• tussilago12

Kurder/assyrier

Vet inte riktigt var det här inlägget hör hemma, men jag kunde inte hitta någon bättre grupp än denna att lägga det i.
    Ikväll kom jag bara helt apropå att fundera kring kurder och assyrier. Om jag förstått det rätt är hör båda folkgrupperna hör hemma i Turkiet, iran, Irak, Syrien, Libanon, men kurder är muslimer och assyrier är kristna.
    Finns det fler stora folkgrupper i dessa områden? Är kurder och assyrier oense o bråkar med varandra?
    Nyfiken, skulle vara kul att lära sig mer, hoppas någon kan berätta!

• Svar på tråden Kurder/assyrier
  • Velour

I norra Iran har vi en annan storgrupp som är turkar. Men deras språk skiljer sig mycket med Turkiets turkar.

Sedan har jag inte så mycket insyn i vilka som bråkar sinsemellan.

• tussilago12
    Velour skrev 2009-10-11 14:02:45 följande:
    I norra Iran har vi en annan storgrupp som är turkar. Men deras språk skiljer sig mycket med Turkiets turkar.Sedan har jag inte så mycket insyn i vilka som bråkar sinsemellan.
    Kommer du själv därifrån? Är dessa turkar assyrier eller kurder eller kallar de sig just turkar? Har de bott i Iran flera hundra år eller har de nyligen flytt dit?
    Är det mycket konflikter mellan olika folkgrupper i Iran?
  • Velour

Ja, jag är vanligt iranier. Nej, dessa turkar är främst azeriturkar, härstammande från Azerbaijian (om det nu är rätt). Men deras turkiska språk skiljer sig avsevärt från Turkiets turkiska. Mer än så vet jag faktiskt inte om deras historia, men de är nog ett rätt så gammalt folkslag i Iran.

I Iran har det varit konflikter mellan folkgrupper, t.ex. mellan perser och kurder, perser och azeriturkar, perser och araber etc. Det har även varit konflikter mellan olika trosinriktningar. Främst med införandet av islam har det skapats de största konflikterna. Islam mot zoroastrismen, islam mot judendomen, islam mot bahaismen. Så, Iran har varit väldigt konfliktfyllt väldigt länge, men dagens hemska Iran är det mest fruktansvärda man kan bevittna gentemot vad det har varit förut när landet hade en mycket starkt kulturell, ekonomisk och politisk position i världen. Men nu blir jag bara OT om jag fortsätter.

tussilago12 skrev 2009-10-11 20:48:46 följande:
    Kommer du själv därifrån? Är dessa turkar assyrier eller kurder eller kallar de sig just turkar? Har de bott i Iran flera hundra år eller har de nyligen flytt dit?Är det mycket konflikter mellan olika folkgrupper i Iran?
  • tussilago12
    Velour skrev 2009-10-12 00:42:03 följande:
    Ja, jag är vanligt iranier. Nej, dessa turkar är främst azeriturkar, härstammande från Azerbaijian (om det nu är rätt). Men deras turkiska språk skiljer sig avsevärt från Turkiets turkiska. Mer än så vet jag faktiskt inte om deras historia, men de är nog ett rätt så gammalt folkslag i Iran.I Iran har det varit konflikter mellan folkgrupper, t.ex. mellan perser och kurder, perser och azeriturkar, perser och araber etc. Det har även varit konflikter mellan olika trosinriktningar. Främst med införandet av islam har det skapats de största konflikterna. Islam mot zoroastrismen, islam mot judendomen, islam mot bahaismen. Så, Iran har varit väldigt konfliktfyllt väldigt länge, men dagens hemska Iran är det mest fruktansvärda man kan bevittna gentemot vad det har varit förut när landet hade en mycket starkt kulturell, ekonomisk och politisk position i världen. Men nu blir jag bara OT om jag fortsätter.
    Tack för att du förklarade, det var spännande! Nu är jag lite klokare iallafall... Tack, tack!
  • Anonym (Byar)

Bor alla folkgrupperna tillsammans i byarna?

Svar på tråden Kurder/assyrier