• funfactory

Äger du den guldfisk?

Jag har funderar på att skaffa mig en guldfisk.
    Räcker det att ha fisken i en rund skål precis som det är i de flesta filmer?
    Jag har nämligen en rund sådan stor skål där jag vill att min guldfisk ska bo i. Den ska såklart få lite stenar, växter osv. Men kräver den pump också? Vad kan en sådan liten pump kosta?

Tacka så mycket för vänliga svar. Jag vill ju inte att fisken ska dö ;)

• Svar på tråden Äger du den guldfisk?
  • Muneca

det räcker med en rund skål så länge du har växt, jag hade mina två st guldfiskar i rund skål i ca 10 år. Sedan har jag för mig att det är 5 liter per fisk eller nått liknande som gäller för att det inte ska ses som djurplågeri. Nått i den stilen var det iaf, jag borde vara mer påläst som har guldfisk men det är jag inte. Det behövs ingen pump iaf i kupa. Det du däremot kan skaffa är syretabletter som du kastar ner i kupan när du märker att fiskarna kippar vid ytan väldigt mycket.
    Det är vad de har sagt till mig på zoo iaf.

• funfactory

Ah syretabletter? Det låter fantastiskt ;)
    5liter per fisk låter lagom. Då kan jag t.om ha två :)
    Ska man ha en levande växt i? eller plast?

Tack för infon =) Jag vill köpa fisk nu =) Men måste vänta tills vi flyttat..

• Muneca

Ha en levande, men se till att det inte är en sådan där som ser ut som en barrgren.. hehe vet inte riktigt hur jag ska förklara, men guldfiskarna äter upp dem och de blir alldeles fula. Köp isåfall växter som ser ut som blad, de håller längre.
    Sedan kan jag även tipsa om att inte köpa flingor som mat utan köp kulor, de smutsar inte ned akvariet lika mycket och fiskarna älskar dem lika mycke iaf.

• funfactory

Ah okej. Växter med stora blad helt enkelt =)

Super!

• Joico

Jag har också haft guldfisk i skål.. hade ingen pump. Se till att skålen är helt ren från rengöringsmedel, tips tips

• frulan

Hej!
    Det är numera förbjudet att ha guldfisk i skål.
    Ett akvarium ska vara minst 40 liter (undantag yngelburk) och ha minst en sida täckt.

www.zoopet.com kan du läsa om vad en guldfisk behöver för att må bra.

Lycka till

Mamma till världens bäste Frasse!
  • frulan
    frulan skrev 2009-10-11 00:26:54 följande:
    Hej! Det är numera förbjudet att ha guldfisk i skål. Ett akvarium ska vara minst 40 liter (undantag yngelburk) och ha minst en sida täckt. På www.zoopet.com kan du läsa om vad en guldfisk behöver för att må bra. Lycka till
    Kan ju även tipsa om att ju större akvarium man har desto mer lättskött är det och kräver mindre underhåll än små.

Och för att förtydliga... ingen fisk får bo i en skål, gäller inte bara guldfiskar
    Mamma till världens bäste Frasse!
Svar på tråden Äger du den guldfisk?