• Bumbie

Guacamole utan citron/lime?

jag är sjukt sugen på Guacamole MEN har ingen citron/lime hemma!

Kan jag göra det ändå?

• Svar på tråden Guacamole utan citron/lime?
  • Grålle

Det enda som händer är att den blir lite mörk i färgen. Smakmässigt är det ingen skillnad.

• Snooze

Javisst, citronen är väl mest för att den inte ska missfärgas och bli brun? Men jag använder sällan citon när jag gör det här hemma och vi har
    överlevt

• isisisis

Precis som de andra säger.
    Men det är bara det översta lagret som blir lite brunt,rör man om innan servering så är det grönt och fint igen.

• Mammut och Papput

Jag brukar improvisera rejält. Brukar blanda avocadon med lite fil och sedan ha i lite tacokrydda ;D tycker att det blir för fett med creme fraische. Fil fungerar super!

• Bumbie

Jag hade i:

Avocado
    gräddfil
    salt och peppar
    1vitlöksklyfta (stor)
    pytte med ättika

Smakar UNDERBART!

• MBert
    Grålle skrev 2009-10-10 19:39:09 följande:
    Det enda som händer är att den blir lite mörk i färgen. Smakmässigt är det ingen skillnad.
    Jo, visst blir det skillnad smakmässigt. Det ska till lite syra, inte bara för färgens skull utan även för smaken. Men har man inte citron/lime i någon form (man kan ju använda citronpeppar eller citronsyra el.dyl) så kan man ju använda någon annan syra, precis som andra tipsat och som TS gjort, fil och lite ättika...
  • Mammut och Papput

Jag brukar köpa hem pressad citron/lime på flaska och ha hemma (de som finns vid drinkavdelningen :D) bra till mycket, marinader, soppa, pastasås, guacemole, drinkar, smaksätta vatten osv. Billiga är de också.

• MBert

Mammut och Papput skrev 2009-10-11 13:24:32 följande:

Jag brukar köpa hem pressad citron/lime på flaska och ha hemma (de som finns vid drinkavdelningen :D) bra till mycket, marinader, soppa, pastasås, guacemole, drinkar, smaksätta vatten osv. Billiga är de också.
    Jo, vi brukar också ha sån hemma för att kunna smaksätta med i såser m.m. där man inte behöver ha så mycket citron, men har man inte så har man inte....
  • Mealla

For att komma in och vara "Froken Petig" sa vill jag bara saga att man INTE har graddfil/creme fraiche eller liknande i Guacamole.

Man far en god avokadorora om man anvander sig av mejeriprodukter, men guacamole ar det inte.

I en guacamole ar det smaken av fin, len avokado som ska framhavas och man har i salt, lime, lite tomat, lite finhackad lok och lite cilantro. Och jo, limen gor skillnad.

*Nu ar mitt petnogeri over *

• MBert
    Mealla skrev 2009-10-12 21:28:50 följande:
    For att komma in och vara "Froken Petig" sa vill jag bara saga att man INTE har graddfil/creme fraiche eller liknande i Guacamole. Man far en god avokadorora om man anvander sig av mejeriprodukter, men guacamole ar det inte.I en guacamole ar det smaken av fin, len avokado som ska framhavas och man har i salt, lime, lite tomat, lite finhackad lok och lite cilantro. Och jo, limen gor skillnad. *Nu ar mitt petnogeri over *
    Så petig orkade jag inte vara utan konstaterar att de flesta har en klick gräddfil eller creme fraiche i !
Svar på tråden Guacamole utan citron/lime?