionen och därmed också BH-storleken har stabiliserat sig, så köp gärna en UTAN bygel till att börja med. Sen när det börjar rätta till sig så kan du gå och prova ut en MED bygel som sitter bra och som inte för liten. Då är det ingen fara!!

Lycka till!

• Mamma och Mor

Tack för svaren :)
    Jag ska nog uppsöka en "riktig" underklädesbutik för att få hjälp med en bygelbh i rätt storlek. Uppskattar att jag behöver åtminstone D-kupa under amningen. Bh-ar utan bygel sitter så illa, ger inget stöd och jag känner mig allt annat än fin i sådana.

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • Ariella
    elisch skrev 2009-10-11 09:40:53 följande:
    Anledningen till att BVC m fl inte rekommenderar BH med bygel är att man vet att 80 % av alla svenska kvinnor köper fel BH-storlek. Det klassiska felet alla gör är att köpa för stor omkrets och för liten bygel. Då kan det såklart leda till mjölkstockning! MEN, som sagt, om man går till en butik med duktig personal och ser till att inte köpa för liten bygel DÅ spelar ingen roll om du har bygel eller ej!!
    Precis! Jag gick och köpte nya amnings-BH på Change, och expediten där sa samma sak. En BH som har rätt storlek och därmed sitter rätt ger inte mjölkstockning då den inte klämmer åt mot brösten.

Själv gick jag in i butiken iklädd en (värdelös) amnings-BH från Twilfit i storlek 85E och kom ut med två st supersnygga med bygel i storlek 75 G.
  • ELIsa82
    Mamma och Mor skrev 2009-10-11 09:46:23 följande:
    Tack för svaren :)Jag ska nog uppsöka en "riktig" underklädesbutik för att få hjälp med en bygelbh i rätt storlek. Uppskattar att jag behöver åtminstone D-kupa under amningen. Bh-ar utan bygel sitter så illa, ger inget stöd och jag känner mig allt annat än fin i sådana.
    hatar bh utan bygel för att brösten får en annorlunda form, men med mjölkspända bröst var det inget problem skulle aldrig kunna ha det nu dock när jag slutat amma!
  • mortill31980

har stora tunga bröst,så bygel måste jag ha...men jag har amningsbygelbh med vaddering,så ligger ju inte byglarna mot brösten,men man får ändå stadgan... bygellös bh lyfter inte upp mina bröst alls,utan det blir tungt och gör ont av tyngden istället...så det beror lite på vilken typ av bröst man har. ammar för 2:a gången nu och har alltid haft bygelbh utan att få mjökstockning

Svar på tråden Bygel eller inte i amningsbh?