• Pysselgalningen

Byta från olja till pellets?!

Vi har kikat på ett hus idag, men personen innan har använt el och har därmed en driftskostnad på 47'000.
    Det finns en oljetank i huset, NIBE från 2000. Går det att konvertera den till att använda pellets eller måste man byta allt?

• Svar på tråden Byta från olja till pellets?!
  • Kontra

Kan inget om det där, men ett tips är att ringa din kommun och prata med en energirådgivare. Här i Östersund är det så att de kommer ut till din bostad och kollar vilket sätt att värma upp ert hus mest ekonomisk, hur mycket det isf skulle kosta att installera osv. Jag har hört att det ska finnas i alla kommuner, så det kan vara värt att kolla upp.

• Pysselgalningen
    Kontra skrev 2009-10-10 19:53:39 följande:
    Kan inget om det där, men ett tips är att ringa din kommun och prata med en energirådgivare. Här i Östersund är det så att de kommer ut till din bostad och kollar vilket sätt att värma upp ert hus mest ekonomisk, hur mycket det isf skulle kosta att installera osv. Jag har hört att det ska finnas i alla kommuner, så det kan vara värt att kolla upp.
    Mjo men vi skulle vilja veta INNAN man lägger bud på huset
  • Kontra

Ah, då förstår jag. Ja, då var ju inte mitt tips så mycket att ha

• ZaraZitrus

Det behövs en fungerande el- eller oljepanna. Då kan man installera en ny pelletsbrännare tillsammans med den befintliga pannan.

Vi gjorde en sådan installation nu i somras och det fungerar perfekt! Vi har fått ner uppvärmningskostnaderna rejält!

• Pysselgalningen
    ZaraZitrus skrev 2009-10-10 20:09:05 följande:
    Det behövs en fungerande el- eller oljepanna. Då kan man installera en ny pelletsbrännare tillsammans med den befintliga pannan. Vi gjorde en sådan installation nu i somras och det fungerar perfekt! Vi har fått ner uppvärmningskostnaderna rejält!
    vad kostade det för er att göra så? Och vilken panna använde ni er utav?
  • Pappa G

De flesta oljepannor går att ansluta pelletsbrännare till. Dock är vissa mindre anpassade för det, och kräver tätare underhåll.

Har inte skorstenen använts under en tid kan ju även den kräva underhåll.

Svar på tråden Byta från olja till pellets?!