• Bakeap­ple
    Äldre 10 Oct 19:04
    6872 visningar
    10 svar
    10
    6872

    Någon med erfarenhet av titthålskirurgi?

    Hej!

    Pga en skada i en fotled kommer jag längre fram i vinter att få göra en artroskopi i fotleden och jag undrar om någon därute har erfarenhet av detta? Har googlat lite och inte fått fram så himla mycket och är lite av ett kontroll freak, så jag vill ju veta så mycket som möjligt innan... Ortopeden kommer jag inte att få träffa igen förrän jag gjort min datortomografi (röntgen) em ett par månader, så honom kan jag inte fråga just nu...

    Hur ont har man efteråt? När kan man gå som vanligt ? Hur funkar det med jobbet? Jag står och går samt kör bil väldigt mycket, jobbar inom vården så en del tunga lyft blir det ju också....

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av titthålskirurgi?
  • Äldre 10 Oct 19:08
    #1

    Jag gjorde en titthålsoperation i mitt knå och de tog bort en massa bitar krossad menisk och delar av knäskålen. Efter det var det iallafall två veckor på kryckor. Det var en smidig operation enligt läkaren men det var tufft efteråt ändå, men det berodde på skadan inte själva op. Hoppas att din operation och eftervård går smidigare.

  • Äldre 10 Oct 19:13
    #2

    Du kan alltid boka en telofontid för GIVETVIS ska du ha svar på ALLA dina frågor innan du lägger dig på op.

  • Bakeap­ple
    Äldre 10 Oct 19:24
    #3

    Jo, jag kommer ju att få träffa läkaren innan op och kommer att gå igenom alla frågor då, men då jag måste vänta minst 2 månader på min ct kommer det ju att dröja ett tag. Inte tillräckligt akut för att ta tid från läkaren för, bara ren nyfikenhet från min sida

    Har troligen en led/broskskada som ska åtgärdas, fattar det som att de borrar upp i benet för att få en blödning som får läka och förhoppningen är att ärrbildningen som blir ska få bort värken jag har i foten nu.

    Ett par veckor på kryckor får man väl ta och ägna sig åt administrativa arbetsuppgifter under tiden och hoppas på att det funkar att köra bil så att man kan forsla runt ungarna dit de ska...

    Tack för era svar!

  • Bakeap­ple
    Äldre 13 Oct 19:58
    #4

    *puffar lite försiktigt för fler erfarenheter*

  • Äldre 13 Oct 20:23
    #5
    Bakeapple skrev 2009-10-10 19:24:01 följande:
    Jo, jag kommer ju att få träffa läkaren innan op och kommer att gå igenom alla frågor då, men då jag måste vänta minst 2 månader på min ct kommer det ju att dröja ett tag. Inte tillräckligt akut för att ta tid från läkaren för, bara ren nyfikenhet från min sida Har troligen en led/broskskada som ska åtgärdas, fattar det som att de borrar upp i benet för att få en blödning som får läka och förhoppningen är att ärrbildningen som blir ska få bort värken jag har i foten nu.Ett par veckor på kryckor får man väl ta och ägna sig åt administrativa arbetsuppgifter under tiden och hoppas på att det funkar att köra bil så att man kan forsla runt ungarna dit de ska...Tack för era svar!
    Ack så viktig nyfikenhet.
    Just knän kan ju vara en hel del komplikationer och då är det viktigt att ha alla fakta på bordet i förväg.
    Vill inte skrämma dig, men vet 3st som gjort liknande op. som du. En blev bättre och två betydligt sämre.
    Vid alla ingrepp på/i kroppen är det jätteviktigt att ha dr. kunskap och fakta så du vet precis vad du gör.
    Och en telefontid till dr. är inte akut. Dr. har sina tider i veckan då h*n ringer sina patienter.
  • Bakeap­ple
    Äldre 13 Oct 20:31
    #6

    Såsom varande kontrollfreak vill jag ju veta på ett ungefär om jag 2 dagar på kryckor att vänta mig eller 4 veckor. I första skedet tänkte de iaf låta mina avslitna ledband vara, så jag slipper de 4 veckorna med ortos i af..... Förhoppningsvis kommer jag ju att kunna köra vanlig rehab när väl osteokondriten i foten är åtgärdad. Blir jag sedan inte stabil i fotleden efter några månaders rehab kan de även åtgärda ledbanden.

    Knän kan ju mycket väl innebära en hel del komplikationer, så det är väl bara att vara glad att man slipper operera knäna

    Hur svårt kan det vara att köra bil med en nyligen artroskoperad fot?? Hoppas på att kunna fixa en med automatväxel iaf..... Synd att man själv inte jobbar på ortopeden, så skulle man ju ha lite mer koll, sysslar med neurologi själv...

  • Äldre 13 Oct 20:39
    #7

    Ditt jobb låter mer intressant

  • Bakeap­ple
    Äldre 11 Nov 18:29
    #8

    Fick svar på min datortomografi idag och fick veta att jag utöver en liten broskskada även har en cysta i fotleden. Någon med erfarenhet av det?

  • Äldre 11 Nov 18:35
    #9

    Oj! Har aldrig hört talas om det i foten. Måste göra ont att gå.

  • Äldre 11 Nov 18:43
    #10

    Jag har gjort fyra artroskopi operationer, alla i knäna. Hur ont det kommer att göra och hur lång rehab tid det är beror på vad det är dom ska göra. Efter min korsbandsoperation var jag sjukskriven 6 veckor (men tillbaka efter 4), efter meniskoperationen va jag hemma någon dag och när jag bara var inne och "rensade" lite var jag nog bara hemma dagen efter operationen. Kryckor har man fått hoppa på efter varje men olika länge då såklart.
    Lycka till!

Svar på tråden Någon med erfarenhet av titthålskirurgi?