• srkarlsson

Skatt i Norge

Hej

Jag vet inte vad ska vi börja med?
    Min man jobbar i Norge och glömde han bort att göra deklaration där. Nu måste jag fixa det för att han kan inte och ingen tid och jag också vill göra det.

Men det är första gång för oss så vet vi inte vad ska göra? vad behöver vi? Vad ska vi skriva in blanketter?

Kan nån som jobbar i Norge hjälpa oss?

mvh

Karlsson

• Svar på tråden Skatt i Norge
  • anirac1

Kanske dom på skattteverket vet hur det ligger till allså dom här i sverige??

• Mamma och son
    srkarlsson skrev 2009-10-10 21:00:42 följande:
    HejJag vet inte vad ska vi börja med?Min man jobbar i Norge och glömde han bort att göra deklaration där. Nu måste jag fixa det för att han kan inte och ingen tid och jag också vill göra det.Men det är första gång för oss så vet vi inte vad ska göra? vad behöver vi? Vad ska vi skriva in blanketter? Kan nån som jobbar i Norge hjälpa oss? mvhKarlsson
    Menar ni deklaration för förra året eller nästa?
    För förra årets deklaration är ju redan gjort å betalats för :-S Fattar inte riktigt din fråga TS
  • srkarlsson

Det är för förra året.

• ardath bey

Ring eller skriv till norska Skattemyndigheten och fråga. Förmodligen får ni ut en ny blankett att skicka in och betala eventuell förseningsavgift.

• Mamma och son
    srkarlsson skrev 2009-10-11 23:42:17 följande:
    Det är för förra året.
    Har ni fått den redan? :-O
    Den brukar ju komma i november, men ifall ni inte gör något alls så får ni tillbaka ändå. Ca 10% genom att han är svensk.
    Det är enast ifall ni verkligen får ut mer än 10% av skatten som ni ska göra fullständig deklaration, papprena som medföljde deklarationspapprena skriver mycket om alla saker ni kan dra av för.
  • BuoBä

I Norge är det så att om man inte gör något alls så har man automatiskt godkänt sin förifyllda deklaration. Man kan alltså aldrig bli straffad för att inte ha skickat in den i tid, men det bäst han tittar igenom så allt är rätt. Det finns en del avdrag att göra om man pendlar eller bara jobbat delar av året i Norge.

Kontakta Skatteetaten, www.skatteetaten.no. De kan hjälpa er. "Selvangivelse" heter det på norska.

Deklarationen för 2008 skulle vara inne i början på maj, så din man borde ha fått både en förifylld deklaration och en slutskattesedel vid det här laget. Ni kanske borde kolla upp så Skatteetaten har rätt adress till honom. Man kan även logga in på nätet och se deklarationen, men då behöver man koder som man får från Skatteetaten.

Svar på tråden Skatt i Norge